Dobogós helyen az eu-s fogyasztóvédelemben


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A közös Rapexbe eddig 104 bejelentést adott a magyar hatóság, de még csak most jön az év végi, fényfüzéres nagyüzem.

Ebben az évben is dobogós hely vár Magyarországra az uniós fogyasztóvédelemben: Németország és Lengyelország után a harmadik legaktívabb tagállamként veszünk részt a magas kockázatú termékek közös hatósági jelzőrendszerében, ahová akkor érkezik riasztás, ha valahol forgalomba kerül az élelmiszereken kívüli veszélyes gyártmány.

Már meghaladta a százat azoknak a riasztásoknak a száma az idén, amelyet az Innovációs és Technológiai Minisztériumban (ITM) működő fogyasztóvédelem küldött az uniós piacon működtetett közös árujelzőrendszerbe, hogy figyelmeztesse a többi tagország hatóságát egy-egy veszélyes árucikk felbukkanásáról. Úgy tudjuk, jelenleg a harmadik helyen állunk a tagállamok listáján, amelyek részesei a Rapex elnevezésű digitális rendszernek, ahová 2019-ben összesen 171 alkalommal küldtek jelzést a magyar szakemberek.

Ez az arány az összesen 2243 éves riasztásadat alapján az előző évben a második helyet jelentette, a magyar hatóságot csak a németországi kereskedelem ellenőrei előzték meg.

Keszthelyi Nikoletta, az ITM fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára ismertette: tavaly a forgalomból kivont árucikkek jelentős része a legfiatalabb fogyasztók kezében fordulhatott volna meg, mivel 43 százalékban a biztonságot veszélyeztető játéktárgyakat találtak, a kifogásolt termékek 15 százaléka viszont elektromos készülék. Nem volt csekély a ruházati és divatcikkek között talált 11 százalékos termékarány sem a kockázatos kategóriában, ahogy az is elgondolkodtató, hogy a csak közvetlenül karácsony előtt néhány hétig árusított fényfüzérek, díszvilágítások a 2019-es szezonális ellenőrzési akcióban ugyanolyan arányban buktak el, mint a butikáruk egész évben. A számok arra utalnak, hogy a javuló tendenciák ellenére is még fajsúlyosan jelen vannak az elvártnál rosszabb minőségű, rizikós árucikkek a hazai kereskedelemben.

A szakemberek ezért általánosan is nagy hangsúlyt fektetnek a termékbiztonságra, ennek mentén a fogyasztóvédelmi hatóság koncentrált figyelmét idén főként a gyermekjátékok kötik le, de például iskolakezdéskor is ott voltak az üzletekben, illetve készülnek az év végi szezonra. A szaktárca helyettes államtitkára azt is elmondta, hogy a bejelentések csaknem harmadát azért tették meg, mert a használat során fulladásos baleset kockázata merülhetett fel, míg némileg kisebb, de így is jelentős arányban áramütést is okozhatott volna a lefülelt árucikk.

Nemkülönben figyelni kell a vegyianyag-tartalomra is, amit laboratóriumban mérnek fel a hatóság szakértői – a rendszeres fogyasztóvédelmi vizsgálat egyebek mellett a játékok, az iskolaszerek árukínálatában már-már megszokott hatósági program. Az ismétlődő méréseket az is indokolja, hogy tavaly a mikroszkóp alá került portékák 11 százalékában nem volt megfelelő az adalékok mennyisége. Keszthelyi Nikoletta megemlítette: előfordult, hogy a magasabb lágyítószer-tartalom jelentett kockázatot egy-egy játéknál vagy más használati tárgynál, ezért riasztották a Rapexet is a konkrét cikk visszahívása mellett.

Mégsem kell aggódniuk a szülőknek, hogy megbízható-e a kosárba kerülő játék, feltéve, ha vásárlás előtt időt szánnak a tájékozódásra, és felkeresik a fogyasztóvédelem.kormány.hu honlapot, ahol pontos lajstromban szerepelnek a kritikus termékek.

(fogyasztovedelem.kormany.hu)




Kapcsolódó cikkek

2024. október 30.

Parlament előtt a 2025-ös adócsomag

A kormány két lépésben megduplázná a családi adókedvezményt, 2 évvel meghosszabbítaná a kedvezményes, 5 százalékos lakásáfát, és kivezetni készül több különadót is. Parlament előtt az adócsomag.

2024. október 30.

NMHH: Ismerik, sokszor mégsem védekeznek a közösségi média veszélyei ellen a fiatalok

A serdülő lányok mintegy fele érzi magát kevésbé szépnek a közösségi médiafelületeken látottak hatására, mert sokukban nem tudatosul, hogy az online tér gyakran hamis valóságképet tár eléjük – egyebek mellett erre mutatott rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása, amely a 13–16 éves kamaszok közösségimédia-használati szokásait vette górcső alá.