Jogsértően hirdetik vírusölőként a termékeket Koronavírus Veszélyhelyzet


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A tavaszihoz hasonló ellenőrzést tartott a GVH a hamisan vírusellenes terméket kínáló weboldalaknál, amely során ismét sok jogsértésre bukkant a hatóság.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) – a koronavírus járvány első hullámában elvégzett átfogó gyorselemzéshez, ún. sweephez hasonlóan – december elején ismét áttekintette a vírusellenesként hirdetett termékeket (pl. étrend-kiegészítőket, maszkokat, fertőtlenítőszereket) kínáló weboldalak és az online üzletek kereskedelmi gyakorlatait. A versenyhatósági sweep ezúttal kiegészült a koronavírus-tesztelést végző egészségügyi szolgáltatók tájékoztatásainak vizsgálatával. A gyorselemzéssel a Hivatal általános rálátást szerzett arról, hogy mennyiben változott e termékek online népszerűsítése az év elején tapasztaltakhoz képest.

A sweep eredménye alapján továbbra is megjelennek kifogásolható gyakorlatok. A GVH több oldalon találkozott olyan állításokkal, melyek szerint a termékek “vírusölő„, “vírusellenes”, hatással bírnak, „99,9 %-os hatékonyságot” ígérnek a vírusok ellen, “elpusztítják a vírust”, “baktériumölő, gombaölő és tuberkolózisölő hatással rendelkeznek”, stb. Ezek az állítások azt a látszatot kelthetik, hogy a termék különösen hatékony a vírus elleni harcban, melyet azonban valószínűleg nem támasztanak alá megfelelő kutatások.

Egyes oldalak hatóságok engedélyeire, illetve egészségügyi szervezetek ajánlásaira hivatkoznak, amelyek különösen alkalmasak lehetnek a fogyasztói bizalom megszerzésére. Ugyanakkor egyes termékeknél nem hatósági engedélyről, hanem csupán nyilvántartásba vételről van szó. Egyes egészségügyi szervezeti ajánlások pedig valószínűleg valótlanok, a termékek esetében a szervezet tényleges támogatása nem igazolható.

A GVH olyan weboldalakkal is találkozott, amelyek esetében valószínűsíthető, hogy a negatív véleményeket a moderátorok törlik. A kizárólag pozitív vélemények közzététele befolyásolja a fogyasztói döntéshozatalt.

Előfordult, hogy a weboldalakon hivatalosnak tűnő dokumentum vagy használati utasítás jelent meg, amelyeket azonban semmilyen technikával nem lehetett nagyobb felbontásban megjeleníteni, így tartalmuk nem volt olvasható. Ezekben az esetekben a dokumentumok valószínűleg kizárólag a létezésük látszata miatt jelentek meg, hogy a fogyasztói bizalmat növelhessék.

Az oldalak több esetben nem tüntették fel a termékek gyártóit, forgalmazóit. Így nem derült ki, hogy a fogyasztó pontosan kitől rendelné meg a terméket, illetve kihez tudna fordulni panaszával, kérdéseivel vagy jogai érvényesítése érdekében.

A GVH ismételten felhívja a szolgáltatók figyelmet, hogy ezeknél a termékeknél és szolgáltatásoknál a jelenlegi járványhelyzetben fokozottan elvárt a fogyasztók tisztességes tájékoztatása. A Versenyhivatal emellett arra kéri az online áruházak, illetve egyéb értékesítő oldalak üzemeltetőit, hogy mind az oldalak kialakításában, mind tartalmuk tekintetében legyenek különös figyelemmel a GVH által közzétett javaslatokra. A hatóság különösen kéri a hirdetések közzétevőinek együttműködését abban, hogy ha tudomást szereznek felületeiken a fentiekkel összhangban nem álló értékesítési módszerekkel, gondoskodjanak a közzététel megszüntetéséről.

A versenyhatóság kéri a fogyasztókat, hogy rendelés előtt ellenőrizzék a honlapok megbízhatóságát (pl. nézzék meg, valós-e a cég) és az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket is. Emellett mindenképpen érdemes időt szánni a szolgáltatási feltételek megismerésére az Általános Szerződési Feltételekben (ÁSZF). Hasznos lehet tárolni a vállalkozással folytatott kapcsolatos levelezést is, a rendelés folyamatáról pedig képernyőmentéseket készíteni.

(gvh.hu)




Kapcsolódó cikkek

2024. október 30.

Parlament előtt a 2025-ös adócsomag

A kormány két lépésben megduplázná a családi adókedvezményt, 2 évvel meghosszabbítaná a kedvezményes, 5 százalékos lakásáfát, és kivezetni készül több különadót is. Parlament előtt az adócsomag.

2024. október 30.

NMHH: Ismerik, sokszor mégsem védekeznek a közösségi média veszélyei ellen a fiatalok

A serdülő lányok mintegy fele érzi magát kevésbé szépnek a közösségi médiafelületeken látottak hatására, mert sokukban nem tudatosul, hogy az online tér gyakran hamis valóságképet tár eléjük – egyebek mellett erre mutatott rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása, amely a 13–16 éves kamaszok közösségimédia-használati szokásait vette górcső alá.