Megbüntette az Amazont a francia bíróság


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Jogerősen 4 millió euró bírságot szabott ki a francia bíróság az amerikai cégre, mert tisztességtelen általános szerződési feltételeket határozott meg a portálon értékesítők számára.

A Párizsi Kereskedelmi Bíróság 4 millió eurós büntetést szabott ki az Amazon online kereskedelemmel foglalkozó amerikai cégre, mert tisztességtelen általános szerződési feltételeket alkalmazott a felületén értékesítő kereskedőkkel szemben, illetve kötelezte a céget, hogy 6 hónapon belül törölje az Ászfjéből a tisztességtelen rendelkezéseket. Amennyiben ezen kötelezettségének nem tesz eleget, úgy további 10.000 euró/nap büntetést köteles fizetni.

Az ügyet a Pénzügyminisztérium vitte a bíróságra, miután két évig vizsgálatot folytatott a cégnél. A Pénzügyminisztérium eredetileg 10 millió eurós bírságot indítványozott, de elégedett volt a bíróság döntésével.

A Pénzügyminisztérium szerint jogellenes volt azon szerződéses kikötés, amely kötelezte az oldalon értékesítőket, hogy rövidebb szállítási idővel dolgozzanak és azonnal fizessék vissza a sérült vagy le nem szállított termékek vételárát. Ha az értékesítők ezt nem fogadták el, akkor kizárták őket az oldalról. Ezenkívül az Amazon bármikor felfüggeszthette a kereskedő szerződését, például, ha rossz értékelést kapott és ezzel több kereskedőt is csődbe kényszerített.

A Pénzügyminisztérium Versenypolitikáért, Fogyasztóvédelemért és Csalások Megelőzéséért felelős osztályának vezetője így értékelte az ügyet: „Ez nagyon jó hír. Rekordbírság született a tisztességtelen Ászf-ek ügyének történetében. De a bírságnál is fontosabb, hogy az általunk jogszerűtlennek tartott szerződéses kikötések legtöbbjét a bíróság is ekként értékelte.” A Pénzügyminisztérium Csalás Elleni Osztálya szerint az Amazon a kereskedők hátrányára határozta meg az Ászf-jét.

Az Amazon nem értett egyet a bírósági döntéssel. Nyilatkozatukban úgy foglaltak állást, hogy: “A bíróság csak néhány rendelkezést semmisített meg, a vitatott szabályok legtöbbjét már módosítottuk. Továbbra is elkötelezettek vagyunk a kereskedő partnereink és vásárlóik számára a lehető legjobb szolgáltatás nyújtása érdekében.” „Évente több tízezer francia vállalkozás több millió euró értékben értékesít francia és európai vásárlónak számára a platformunkon keresztül.

Júliusban az EU is versenyfelügyeleti eljárást kezdeményezett a cég ellen, mert azt gyanítják, hogy a cég az oldalán értékesítő független kereskedőktől szerzett adatokat a versenytársai ellen használja fel.  A vizsgálat egyelőre nem találta bűnösnek a céget, de ha megállapítják, hogy az Amazon megsértette a versenyjogi szabályokat több millió euróra is bírságolhatják.

(theguardian.com)


Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

„Mit lájkol a gyerek?” – a szülőket segíti az NMHH új kiadványa

A közösségi médiafelületek használata ma már a fiatalok mindennapjainak részévé vált, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kiemelt figyelmet fordít az ezen felületek kínálta lehetőségekre és kockázatokra. Gyermeknapon jelent meg a hatóság fiataloknak szóló „Sztorik a zsebben – Történetek a közösségi médiából” című kiadványa, amely most a szülőknek szánt „Mit lájkol a gyerek – Szülőknek a közösségi médiáról” elnevezésű tájékoztatófüzettel egészült ki. Az új brossúra célja, hogy bemutassa a közösségi oldalak működésének főbb szabályszerűségeit, és támpontokat adjon a szülőknek, hogyan segíthetik gyermekeiket eligazodni ezeken a platformokon, miközben felhívja a figyelmet a közösségi média kockázataira, de annak előnyeit is számba veszi.