Jó tanácsok a Fekete Péntek előtt


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság hasznos tanácsokkal szolgál az akciós vásárlási nap előtt; érdemes megfogadni az intelmeket.


Idén november 25-én lesz a Black Friday (Fekete Péntek) nevű kezdeményezés, ahol számos akcióval találkozhatnak a vásárlók az üzletekben és a webáruházakban; néhány helyen az akciós időszak korábban kezdődik. A megelőző években számos panasz érkezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság többek között azért, mert a kereskedők nem jól mérték fel a várható érdeklődést, így több esetben nem, vagy csak jelentős késéssel tudtak eleget tenni a megrendeléseiknek. A vitás helyzetek elkerülése érdekében azt tanácsolja a hatóság, hogy fordítsunk fokozott figyelmet a „Black Friday” napján lebonyolított vásárlásokra.

Miután kiválasztottuk a megvásárolni kívánt terméket, érdemes utánanézni, hogy a meghirdetett ár valóban kedvezményes-e; ezt könnyű megtenni az ár-összehasonlító oldalak segítségével – tanácsolják.

Számítanunk kell arra is, hogy a kiválasztott webáruházban – a megnövekedett érdeklődés miatt – nem biztos, hogy meg is tudjuk vásárolni a terméket. Ha a megrendelést követően elfogadó nyilatkozatot kapunk arról, hogy a kereskedő elfogadta a rendelést, akkor valóban sikerült vásárolnunk. Az elfogadó nyilatkozatot nem szabad összetéveszteni a rendelést visszaigazoló email üzenettel – utóbbi mindössze azt tanúsítja, hogy előrendelésünk beérkezett a vállalkozáshoz. A sikeres tranzakció ellenére is előfordulhat, hogy a termékértékesítést megtagadja a kereskedő, például azért, mert elfogyott az árukészlete. Ez esetben köteles az átutalt összeget haladéktalanul visszafizetni.

 

Lényeges tudni, hogy ha szeretnénk elállási szándékunkkal élni, azt magánszemélyként, internetes vásárlás esetén a termék kézhezvételétől számított 14 naptári napon belül tehetjük meg magyarországi és más uniós webáruházakkal szemben.

Bárhol is vásároljuk meg a kiválasztott árut, a kétéves szavatossági időszak biztosított. Jótállásos termék esetén az egyéves kötelező jótállás érvényesítéséhez fontos megőrizni a blokkot vagy a számlát, és ki kell tölteni a jótállási jegyet. Utóbbi elmaradása, vagy a jótállási jegy szabálytalan kitöltése esetén joghátrány nem érheti a vevőt.

Valószínűtlenül alacsony áraknál számolnunk kell azzal, hogy téves a fogyasztói ár. Egy árucikk esetében két árcímke feltüntetése jogszabályellenes, ha ilyennel találkozunk, a kereskedő köteles az alacsonyabb árat felszámítani. Ha probléma adódik, és nem tudnak megoldást találni, akkor érdemes a panaszt a vásárlók könyvébe bejegyezni; erre 30 napon belül kötelesek válaszolni. Ha ez elmarad, a vásárló az illetékes kormányhivatalhoz fordulhat.

Külföldi székhelyű webáruházból történő vásárlás előtt tájékozódjunk, hogy a termékhez rendelkezésre áll-e magyar nyelvű használati útmutató, van-e magyar nyelvű menü. Legyünk tisztában azzal, hogy külföldről vett termék esetén a gyártó magyarországi szervizei – ha nincs gyártó garancia – rendszerint nem vállalják a garanciális javítást.

Külföldi rendelésnél számolnunk kell azzal is, hogy elállási jogunk gyakorlása vagy minőségi kifogásunk esetén a terméket ki kell küldenünk az eladónak; ennek költségét nekünk kell megelőlegeznünk vagy kifizetnünk. Nem szabad azt sem elfelejtenünk, hogy EU-n kívüli webáruházból történő vásárlásoknál a kedvező ár mellett bizonyos értékhatár felett már áfát és vámot is fizetnünk kell.

Fontos tudnunk, hogy más EU-s országbeli, izlandi vagy norvég webáruházzal szembeni panaszunk esetén a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói  Központ Magyarország (www.magyarefk.hu) ingyenes szakmai és jogi segítségét kérhetjük a panasz rendezése érdekében.

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. október 30.

Parlament előtt a 2025-ös adócsomag

A kormány két lépésben megduplázná a családi adókedvezményt, 2 évvel meghosszabbítaná a kedvezményes, 5 százalékos lakásáfát, és kivezetni készül több különadót is. Parlament előtt az adócsomag.

2024. október 30.

NMHH: Ismerik, sokszor mégsem védekeznek a közösségi média veszélyei ellen a fiatalok

A serdülő lányok mintegy fele érzi magát kevésbé szépnek a közösségi médiafelületeken látottak hatására, mert sokukban nem tudatosul, hogy az online tér gyakran hamis valóságképet tár eléjük – egyebek mellett erre mutatott rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása, amely a 13–16 éves kamaszok közösségimédia-használati szokásait vette górcső alá.