Teltházas ügyvédi konferencia az Alkotmánybíróságon


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Először az intézmény történetében, az Alkotmánybíróság elnökének meghívására csaknem százötven ügyvéd vett részt a Magyar Ügyvédi Kamarával együttműködésben szervezett konferencián az Alkotmánybíróság hirdetőtermében.

Megnyitó beszédében Sulyok Tamás hangsúlyozta: az esemény hagyományteremtő szándékkal jött létre, és célja az Alkotmánybíróság és a Magyar Ügyvédi Kamara közötti intézményes kapcsolat megteremtése. Az ügyvédség alapjogvédő funkciója – amelyet már egy 1994-es alkotmánybírósági határozat is hangsúlyozott – mára jelentősen kiterjedt. A statisztikák egyértelműen azt mutatják, hogy a sikeres alkotmányjogi panaszok döntő többsége jogi képviselő, ügyvéd közreműködésével beadott indítvány alapján indul, bár ez a hatályos szabályok szerint nem kötelező. Az elnök kiemelte továbbá, hogy az Alkotmánybíróság és az ügyvédség célja közös: minél jobb és precízebb jogászi munka révén segíteni a jogkereső állampolgárokat abban, hogy alkotmányos jogorvoslati lehetőségeikkel élni tudjanak.

Bánáti János, a Magyar Ügyvédi Kamara elnöke köszöntőjében üdvözölte az Alkotmánybíróság kezdeményezését. Az ügyvédség tevékenységének jelentős része alkotmányos alapjogokhoz kapcsolódik, ezek érvényesítése az esetek döntő többségében ügyvédi segítség nélkül komoly nehézséget jelent. Jelen konferencia sikere is azt mutatja, hogy ügyvédi hivatásrend rendkívüli érdeklődéssel kíséri figyelemmel az Alkotmánybíróság tevékenységét, a panaszok elbírálását. Az állampolgárok érdeke az, hogy a tételes jog tartalmát megfelelő színvonalú intézményes szakmai segítséggel ismerhessék meg – tette hozzá Bánáti János.

Czine Ágnes alkotmánybíró előadásában felhívta a figyelmet arra, hogy az alkotmányjogi panasz különleges jogorvoslat, a jogbiztonság pedig a jogerőhöz fűződik, így a jogerő „feltörése” csak különösen indokolt esetben célszerű. Az Alkotmánybírósághoz beérkezett ügyek 88%-a alkotmányjogi panasz volt a tavalyi évben, idén az első félévben ez az arány 90%-ra nőtt. Schiffer András ügyvéd kiemelte, hogy míg az Alaptörvény által bevezetett változásokig az Alkotmánybíróság jellegadó funkciója az utólagos normakontroll volt, ezt követően a jellegadó funkció az alkotmányjogi panasz lett. Jelenleg az egyik legnagyobb kihívást az ügyvédek számára abban látja, miként lehet hatékonyan az ügyfelek tudomására hozni, hogy egy jogsérelem nem feltétlenül jelent egyúttal alaptörvény-ellenességet is.

Az esemény további előadói a délután folyamán – többek között – Hörcherné Marosi Ildikó, Juhász Imre és Szalay Péter alkotmánybírók, valamint az ügyvédség képviseletében Nagy Péter, Bogdán Tibor és Gellér Balázs voltak.


Kapcsolódó cikkek

2024. november 28.

Luxembourgi döntés a gyógyszerek lakossági távértékesítéséről

Az online gyógyszer-értékesítés EU-s jogi aktusainak számos értelmezése után most az uniós bíróság egy, az információs társadalommal összefüggő olyan szolgáltatással foglalkozott, mely elősegíti a kereskedők és ügyfeleik összekapcsolását.

2024. november 27.

A hamisított áruk sötét oldala: a fogyasztók egészségét, biztonságát és a gazdaságot veszélyeztetik, miközben a szervezett bűnözés alapját adják

2022-ben az EU-ban körülbelül 86 millió hamis tárgyat foglaltak le, amelyek értéke meghaladta a 2 milliárd eurót. A hamisított áruk az EU kereskedelmének körülbelül 5,8%-át teszik ki, leggyakrabban videojátékok, társasjátékok, csomagolóanyagok, játékok, cigaretták és CD/DVD lemezek formájában. A digitális tér további veszélyforrást rejt; a hamisítványok nagy része e-kereskedelmi platformokon keresztül áramlik a hamis webáruházak pedig gyakran fogyasztói adatokat lopnak el.

2024. november 27.

Környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) minősítések: a Tanács véglegesen jóváhagyta az új rendeletet

A Tanács a mai napon elfogadta a környezeti, társadalmi és irányítási, vagyis az ESG-minősítési tevékenységekről szóló új rendeletet. Az új szabályok célja, hogy – a fenntartható pénzügyi termékek iránti befektetői bizalom növelése érdekében – a minősítési tevékenységek következetesebbé, átláthatóbbá és összehasonlíthatóbbá váljanak az EU-ban.