Gondnokság: ki fizesse az ingatlan-nyilvántartást?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A jogbiztonság követelményét sérti, hogy a bizonytalan jogi szabályozás miatt nem világos, ki fizesse a gondnokság alá helyezés ingatlan-nyilvántartási bevezetésének a díját: a gondnokolt, az ügygondnok, a bíróság, vagy a gyámhivatal? Szabó Máté ombudsman az esélyegyenlőség és az egyértelmű helyzet megteremtésére kérte a szaktárcát.


Egy ügygondnokként dolgozó ügyvéd beadványában kifogásolta a fővárosi és vidéki földhivatalok ellentmondásos gyakorlatát. Amennyiben a gondnokság alá helyezés tényét az ingatlan-nyilvántartásban rögzítik, a 6600 forint szolgáltatási díjat hol az ügygondnoktól, hol a gondnokolt személytől, hol pedig az eljáró bíróságtól vagy a gyámhivataltól követelik. A panaszos szerint a jogalkalmazási gyakorlat ellentmondásos a gondokolt személyek jogainak védelme szempontjából is, mivel kérdéses, hogy jár-e neki automatikusan a költségmentesség – írja közleményében az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala.

Az ombudsman megkereste a Kúria elnökét és a vidékfejlesztési minisztert és mindkettőjük válasza egyértelműen arról tanúskodott, hogy a díjtörvény rendelkezéséit az egyes földhivatalok és bíróságok eltérő módon értelmezik. Az alapjogi biztos a jelentésében rámutatott, hogy az eljárási díjfizetéssel kapcsolatos egymástól lényegesen eltérő földhivatali gyakorlat, illetve a követett jogértelmezési irányok a kiszámítható jogállami működés szempontjából önmagukban aggályosak. Az ombudsman szerint nem függhet a hatóság vagy bíróság egyedi mérlegelésétől, kinek a kötelezettsége a szolgáltatási díj megfizetése.

Szabó Máté arra is utalt, hogy a törvényalkotó szabadon mérlegelhet, amikor meghatározza a szolgáltatás díjfizetési kötelezettségnek szabályait. Ugyanakkor a gondnokoltak jogainak védelme indokolja, hogy az állam a ügyeljen az esélyegyenlőséggel, az idősek és fogyatékossággal élők fokozott védelmével kapcsolatos kötelezettségeinek teljesítésére. Ha nem így történik, az felveti az esélyegyenlőség sérelmét. A gondnokság alá helyezés alapeljárása tárgyi költségmentes az érintett számára, így az ombudsman szerint nehezen indokolható az, hogy a járulékos hatósági eljárásért viszont fizetni kell. Utalt arra is, hogy a gondnokság alá helyezés tényének ingatlan-nyilvántartásban való feljegyzése nem kizárólag a gondnokolt érdeke, hanem közérdek, az adott ingatlannal valamilyen módon kapcsolatba kerülők, az esetleges vásárlók, hitelezők érdekeit is szolgálja.

Szabó Máté a közigazgatási és igazságügyi minisztertől kéri a vonatkozó jogszabályok módosítását, úgy, hogy az esélyegyenlőség elvének érvényesülésének biztosítása mellett egyértelműek legyenek a díjfizetésre és költségviselésre vonatkozó szabályok.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Hivatali visszaélésért ítélték el a zalai jegyzőt

Hivatali visszaélés és költségvetési csalás bűntettében mondta ki – nem jogerősen – bűnösnek a Zalaegerszegi Törvényszék azt a zalai jegyzőt, aki a 2022-es választások idején „visszaforgatott” magának némi pénzt – olvasható a birosag.hu-n.

2024. június 27.

A mesterséges intelligencia emberközpontú korszakának küszöbén állunk

Lehetnek-e a mesterséges intelligenciának jogai? Hogyan lehet emberközpontúan szabályozni a technológia használatát? Ki a felelős azért, hogy a mesterséges intelligencia milyen döntéseket hoz? Mit kell tudni a technológia emberi jogi és ipari vonatkozásairól? Az ELTE tudományos-ismeretterjesztő videósorozatának legújabb részében Darázs Lénárd, az ELTE általános rektorhelyettese tárja fel az MI jogi aspektusait.

2024. június 27.

Jön a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás

Egyszerűsítheti a jogviszonyok mindennapi ügyintézését az adóhatóság vezetésével működő konzorcium uniós támogatással létrejövő fejlesztése, a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás (KJNY) – közölte a NAV.