Közterület használat mint hatósági ügy


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az ombudsman Belváros-Lipótváros közterület használatot szabályozó önkormányzati rendeletét vizsgálta, amely polgári jogi jogviszonyként szabályozza a közterület haználat engedélyezését és a polgármesternek diszkrecionális jogkört ad az engedély iránti kérelem elbírálására. Ezzel a biztos szerint sérül a tisztességes eljáráshoz való jog és a jogbiztonság elve.


Egy Budapest V. Kerületi kávéház (továbbiakban: Kávéház) vezetése fordult az alapvető jogok biztosához és kifogásolta, hogy Belváros-Lipótváros Önkormányzatának (továbbiakban: Önkormányzat) közterület használatról szóló önkormányzati rendeletének egyes pontjai más jogszabályokba ütköznek, illetve sérti a jogbiztonság elvét, illetve a tisztességes eljáráshoz való alapvető jogot.

[multibox]

Az ombudsman által ismertetett tényállás szerint a kávéház 2005-2015 között jogszerűen épített ki teraszt vendégei számára, amelyhez az Önkormányzat rendre megadta a közterület használati engedélyt. 2015. június 5-én közterület-felügyelők jelentek meg a Kávéháznál és kérték a teraszra vonatkozó közterület használati engedély bemutatását. Ezt a közterület-felügyelők havonta-kéthavonta ellenőrizni szokták, és a november 1-jei ellenőrzéséig mindent rendben találtak. Annak ellenére, hogy a Kávéház a kiépítésen semmit sem változtatott a november 1-jei ellenőrzéskor a terasz kialakítását szabálytalannak találták és javasolták a Kávéház számára, hogy forduljon a Közterület-hasznosítási Társuláshoz. Itt arról tájékoztatták a Kávéházat, hogy a kialakított „dobogóra”, amelyről 2011-ben egyeztettek a kerületi főépítésszel, és amelyre, azóta minden évben engedélyt kaptak, kérjenek külön engedélyt. A Kávéház tehát külön engedélyért folyamodott, azonban a polgármester elutasította a kérelmet és az egész terasz elbontására kötelezte a Kávéházat, annak ellenére, hogy a teraszra vonatkozóan még több hónapig érvényes közterület használati engedéllyel rendelkezett.

A Kávéház csak egy levelet kapott a közterület használati kérelem megtagadásáról, határozatot azonban nem, a döntéssel szembeni fellebbezés lehetőségét kizárták, a döntést megalapozó véleményeket pedig csak közérdekű adatigénylés útján adták ki a Kávéház részére.

Ezt követően október 31-ig a közterület-felügyelők többször megjelentek és megállapították a terasz szabályszerűtlen kialakítását, amelynek azért volt jelentősége, mert az önkormányzati rendelet (továbbiakban: Rendelet) szerint, ha három esetben jogsértést állapítanak meg, akkor a közterület használati engedély visszavonható.

A Kávéház szerint visszás helyzetet okoz, hogy visszaélésszerű hatósági ellenőrzéssel a szabályos közterület használat is ellehetetleníthető és az érintettnek fellebbezési lehetősége sincs az Önkormányzat döntésével szemben.

Az Önkormányzat többször felszólította a Kávéházat a terasz bontására, azonban a Kávéház ennek nem tett eleget, ezért a jegyző bírságot szabott ki. A Kávéház kérte a jegyző határozatának bírósági felülvizsgálatát, amely során megállapították, hogy a terasz szabályszerűen került kialakításra, jogsértés nem történt, így a jegyző határozatát hatályon kívül helyezték.

A jogvitát az Önkormányzat végül azzal zárta le, hogy 2015. november 1-jétől megtiltotta a terasz üzemeltetését és annak elbontására kötelezte a Kávéházat, a terasz szabálytalan kialakítása miatt. Erről a polgármester egy egyszerű levélben küldött értesítést, amelyben a fellebbezési lehetőséget szintén kizárta. A Kávéház ismét nem kapta meg a döntést megalapozó szakvéleményeket.

A Kávéház azonban nem adta fel és fellebbezést nyújtott be a polgármesterhez, azonban ara nem kapott választ.   

A Kávéház 2016-ban továbbra is teraszt akart üzemeltetni, ezért újabb közterület használati engedélyt kért az Önkormányzattól, azonban erre sem kapott választ. Végül csak közérdekű adatigénylés útján sikerült megtudnia, hogy a polgármester továbbra sem adja meg a közterület használati engedélyt, arra hivatkozással, hogy a közeli utcában építkezés lesz, ezért az onnan származó zaj és por feltehetően zavarná a Kávéház vendégeit.

[htmlbox kp_kommentar]

A fellebbezés jogát továbbra is kizárta az önkormányzat, ezért a Kávéház az Önkormányzathoz nyújtotta be a Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságnak (továbbiakban: Bíróság) címzett keresetét a határozat felülvizsgálata érdekében. Az Önkormányzat ezt a keresetet nem továbbította a Bíróságnak, ezért a panaszos azt közvetlenül is benyújtotta. A Bíróság először hatáskörének hiányát állapította meg és az ügy áttételéről határozott, azonban a Kávéház fellebbezett a döntéssel szemben, így a Törvényszék megállapította, hogy a közterület használati ügyet önkormányzati hatósági ügyként kell kezelni, ezért arra kiterjed a Ket. hatálya.

A Kávéház ezt követően ismét közterület használati engedélyért folyamodott, amelyet végül a téli időszakra és a korábbi 70 m2 helyett csak 17 m2-re kapott meg, de azt is csak 2017. március 15-éig, mert a polgármester indokolása szerint ezt követően útfelújítás kezdődik, amely lehetetlenné teszi a közterület használatát.

2017 márciusában a Kávéház újabb közterület használati engedélyt kért, azonban a jegyző egy iktatószám nélküli levélben arról tájékoztatta, hogy amíg a korábbi határozat bírósági felülvizsgálata jogerősen nem zárul le, addig az engedélyt a polgármester nem fogja megadni.

Ezzel a Kávéház szerint teljesen ellehetetlenült a terasz további üzemeltetésének lehetősége, mivel a polgármester a jogerős bírósági döntések ellenére sem hajlandó tisztességesen eljárni és indokolással ellátott döntésben határozni a Kávéház kérelméről.

Az alapvető jogok biztosa kiemelte, hogy korábban egy magánszemély panaszára szintén vizsgálta ezt az önkormányzati rendeletet, amely vizsgálata tárgya arra irányult, hogy a közterület használati hozzájárulást polgári jogi jogviszonyként vagy önkormányzati hatósági ügyként kell-e kezelni. Az ombudsman a vonatkozó kúriai és alkotmánybírósági gyakorlat áttekintését követően megállapította, hogy az önkormányzatok egyedi döntésén múlik, hogy a közterület használati hozzájárulást polgári jogi jogviszonyként vagy hatósági ügyként rendezik-e az önkormányzati rendeletben. A biztos sürgette egy egységes szabályozás kialakítását, amelyből mindenki számára nyilvánvalóvá válik, hogy az önkormányzat ezekben a jogviszonyokban milyen minőségben jár el.

Az alapvető jogok biztosának kezdeményezésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Belügyminisztérium és a Miniszterelnökség tárcaközi egyeztetések lefolytatását ígérte a központi szabályozás kialakítása érdekében.

Mivel az ügyben már jogerős ítéletek születtek, illetve jelenleg is bírósági eljárás van folyamatban, ezért a panaszos a Rendelet egyes pontjainak alapjogi szempontú vizsgálatát kérte az ombudsmantól.

Az alapvető jogok biztosa megvizsgálta az irányadó joggyakorlatot és az Alkotmánybíróság határozataira támaszkodva megállapította, hogy a közterületek az önkormányzati törzsvagyon részei, azokat az önkormányzatok közérdekű célokra használhatják fel. A rendeltetéstől eltérő használat során pedig figyelembe kell venniük városképi, városrendezési, környezetvédelmi, közegészségügyi, közlekedés- és vagyonbiztonsági érdekeket, illetve a közterület rendeltetésszerű használóinak érdekeit.

A Rendelet polgári jogi jogviszonyként szabályozza a közterület rendeltetéstől eltérő használatát. Azt a tulajdonos hozzájárulásához köti, amelynek feltétele a közterületen gyakorolható tevékenységek szabályainak betartása. Az engedély megadásáról a polgármester dönt, ez a döntés a közterület használatáról szóló polgári jogi szerződés érvényességi kellékei közé tartozik.

[htmlbox Jogászvilág_hírlevél]

Az ombudsman szerint a polgármesteri hozzájárulás a Rendeletben csupán látszólag polgári jogi jognyilatkozat. Azt valójában a polgármester az Önkormányzat képviseletében tulajdonosi jogkör gyakorlójának képviselőjeként hozza meg, ezért az önkormányzati hatósági ügynek minősül. A Rendeletből is ez olvasható ki, mivel az engedélyezés kérelemre történik, a Rendelet meghatározza a kérelem tartalmi elemeit, és rögzíti, hogy elutasítás esetén az attól számított három hónapig nem adható ki újabb engedély.

A közterület használati engedély kiadásának hatósági jellegét az is alátámasztja, hogy a jogviszonyban egy alá-fölérendeltség figyelhető meg, azonban a polgári jogban a mellérendeltség a jellemző, amely a Rendeletből egyáltalán nem olvasható ki.

Az elutasítási indok is egyfajta „res iudicata”-ként értelmezhető a biztos szerint, amely szintén a közigazgatási jogviszonyok jellemzője.

A fentiek alapján az ombudsman megállapította, hogy a közterület használat engedélyezése tárgyában az Önkormányzat nem polgári jogi tulajdonosként, hanem a helyi közügyek intézőjeként, közhatalmi jogkörben járt el.

A Rendeletet megvizsgálva az alapvető jogok biztosa megállapította, hogy a polgármesternek nincs diszkrecionális jogköre a szerződés megkötésére vagy megtagadására vonatkozóan, mivel a döntés meghozatala során kizárólag a Rendeletben foglalt feltételek teljesülését vagy hiányát állapíthatja meg és döntését ezen megállapítás alapján hozhatja meg. Az Önkormányzat köteles alakszerű döntést hozni a biztos szerint, amelyben biztosítania kell a hatékony jogorvoslat lehetőségét a kérelmező számára.

Az ombudsman szerint azzal, hogy az Önkormányzat polgári jogi jogviszonynak minősíti a közterület használati engedélyezési hatósági eljárást, megfosztja a kérelmezőt az őt ügyfélként megillető jogoktól, ezzel pedig megsérti a jogállamiságból fakadó jogbiztonság követelményét és a kérelmező tisztességes eljáráshoz való jogát.  

A fenti megállapítások alapján a biztos felkérte Belváros-Lipótváros képviselő testületét, hogy fontolja meg a Rendelet szabályozásának átalakítását és a közterület használat engedélyezésének közigazgatási ügyként való kezelését.

(ajbh.hu)


Kapcsolódó cikkek

2024. november 5.

Mi lehet a mesterséges intelligencia szerepe a közszolgálatban?

„A DISPA (Directors of Institutes and Schools of Public Administration) fontos szerepet játszik a közigazgatási intézmények közötti együttműködés elősegítésében és a közszolgálati képzés színvonalának emelésében. Feladata egyebek mellett a közigazgatási képzés fejlesztése, a közigazgatási szervezetek kapacitásának növelése, az innováció és modernizáció támogatása, valamint szakmai fórumok szervezése a tagországok közigazgatási intézményei számára.

2024. november 4.

Csökken az egyajánlatos szerződések száma

2024 első három negyedévében 5744 darab eredményes közbeszerzési eljárást folytattak le hazánkban az ajánlatkérők, mely összesen 12572 darab közbeszerzési szerződés megkötését jelentette. A közbeszerzések összértéke a tavalyi év azonos időszakához képest 46%-kal emelkedett, azaz összesen 2825,1 milliárd forintot tett ki. Ennek ellenére a rekordnak számító 2022-es évtől ez az érték még messze elmarad. Az előző évek azonos időszakához viszonyítva az egyajánlatos közbeszerzési szerződések számaránya mind az uniós, mind pedig a nemzeti eljárásrendben folyamatosan csökkenő tendenciát mutat, ami a verseny fokozódását jelzi.