Nem hozott döntést az iskola a távolmaradási kérelemről Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az érintett iskola és a fenntartó tankerület eljárása a tisztességes eljáráshoz és a jogorvoslathoz való joggal összefüggő visszásságot okozott a tanulók iskolából való távolmaradási kérelmének elbírálásakor – tárta fel egy panaszbeadvány kapcsán az alapvető jogok biztosa. Dr. Kozma Ákos felhívta a figyelmet, hogy a járványhelyzetben is érdemben kell vizsgálni az egyéb alapos indokból való mulasztás fennállását, a szülők számára pedig megfelelő információkat kell biztosítani.

Az ombudsmanhoz forduló szülők azt sérelmezték, hogy egy esztergomi általános iskola igazgatója a járványhelyzetre való tekintettel benyújtott távolmaradási kérelmük alapján nem hozott döntést. Kifogásolták a többi között azt is, hogy sérelmüket a fenntartó tankerület nem orvosolta, az Oktatási Hivatalhoz irányította őket azzal, hogy kérelmezzenek egyéni munkarendet.

Dr. Kozma Ákos az AJB-2289/2021. számú ügyben készült jelentésében egyebek mellett feltárta, hogy a tankerület fenntartásában működő iskolák a saját hivatalos átfertőzöttségi adataikról anonim, be nem azonosítható módon nyilvános, az adott intézményt érintő, bárki által megtekinthető tájékoztatást nem tettek közzé. Kiemelte, hogy e fenntartói, intézményi gyakorlat jelentősen nehezítette a szülők számára az iskolai jelenléttel együtt járó fertőzésveszély tényleges kockázatának a mérlegelését, akadályozta a tanuló egészségben és biztonságban való oktatása, nevelése körülményeinek megismerését.

iskolai távolmaradás

Az alapvető jogok biztosa egyúttal feltárta azt is, hogy az iskola igazgatója az első kérelem tárgyában nem hozott döntést, míg a második kérelem tárgyában elmulasztotta az elutasító döntését határozatba foglalni, így a panaszos szülők azt sem ismerhették meg, hogy milyen szempontokat mérlegelt döntésének meghozatalakor. A jelentés kiemeli, hogy a tankerület minden alakszerűséget, az eljárási és tartalmi követelményeket figyelmen kívül hagyó egyszerű válaszlevele nem felelt meg a szülői kérelem elbírálását meghatározó törvényi követelményeknek. Számos korábbi jelentéshez hasonlóan az ombudsman rámutatott arra, hogy a fenntartói „döntés” e formája, a határozati forma elmaradása kizárta annak a lehetőségét is, hogy jogorvoslattal éljenek a sérelmezett ügyben.

Mindezek alapján az alapvető jogok biztosa megállapította, hogy az iskola és a tankerület eljárása a panaszosok tisztességes eljáráshoz és jogorvoslathoz való jogával összefüggő visszásságot okozott.

Az ombudsman kezdeményezte az általános iskola igazgatójánál, hogy a jövőben a szülők által benyújtott távolmaradási kérelmet jogszerűen, azok tartalma szerint bírálja el, valamint a járványhelyzet ismételt fennállása esetén az iskola átfertőzöttségi adatait – például a fertőzött tanulók, pedagógusok számát, a digitális oktatásra áttért osztályokat – folyamatosan aktualizálva, anonim módon tegye nyilvánosan elérhetővé. Az alapvető jogok biztosa a tankerületi igazgatótól is kérte a szülői kérelmek garanciális szabályok mentén való elbírálását, valamint azt is, hogy a járványhelyzet ismételt fennállása esetén a fenntartásában működő iskolák átfertőzöttségi adatainak anonim nyilvánosságra hozatala érdekében tegye meg a szükséges intézkedéseket.

(ajbh.hu)




Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

„Mit lájkol a gyerek?” – a szülőket segíti az NMHH új kiadványa

A közösségi médiafelületek használata ma már a fiatalok mindennapjainak részévé vált, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kiemelt figyelmet fordít az ezen felületek kínálta lehetőségekre és kockázatokra. Gyermeknapon jelent meg a hatóság fiataloknak szóló „Sztorik a zsebben – Történetek a közösségi médiából” című kiadványa, amely most a szülőknek szánt „Mit lájkol a gyerek – Szülőknek a közösségi médiáról” elnevezésű tájékoztatófüzettel egészült ki. Az új brossúra célja, hogy bemutassa a közösségi oldalak működésének főbb szabályszerűségeit, és támpontokat adjon a szülőknek, hogyan segíthetik gyermekeiket eligazodni ezeken a platformokon, miközben felhívja a figyelmet a közösségi média kockázataira, de annak előnyeit is számba veszi.