Fogyasztóvédelem: egyre többször lép az ügyészség


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A fogyasztók jogainak védelmében évről évre többször fordulnak ügyészek a bíróságokhoz, a perek fogyasztók tízezreinek érdekeit szolgálják azzal, hogy feltárják például bankok, ingatlanközvetítők és mobiltelefon-szolgáltatók tisztességtelen gyakorlatát – mondta a Legfőbb Ügyészség szóvivője egy pénteki sajtóbeszélgetésen.


Fazekas Géza szerint számos törvény ad felhatalmazást az ügyésznek, hogy a köz érdekében, például a fogyasztók jogainak védelme érdekében fellépjen.

Judiné Vida Angéla, a Legfőbb Ügyészség közérdekvédelmi főosztályának vezetője elmondta: a fogyasztói társadalomban a szerződéskötések „tömegesítése” és az elektronikus kereskedelem miatt a fogyasztók egyre több veszéllyel szembesülnek. Elterjedtek a mintaszerződések és az úgynevezett általános szerződési feltételek, amelyeket a cégek a saját érdekeik szem előtt tartásával fogalmaznak meg. A fogyasztók azonban – bár a jog feljogosítja őket e szerződések bíróság előtti utólagos megtámadására – mégsem fordulnak a bírósághoz, mert nem ismerik eléggé a jogaikat, ráadásul a jogérvényesítés nehézkes, a peres eljárások hosszúak – jegyezte meg.

Az ügyésznek azonban lehetősége van a fogyasztót hátrányosan érintő szerződés miatt bírósághoz fordulni: az ügyészség 2014-ben 10, 2015-ben 11, 2016-ban 15 ilyen pert indított – tette hozzá. Közlése szerint ennél is többször sikerült úgynevezett perelhárító intézkedéssel ösztönözni a vállalkozásokat, hogy – az ügyész jogi érvelései hatására – önként módosítsák a fogyasztókat hátrányosan érintő általános szerződési feltételeiket.

[htmlbox Fogyasztói_adásvétel]

 

Jagusztin Tamás, a Pest Megyei Főügyészség megbízott osztályvezető ügyésze elmondta: a Pest Megyei Főügyészség többek között egy mobilszolgáltatóval, egy utazási irodával és egy bankkal szemben indított pert a fogyasztói jogok érvényesítése érdekében.

Tájékoztatása szerint a főügyészség az egyik legnagyobb hazai mobilszolgáltatóval szemben azért indított pert, mert a cég jogellenesen számít fel az SMS-ben küldött fizetési felszólítások után 750 forintot lakossági ügyfeleinek. A főügyészség szerint a felszólító SMS-ekért a szolgáltató csak akkor számíthatna fel díjat az ügyfeleknek, ha azzal költségei keletkeznének, de mivel a szolgáltató a saját távközlési rendszerén keresztül küldi az SMS-eket, azok nem okoznak számára külön költséget.

Emellett a szolgáltató nem számolhat fel külön díjat olyasmiért, ami a szolgáltatás szükséges velejárója, márpedig egy milliós ügyfélkörű vállalat esetében ésszerűen számítani kell arra, hogy mindig lesznek olyanok, akik elfelejtik befizetni a számlájukat. A főügyészség a keresetében indítványozta, hogy a bíróság tiltsa el a szolgáltatót a fizetési felszólítás díjának további felszámításától, és az ezen a címen beszedett díjakat egy évre visszamenőleg térítse vissza az érintett fogyasztóknak.

A Pest Megyei Főügyészség egy országosan működő utazási irodával szemben is pert indított, mert az iroda a részvételi díjat meghaladóan 1500 forint „foglalási díjat” fizettetett utasaival. A főügyészség szerint az utas a részvételi díjjal már megfizetette a foglalás díját, ezért a foglalási díj ismételt megfizettetése jogsértő. A keresetben azt indítványozták, hogy a bíróság tiltsa el az utazási irodát a „foglalási díj” további felszámításától és az utasoktól ilyen jogcímen beszedett díjat öt évre visszamenőleg fizesse vissza.

A főügyészség egy bankkal szemben is keresetet nyújtott be, mert a bank a fogyasztókkal kötendő szerződéseiben kikötötte: a fogyasztó előre elfogadja, hogy a szerződés banki felmondása esetén az ügyfél tartozása annak előzetes vitathatósága nélkül végrehajtható. Ezzel a bank gyakorlatilag kizárta, hogy a végrehajtás előtt egy perben bizonyítania kelljen a követelése jogalapját és összegszerűségét.

A főügyészség szerint ez az eljárás a bank számára könnyíti meg a fogyasztóval szembeni igényérvényesítést, hiszen a fogyasztó csak a már foganatosított végrehajtással szemben indíthat pert, és ebben a perben már nem a banknak, hanem a fogyasztónak kell bizonyítania. A fogyasztó ebben a perben már jóval hátrányosabb helyzetben van, azon túl, hogy a perindítás további nehézségeket és költségeket ró a végrehajtás alá került fogyasztóra – érvelt keresetében az ügyészség.

További példaként említette Jagusztin Tamás az ingatlanirodákkal szembeni pereket, amelyek közül számos esetben már helyt is adott a bíróság az ügyészség keresetének. Az ügyészség ugyanis áttekintette az alkalmazott szerződés-sémákat és arra jutott, azok számos rendelkezése tisztességtelen, például az, amelyik kizárja annak a lehetőségét, hogy az eladó a saját ingatlanát maga is értékesíthesse, vagy amelyben korlátozzák, hogy a közvetítői szerződést felmondja. Tisztességtelen az a kikötés is, amikor az eladónak tűrnie kell azt, hogy a közvetítő az ingatlan értékesítésével kapcsolatos tárgyalásokon jelen legyen, a legsúlyosabb jogsértés azonban az a kikötés, amely szerint a megbízónak akkor is ki kellett fizetnie a jutalékot, ha az ingatlanközvetítés nem járt eredménnyel.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 27.

Ruszofóbiával bővül az orosz btk.

Az orosz hatóságok a ruszofóbia-tétellel bővítenék a Büntető törvénykönyvet. Az ezzel kapcsolatos törvénymódosítási tervezet már el is készült.

2024. szeptember 27.

Magyarország az Európai Mestersége Intelligencia Testület első elnöke

Az Európai Unióban augusztusban lépett hatályba az „AI Act”, azaz a Mesterséges Intelligencia (MI) Rendelet, amely jogszabály célja, hogy egyensúlyt teremtsen a technológiai fejlődés előmozdítása és a biztonságos alkalmazás feltételeinek garantálása között.

2024. szeptember 27.

110 éves a Pesti Központi Kerületi Bíróság

2024. szeptember 1-jén volt 110 éve, hogy – az 1913. évi XXV. törvénycikk alapján – megkezdte működését a Pesti Központi Kerületi Bíróság jogelődjének tekinthető Budapesti Központi Királyi Járásbíróság. E hónapban azonban nem csupán a szervezet lett 110 esztendős, hanem a Jablonszky Ferenc által tervezett épület is. Az Országos Bírósági Hivatal „Ráth György Bírósági Történelem és Hagyományápolás Pályázat 2024.” című projektjének keretében, az OBH támogatásával megvalósult rendezvényeken emlékeztek meg az egyik legtekintélyesebb hazai bíróság bírái, igazságügyi alkalmazottai és az érdeklődők az 1914 óta eltelt 11 évtizedről.