Évekig a periratokat sem vette át, most ellenkérelmet nyújtott be a hármas metrót felújító cég


Három évig a periratokat sem vette át a szerelvények kártérítési ügyében az orosz cég, most meg ellenkérelmet nyújtott be – tudta meg a Népszava.

Több mint három évig nem vette át a periratokat a hármas metró szerelvényeit hivatalosan felújító, a valóságban újragyártó orosz Metrowagonmash. Majd amikor már nem halogathatták tovább a dolgot, rögtön támadásba lendültek és ellenkérelmet nyújtottak be a perben – válaszolta a Népszava kérdésére a BKV. A Fővárosi Törvényszéken indított, 38 milliárd forintos BKV-követelésről döntő peres eljárás befejezése így még távolabbra tolódik. A labda most újfent a BKV térfelén pattog, a cég most állítja össze az MVM által benyújtott ellenkérelemre választ adó nyilatkozatát – tájékoztatta a fővárosi cég lapunkat.

Mint arról többször írtunk, a BKV már 2017-ben megállapította, hogy az M3-as metróvonal járműállományának korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért (akkori árfolyamon mintegy 69 milliárd, jelenlegin 83 milliárd) forintért vállalkozó „Metrowagonmash a szállítói szerződésben vállalt feladatok jelentős részét késedelmesen vagy egyáltalán nem teljesítette”. Az orosz fél semmit nem ismert el és semmilyen kártérítési összeget nem tartott elfogadhatónak. A BKV és az akkor még Tarlós István vezette főváros a per mellett döntött és 2019 februárjában beadta a keresetet. A pert azonban évekig blokkolta az orosz cég azzal, hogy meghiúsította a keresetlevél és nagy számú mellékleteinek kézbesítését. Az első fokon eljáró Fővárosi Törvényszék az elmúlt években több alkalommal is megkérte az Igazságügyi Minisztériumot az eljárás dokumentumainak alperes részére történő hivatalos kézbesítésére, a tárca pedig mindegyik esetben jogsegélykérelemmel továbbította a dokumentumokat az orosz igazságügyi minisztériumnak. Soha nem sikerült elérni a címzettet.

Idén  megtört a jég. Az Metrowagonmash végre átvette a periratokat és úgy tűnt, hogy érdemben elkezdődhet a per. Mindez szinte egybeesett azzal, hogy a magyar kormány kiharcolta: az orosz vállalat továbbra is nagy értékű eszközöket exportálhat Magyarországra és folytathatja az 3-as vonal szerelvényeinek karbantartását annak ellenére, hogy az uniós tagállamok elfogadták az Oroszország elleni 11. szankciós csomagot.

A Metrowagonmash – ahogy azt a Népszava korábban részletesen megírta – ugyan felújításra szerződött, de gyakorlatilag új kocsikat szállított, csak éppen csapnivaló minőségben. A már Karácsony Gergely vezette új ellenzéki városvezetés utasítására elkészült jelentés 18 sorozathibát tárt fel, így örökös piacot biztosíthatunk az orosz cégnek. A közlekedési társaság most azt írta lapunknak, hogy az alkatrész ellátás folyamatos, egy szerelvény sem áll alkatrészhiány miatt.

A BKV követelése mindenesetre az idő múlásával egyre hízik. A cég követelése szeptemberre nagyjából 100 millió euróra – azaz 38 milliárd forintra – rúgott különféle kötbérek, kárátalány, illetve kártérítés jogcímén. Ez már több mint a korábbi szerződéses ár fele.

Forrás: Népszava

Teljes cikk: https://nepszava.hu/3217849_3-as-metro-felujitas-per-bkv-metrowagonmash-ellenkerelem


Kapcsolódó cikkek

2024. május 13.

Az EU Tanácsa elfogadta az EU közös agrárpolitikájának felülvizsgálatát

Az Európai Unió Tanácsa véglegesen elfogadta a közös agrárpolitika (KAP) felülvizsgálatát, amelynek célja az uniós gazdák adminisztratív terheinek csökkentése, és nagyobb rugalmasság biztosítása bizonyos környezetvédelmi feltételeknek való megfelelés tekintetében – írta közleményében az uniós tanács hétfőn.

2024. május 13.

Az EU szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírásokat fogadott el a nehézgépjárművekre

Az Európai Unió Tanácsa elfogadta a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról, valamint a hatályos uniós szabályok módosításáról és szigorításáról szóló rendeletet, az immár naprakész szabályok tovább kívánják csökkenteni a közúti közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátását, valamint 2030-ra, 2035-re és 2040-re vonatkozóan új célértékeket állapítanak meg – tájékoztatott az uniós tanács.

2024. május 13.

Tudatosabbá váltak a bérlők és a bérbeadók: több szerződést kötnek közjegyző közreműködésével

Rugalmasabbá váltak a bérbeadók az ipar-kereskedelmi-szolgáltató ingatlanok piacán, a bővülő kínálat mellett a bérlők a tapasztalatok szerint könnyebben váltanak aktuális helyzetüknek jobban megfelelő bérleménybe, és egyre gyakoribbak az igények a rövid távú bérletre. Mindezt jól szemlélteti, hogy három év alatt csaknem 15 százalékkal nőtt a közjegyző közreműködésével készített bérleti szerződések száma. Jellemzően cégek kötnek közokiratba foglaltan bérleti szerződést, magánszemélyek elsősorban csak akkor, ha a bérbeadó vagy a bérlő külföldi állampolgár. A lakáspiacon jellemzőbb, hogy a bérbeadók egyoldalú kötelezettségvállalást, úgynevezett „kiköltözési” nyilatkozatot kérnek a bérlőtől, azt a bérbeadás feltételül szabják.