Ösztönözni kell a bankkártyás fizetést


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A GVH nem tárt fel olyan piaci zavart a bankkártya-elfogadás piacán, amely versenyfelügyeleti eljárás megindítását alapozná meg, de azonosított a versenyviszonyokat is érintő piaci problémákat.

Magyarországon még ma sem elég széles körű a bankkártyás fizetés, pedig a készpénzhasználat csökkenése hatékonyan járulhatna hozzá a szürkegazdaság visszaszorításához. A GVH ezért ágazati vizsgálatban tekintette át azokat a tényezőket, amelyek akadályozhatják a bankkártya-elfogadás terjedését, illetve azokat a módokat, amelyekkel ezen akadályok leküzdhetők a piaci szereplők, illetve az állami szabályozás segítségével.

A hatóság jelentése szerint 2013 és 2018 első negyedéve között jelentősen nőtt a bankkártyát elfogadó kereskedők száma, és az egy bankkártyára jutó tranzakciók száma is egyre közelíti az uniós átlagot. A kártyát elfogadó kereskedők száma azonban rendkívül alacsony hazánk egyes területein, és még mindig erős a magyar fogyasztók kötődése a készpénzes fizetéshez.

Az elmúlt években a bankkártya-elfogadás terjedését ösztönözte a bankközi jutalék jogszabályban történő maximalizálása, illetve a Pénzügyminisztérium POS termináltelepítési programja.

A bankközi jutalék csökkentése – az ágazati vizsgálat szerint – általánosságban enyhíttette a kereskedők díjterhelését, azonban a csökkentés mértéke a kereskedő vállalkozások méreteitől is függ. A legkisebb kereskedők elfogadási költségei ugyan jelentősen mérséklődtek, forgalomhoz viszonyítva azonban még mindig az e kategóriába tartozók díjterhelése a legnagyobb. Az arányosan magasabb díjakat részben méretgazdaságossági okok magyarázzák, valószínűsíthető azonban, hogy a további különbségek a kereskedők közötti eltérésekből adódnak – alkupozíciójukat, illetve tudatosságukat tekintve. A GVH ezért programok indítását javasolja a kereskedői tudatosság növelésére.

A tranzakciószámmal arányos díjak – amelyek a vizsgált időszakban emelkedést mutattak – szintén elsősorban a kisebb tranzakciókat lebonyolító, kisméretű kereskedőket érintik hátrányosan, ezért a GVH e díjak minimalizálását, illetve megszüntetését javasolja.

A POS termináltelepítési program is hozzájárult ahhoz, hogy jelentősen csökkenjenek a legkisebb forgalmú kereskedők (negyedévente 1 millió Ft alatti kártyás forgalmat lebonyolítók) elfogadói költségei. Viszont az ennél eggyel nagyobb kategóriába eső kereskedők (negyedévente 1-2,5 millió Ft kártyás forgalmat lebonyolítók) díjai növekedtek. Utóbbi oka lehet, hogy számos olyan kereskedő van, aki már rendelkezett POS terminállal a program meghirdetésekor, így nem tudott pályázni a támogatásra, de alacsony alkuereje miatt magas elfogadói költségekkel szembesült. A GVH javasolja a program kiterjesztését a kereskedők e körére is.

Az ágazati vizsgálat részeként végzett piackutatásban a megkérdezett kereskedők a bankkártya-elfogadás hátrányai között említették, hogy csak napokkal később jutnak hozzá a vásárlások ellenértékéhez. A GVH ezért javasolja az elfogadó bankoknak, hogy a jelenleginél gyorsabban írják jóvá a bankkártyás tranzakciók ellenértékét.

A GVH továbbá megfontolásra javasolja a bankkártya-elfogadás, illetve a bankkártya-használat népszerűsége növelését adópolitikai eszközökkel is.

A GVH ágazati vizsgálatához számos piaci szereplő és állami szervezet nyújtott segítséget adatszolgáltatással és észrevételekkel. A hatóság bízik abban, hogy vizsgálatával hozzájárul a bankkártya-elfogadás további terjedéséhez, így is segítve a készpénzhasználat csökkentéséhez fűződő közcél elérését.

(gvh.hu)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Így működik a közösségi finanszírozás

A fintech-forradalom egyik mérhető sikertörténete, hogy miként vált az adomány és előfizetés jellegű közösségi finanszírozás a hagyományos forrásgyűjtési módszerek – mint a klasszikus banki finanszírozás vagy a kockázati tőkebefektetések – alternatívájává. Ebből a gyors fejlődésből az is következik, hogy kevésbé egységes a kép a köztudatban a „crowdfunding” jelenségről. Hány formája van? Melyek esnek szabályozás alá? Kik a szereplők a folyamatban? Milyen jogszabályok vonatkoznak rá?  Hogyan adóznak? Sok-sok tisztázandó körülmény közül a fő kérdés mindenekelőtt azonban az, hogy megjelennek-e erre szakosodott szolgáltatók Magyarországon is. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda összefoglalójából sok kérdésre választ kapunk.

2024. április 25.

NMHH: reklámriport miatt bírságolt a médiatanács

Túlmutatott a támogatás megengedett keretein a Trendmánia című műsorszám december 16-án sugárzott adása, ezzel a TV2 megsértette a törvényi rendelkezést, a médiatanács emiatt megbírságolta a médiaszolgáltatót – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága