Jogellenes lekérni az állásra jelentkezők bűnügyi adatait


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Szövetségi Fellebbviteli Bíróság megállapította, hogy jogszerűtlen volt a Munkához való Hozzáférést Elősegítő Bizottság ajánlása, ezért azt hatályon kívül helyezte.

Az Equal Employment Opportunity Commission (EEOC) 2012-ben bevezetett ajánlása (A letartóztatások és bűnügyi adatok felhasználása a munkaügyi döntések során)  arra ösztönözte a munkáltatókat, hogy az állásra pályázókat ellenőrizzék a bűnügyi nyilvántartásban.

Az EOOC-t Texas állam perelte be, mert az ajánlás sértette Texas állam jogát, ugyanis az tiltotta az álláspályázók bűnügyi múltjának ellenőrzését, kivéve a közfeladatok ellátóknál vagy az iskolai alkalmazottaknál.

A Szövetségi Fellebbviteli Bíróság megállapította, hogy az EOOC ajánlása olyan végleges hatósági döntés, amelybe Texas államnak is van beleszólása, ezért azt részben meg kell változtatni.

A Szövetségi Fellebbviteli Bíróság szerint az ajánlás elfogadása előtt a tagállamok véleményét is ki kellett volna kérni, ezért az EEOC túllépte a hatáskörét, amikor azt kibocsátotta. A Bíróság szerint az ajánlás egy végleges hatósági döntés, amelyet az EOOC az állam által delegált hatáskörében hozott. Az elsőfokon eljáró bíróság azonban nem vizsgálta meg az EOOC hatáskörét és azt, hogy ez alapján van-e jogköre ilyen döntést kiadni. A hatáskör vizsgálatával azonban egyértelműen megállapítható, hogy ilyen ajánlást az EOOC csak akkor adhat ki, ha lefolytatta az előzetes véleményezési eljárást.

A fentiekre tekintettel a Bíróság megváltoztatta az EOOC ajánlását és kötelezte, hogy folytassa le a szükséges észrevételezési eljárásokat a hatályba léptetés előtt.

A GDPR hatályba lépése óta itthon is csak kivételes esetben lehet az állásra jelentkezőktől bűnügyi adatokat kérni, mivel az az érintettek különleges személyes adatának minősül.

(jurist.org)


Kapcsolódó cikkek

2024. július 12.

Az Európai Bizottság jelentése a Digitális évtized szakpolitikai program időarányos teljesítéséről

A Bizottság a mai napon közzétette a digitális évtized helyzetéről szóló második jelentést, amely átfogó áttekintést nyújt a Digitális évtized szakpolitikai program által 2030-ra kitűzött digitális célkitűzések és célok elérése terén elért eredményekről. A jelentést idén első alkalommal kíséri a tagállamok által benyújtott, a digitális évtizedre vonatkozó nemzeti stratégiai ütemtervek elemzése, amely részletezi az EU digitális átalakulásához való hozzájárulás érdekében tervezett nemzeti intézkedéseket, intézkedéseket és finanszírozást.

2024. július 12.

Július 15-től ítélkezési szünet a bíróságokon és az Alkotmánybíróságon

2024. július 15. és augusztus 20. között ítélkezési szünetet tartanak a bíróságok. Az ítélkezési szünet időtartama alatt a bíróságok – főszabály szerint – nem tartanak tárgyalásokat. Az Alkotmánybíróságon július 22-től augusztus 30-ig tart az ítélkezési szünet. Az egyes kormányzati igazgatási szervek, hivatalok is tarthatnak igazgatási szünetet.