Megtagadható-e egy ítélet elismerése azon az alapon, hogy sérti a szólásszabadságot?
Három izgalmas ítéletet elemez legfrissebb podcastjában a Magyar Jogász Egylet.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A GVH nem tárt fel olyan piaci zavart a bankkártya-elfogadás piacán, amely versenyfelügyeleti eljárás megindítását alapozná meg, de azonosított a versenyviszonyokat is érintő piaci problémákat.
Magyarországon még ma sem elég széles körű a bankkártyás fizetés, pedig a készpénzhasználat csökkenése hatékonyan járulhatna hozzá a szürkegazdaság visszaszorításához. A GVH ezért ágazati vizsgálatban tekintette át azokat a tényezőket, amelyek akadályozhatják a bankkártya-elfogadás terjedését, illetve azokat a módokat, amelyekkel ezen akadályok leküzdhetők a piaci szereplők, illetve az állami szabályozás segítségével.
A hatóság jelentése szerint 2013 és 2018 első negyedéve között jelentősen nőtt a bankkártyát elfogadó kereskedők száma, és az egy bankkártyára jutó tranzakciók száma is egyre közelíti az uniós átlagot. A kártyát elfogadó kereskedők száma azonban rendkívül alacsony hazánk egyes területein, és még mindig erős a magyar fogyasztók kötődése a készpénzes fizetéshez.
Az elmúlt években a bankkártya-elfogadás terjedését ösztönözte a bankközi jutalék jogszabályban történő maximalizálása, illetve a Pénzügyminisztérium POS termináltelepítési programja.
A bankközi jutalék csökkentése – az ágazati vizsgálat szerint – általánosságban enyhíttette a kereskedők díjterhelését, azonban a csökkentés mértéke a kereskedő vállalkozások méreteitől is függ. A legkisebb kereskedők elfogadási költségei ugyan jelentősen mérséklődtek, forgalomhoz viszonyítva azonban még mindig az e kategóriába tartozók díjterhelése a legnagyobb. Az arányosan magasabb díjakat részben méretgazdaságossági okok magyarázzák, valószínűsíthető azonban, hogy a további különbségek a kereskedők közötti eltérésekből adódnak – alkupozíciójukat, illetve tudatosságukat tekintve. A GVH ezért programok indítását javasolja a kereskedői tudatosság növelésére.
A tranzakciószámmal arányos díjak – amelyek a vizsgált időszakban emelkedést mutattak – szintén elsősorban a kisebb tranzakciókat lebonyolító, kisméretű kereskedőket érintik hátrányosan, ezért a GVH e díjak minimalizálását, illetve megszüntetését javasolja.
A POS termináltelepítési program is hozzájárult ahhoz, hogy jelentősen csökkenjenek a legkisebb forgalmú kereskedők (negyedévente 1 millió Ft alatti kártyás forgalmat lebonyolítók) elfogadói költségei. Viszont az ennél eggyel nagyobb kategóriába eső kereskedők (negyedévente 1-2,5 millió Ft kártyás forgalmat lebonyolítók) díjai növekedtek. Utóbbi oka lehet, hogy számos olyan kereskedő van, aki már rendelkezett POS terminállal a program meghirdetésekor, így nem tudott pályázni a támogatásra, de alacsony alkuereje miatt magas elfogadói költségekkel szembesült. A GVH javasolja a program kiterjesztését a kereskedők e körére is.
Az ágazati vizsgálat részeként végzett piackutatásban a megkérdezett kereskedők a bankkártya-elfogadás hátrányai között említették, hogy csak napokkal később jutnak hozzá a vásárlások ellenértékéhez. A GVH ezért javasolja az elfogadó bankoknak, hogy a jelenleginél gyorsabban írják jóvá a bankkártyás tranzakciók ellenértékét.
A GVH továbbá megfontolásra javasolja a bankkártya-elfogadás, illetve a bankkártya-használat népszerűsége növelését adópolitikai eszközökkel is.
A GVH ágazati vizsgálatához számos piaci szereplő és állami szervezet nyújtott segítséget adatszolgáltatással és észrevételekkel. A hatóság bízik abban, hogy vizsgálatával hozzájárul a bankkártya-elfogadás további terjedéséhez, így is segítve a készpénzhasználat csökkentéséhez fűződő közcél elérését.
(gvh.hu)
Három izgalmas ítéletet elemez legfrissebb podcastjában a Magyar Jogász Egylet.
A négyoldalú megállapodás alapján a bírák és az igazságügyi alkalmazottak 2025. január 1. és 2027. január 1. között három ütemben kapnak béremelést. Így 2027-re a bírák az átlagos jövedelme 48 százalékkal, a bírósági titkároké és fogalmazóké 82 százalékkal, míg a bírósági tisztviselőké 100 százalékkal emelkedhet.
A szervezett bűnözés elleni aktuális rendészeti feladatokról, a szükséges nemzetközi együttműködésekről, az online világ térhódításáról, valamint a szervezett bűnözés áldozatairól is szó esett a Nemzeeti Közszolgálati Egyetem rendészeti eszmecseréjén – olvasható a ludovika.hu-n.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!