Koronavírus: lehet kérdőíven kérdezni a munkavállalókat Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Bizonyos esetekben elfogadható, ha a munkáltató kérdőívet töltet ki azokkal a munkavállalókkal, akik bejelentést tesznek a koronavírus-fertőzés gyanújáról – közölte Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnöke.

Péterfalvi Attila a NAIH honlapján közzétett, koronavírus-járvánnyal kapcsolatos adatkezelésekről szóló tájékoztatójában azt írta, hogy a kérdőívek kitöltése akkor elfogadható, ha a munkáltató előzetes kockázatértékelés alapján úgy véli, a módszer alkalmazása szükséges és arányos mértékben korlátozza a munkavállalók magánszférájához fűződő jogát.

A munkáltatók – a kizárólag az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény hatálya alá tartozó, például a bűnüldözési, honvédelmi, nemzetbiztonsági célú adatkezelést folytató szerveket kivéve – az általános adatvédelmi rendelet előírásait kötelesek alkalmazni – tudatta.

Ismertette, hogy a munkáltató rögzítheti a bejelentés időpontját, az érintett személyazonosságának a megállapításához szükséges személyes adatait, a külföldi utazás helyszínét és időpontját, a fertőzött területről érkező emberrel történő érintkezésre vonatkozó adatokat és a munkáltató intézkedéseit.

A kérdőívek azonban nem tartalmazhatnak az érintett egészségügyi kórtörténetére vonatkozó adatokat, továbbá a munkáltató egészségügyi dokumentáció becsatolását sem írhatja elő – emelte ki.

Felhívta a figyelmet, hogy a munkáltatónak közérthetően és részletesen meg kell határoznia az érintetteknek az őket érintő adatkezelés célját, jogalapját, az adatok megőrzésének időtartamát és az adatokhoz hozzáférésre jogosultak körét is.

A tájékoztató többi között kitér arra is, hogy a jelenlegi magyarországi járványügyi helyzetre tekintettel a hatóság nem tartja arányosnak a munkáltatói intézkedéssel elrendelt, minden munkavállalóra általánosan kiterjedő, bármilyen diagnosztikai eszközt – például a lázmérőt – alkalmazó szűrővizsgálatok előírását.

Ha munkavállaló kockázatértékelés után mégis szükségesnek tartja a szűrővizsgálat bevezetését, csak egészségügyi szakember által vagy szakmai felelőssége mellett végzett vizsgálatokat rendelhet el, a munkáltató pedig kizárólag a vizsgálatok eredményének a megismerésére jogosult – olvasható a tájékoztatóban.

(MTI)

A KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda által összeállított Adatvédelmi kisokosból mindent megtudhat a cégek járványhelyzetben érvényesülő jogairól és kötelezettségeiről!


Kapcsolódó cikkek

2024. december 6.

Papírból PDF – az új ingatlan-nyilvántartás

A jelenlegi ingatlan-nyilvántartásunk egy 1997-es törvényen alapul, és jogosan vetődik fel bennünk a kérdés, hogy ez a több mint két évtizedes szabályozás releváns rendelkezéseket tartalmaz-e. Az ezzel kapcsolatban felmerülő igény, illetve a COVID által okozott válsághelyzet következtében a szükség is egyre jobban nőtt egy gyors, hatékony, egyszerű és legfontosabbak közt elektronikus rendszerre, hogy hivatalos ügyeinket tudjuk intézni. Az Ars Boni cikkpályázat keretében készült írásban ezt az új és modern, elektronikus világba lépő jogintézményt szabályozó és véglegesnek tűnő 2021.évi C. törvényt fogom összehasonlítani eredeti, kihirdetéskori szövegével, illetve a jelenleg hatályos – de nemsokára „régi”-nek aposztrofált – ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvénnyel.