Mikor megbízható a koronavírus teszt? Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) panaszeljárása nyomán észlelte, hogy a tesztkoronavirus.hu weboldal valószínűsíthetően azt a benyomást keltette a fogyasztókban, hogy a COVID-19 (SARS-Cov-2) IgG/IgM antitest teszt készlet terméke jogszerűen forgalmazható. Bár a honlap 2020. július eleje óta nem elérhető, a GVH az alábbiakat tanácsolja a fogyasztók számára.

Amennyiben egy gyorstesztet a csomagolása, illetve használati útmutatója alapján önellenőrzési célra – azaz otthoni felhasználásra – szánnak, akkor az irányadó jogszabályok alapján gyártójának a forgalomba hozatal előtt tanúsíttatnia kell az arra kijelölt, bejelentett szervezettel. Figyelemmel arra, hogy ennek az eljárásnak a legrövidebb időtartama 6 hónap, valószínűsíthető, hogy hazánkban nincs forgalomban olyan önellenőrzési célú koronavírus gyorsteszt, amely ilyen tanúsítvánnyal rendelkezne. Tanúsított termékek esetében a CE jelölés mellett fel kell tüntetni azt a négyjegyű számot is, mely a tanúsító szervezet azonosítására szolgál.

Továbbá az ilyen, gyógyászati segédeszköznek minősülő termékek kizárólag szolgáltatói engedéllyel rendelkező szaküzletekben vagy patikákban forgalmazhatók; egyéb üzletekben, webáruházakban nem.

A professzionális használatra szánt tesztek csomagolásából, használati útmutatójából és a terméket népszerűsítő leírásból egyértelműen látszódnia kell, hogy a termék szakmai felhasználónak készült. Ezért jogsértő az is, ha egy kereskedő professzionális tesztet laikus végfelhasználók részére, otthoni felhasználásra hirdet.

A honlap emellett megkérdőjelezhető információkat közölt a termék megbízhatóságáról is (pl. „megbízhatósága 99,6%”).

A GVH azt javasolja, mielőtt bármilyen hasonló terméket megvásárolna online, győződjön meg a honlap megbízhatóságáról:

  1. nézze meg, milyen adatok szerepelnek rajta a működtetővel kapcsolatban (valós-e a cég);
  2. gyanús lehet, ha nincs az oldalon semmilyen dokumentáció a termékre vonatkozóan, illetve minőségi jelzést pl. CE jelölést tartalmazó dokumentum jelenik meg, azonban a dokumentum nem olvasható, vagy a gyártó/képviselő adatai nem azonosíthatóak;
  3. olvassa el az ÁSZF-et: aggályos, ha az oldalon nem talál ilyen dokumentumot;
  4. tárolja el a vállalkozással folytatott levelezést, készítsen képernyőmentéseket a folyamatról;
  5. ellenőrizze az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket, tájékozódjon;
  6. a jelentős árkedvezményt kínáló akciók esetében tartsa szem előtt, hogy így csak akkor hirdethető egy termék, ha az eredetiként feltüntetett ár korábban valóban alkalmazott ár volt – ilyen a piacon újonnan megjelenő tesztek esetében valószínűsíthetően nem lehetett;
  7. tekintse át a szállítási feltételeket, a kiszállítás költségét, a házhozszállítások esetében is érvényesülniük kell a jogszabályoknak, így például a 14 napos elállás jognak.

A termékek forgalmazásával és reklámozásával kapcsolatos további információk az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet honlapján elérhetőek: ITT

(gvh.hu)

Tájékozódjon naprakészen az utazási korlátozásokról a NetJogtár Veszélyhelyzet oldaláról 

Olvassa továbbra is legfrissebb, az egészségügyi válsághelyzettel és az átmeneti időszakkal kapcsolatos cikkeinket a Koronavírus-infó fül alatt.

Kövesse Facebook oldalunkat, hogy a leghamarabb értesüljön a fontos változásokról!




Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Így működik a közösségi finanszírozás

A fintech-forradalom egyik mérhető sikertörténete, hogy miként vált az adomány és előfizetés jellegű közösségi finanszírozás a hagyományos forrásgyűjtési módszerek – mint a klasszikus banki finanszírozás vagy a kockázati tőkebefektetések – alternatívájává. Ebből a gyors fejlődésből az is következik, hogy kevésbé egységes a kép a köztudatban a „crowdfunding” jelenségről. Hány formája van? Melyek esnek szabályozás alá? Kik a szereplők a folyamatban? Milyen jogszabályok vonatkoznak rá?  Hogyan adóznak? Sok-sok tisztázandó körülmény közül a fő kérdés mindenekelőtt azonban az, hogy megjelennek-e erre szakosodott szolgáltatók Magyarországon is. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda összefoglalójából sok kérdésre választ kapunk.

2024. április 25.

NMHH: reklámriport miatt bírságolt a médiatanács

Túlmutatott a támogatás megengedett keretein a Trendmánia című műsorszám december 16-án sugárzott adása, ezzel a TV2 megsértette a törvényi rendelkezést, a médiatanács emiatt megbírságolta a médiaszolgáltatót – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága