Koronavírussal kapcsolatos fogyasztóvédelmi ellenőrzések Koronavírus Veszélyhelyzet


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Gazdasági Versenyhivatal is csatlakozott azon európai fogyasztóvédelmi hatóságokhoz, akik az Európai Bizottság koordinálása mellett átfésülik az online platformokon a koronavírus járvánnyal összefüggésben népszerűsített termékek reklámjait. Az ellenőrzés célja, hogy kiszűrjék a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat és ezáltal megelőzzék, hogy az európai fogyasztók ezek áldozataivá váljanak.

A GVH már korábban is átfésülte az online platformokat és webáruházakat a COVID-19 járvánnyal kapcsolatban és több eljárást is indított olyan vállalkozásokkal szemben, amelyek valószínűsíthetően tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak. A hatóság átfogó vizsgálatról készült összefoglalója, valamint ajánlásai honlapján elérhetőek.

A GVH COVID-19 járvánnyal kapcsolatban indított eljárásairól az alábbi linkeken olvashat:

Az Európai Bizottság sajtóközleményéből az derült ki, hogy a koronavírus járvánnyal összefüggésben népszerűsített termékekkel kapcsolatos csalások és tisztességtelen online kereskedelmi gyakorlatok elterjedése tapasztalható. E gyakorlatok elleni összehangolt küzdelem érdekében a nemzeti hatóságokból álló Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC Hálózat) 2020. március 20-án közös álláspontot fogadott el, amelyben felvázolta az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok megsértésének leggyakoribb eseteit. Didier Reynders igazságügyi biztos felkérte a nagyobb online platformokat, hogy működjenek szorosan együtt a CPC Hálózattal, és tegyenek intézkedéseket az ilyen tisztességtelen gyakorlatok megszüntetése érdekében.

A platformok pozitívan reagáltak Reynders biztos együttműködési felhívására, és előremutató, folyamatos lépéseket tettek a helyzet javításáért. Az Európai Bizottság kapcsolatba lépett számos, az e-kereskedelem és az online hirdetési piac kulcsszereplőit képviselő szakmai szövetséggel is.

A tisztességtelen kereskedők azonban kreatívak és folyamatosan új módszereket találnak a fogyasztók megtévesztésére. Ezért a problémás esetek és az új típusú tisztességtelen gyakorlatok azonosítása, valamint a velük szemben való fellépés érdekében a CPC hatóságok megállapodtak abban, hogy egy gyors, összehangolt és egyidejű online ellenőrzést (ún. sweep ) folytatnak le.

Az ellenőrzés során a nemzeti hatóságok

  • átvilágítják az általuk kiválasztott (hazai vagy globális) online platformokat, megvizsgálva például, hogy mely koronavírus járvánnyal kapcsolatban népszerűsített termékkategóriák érhetők el. Egyben rálátást kapnak a nagyobb internetes platformok proaktív módon végrehajtott intézkedéseinek hatékonyságára.
  • részletesen ellenőrzik egyes kereskedők – a COVID-19 járvány következtében megnövekvő fogyasztói igényt kielégítő – termékekkel kapcsolatos ajánlatait és hirdetéseit, így többek között azt, hogy
  • ezek tartalmaznak-e olyan a korona-vírusfertőzés elleni hatékonyságra vonatozó ígéreteket, melyek nincsenek alátámasztva;
  • a termékek áráról, az árkedvezményekről és a szállítási feltételekről megjelenített információk mennyire egyértelműek;
  • nem gyakorolnak-e a fogyasztókra nyomást a vásárlás ösztönzése érdekében, például azt állítva, hogy a termékekből hiány van vagy gyorsan elkelnek;
  • az e-boltok és platformok egyértelmű információkat nyújtanak-e azon kereskedő személyazonosságáról, földrajzi elhelyezkedéséről és elérhetőségéről, akitől a fogyasztó megvásárolja a termékeket.

Az átvilágítással kapcsolatos eddigi dokumentumok és a vizsgálat eredményéről készülő összefoglaló beszámoló az Európai Bizottság honlapján elérhetőek.

(gvh.hu)


Kapcsolódó cikkek

2024. október 30.

Parlament előtt a 2025-ös adócsomag

A kormány két lépésben megduplázná a családi adókedvezményt, 2 évvel meghosszabbítaná a kedvezményes, 5 százalékos lakásáfát, és kivezetni készül több különadót is. Parlament előtt az adócsomag.

2024. október 30.

NMHH: Ismerik, sokszor mégsem védekeznek a közösségi média veszélyei ellen a fiatalok

A serdülő lányok mintegy fele érzi magát kevésbé szépnek a közösségi médiafelületeken látottak hatására, mert sokukban nem tudatosul, hogy az online tér gyakran hamis valóságképet tár eléjük – egyebek mellett erre mutatott rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása, amely a 13–16 éves kamaszok közösségimédia-használati szokásait vette górcső alá.