Többszörösére emelkedik a fogyasztóvédelmi bírságok összege


December 4-én szavaznak a képviselők arról a törvénymódosításról, amely többszörösére emeli a kiszabható fogyasztóvédelmi és piacfelügyeleti bírságot. A minimális bírságösszeg a jelenlegi 15 ezerről százezer forintra, míg a maximálisé ötmilliárdra nő. A kormány indoklása szerint a magasabb bírságösszegek hangsúlyosabb hatósági fellépést tesznek lehetővé a kötelező akció és az árfigyelő rendszer betartásának ellenőrzésekor – írja az index.hu. Lapszemlénket olvashatják.

A parlament a héten zárta le az igazságügyi tárgyú törvények módosításáról szóló salátatörvény általános vitáját. A törvényjavaslat egyebek között módosítja a fogyasztóvédelmi, valamint a piacfelügyeleti törvényt, mivel az előterjesztéshez fűzött indoklás szerint a minimum és maximum bírságösszegek nem rendelkeznek visszatartó erővel. Jelenleg ugyanis a fogyasztóvédelmi és a piacfelügyeleti hatósági eljárásoknál jellemzően alacsonyabb összegű bírságokat szabnak ki, még abban az esetben is, ha termékbiztonsági szempontból veszélyes termékeket vonnak ki a forgalomból.

2008 óta változatlan a bírságminimum

Napjainkban 15 ezer forint a bírság alsó határa, és csak az elektronikus kereskedelemmel összefüggő, ismételt jogsértésekre ír elő a jogszabály ennél jóval szigorúbb, legalább kétszázezer forintos minimum bírságösszeget. Ráadásul a fogyasztóvédelmi bírság alsó határa 2008, míg a piacfelügyeleti bírság minimuma 2012 óta változatlan.

MÁRPEDIG A KORMÁNYZATI ELŐTERJESZTÉS SZERINT A SZÁZEZER FORINT ALATTI BÍRSÁGOKNAK NINCS VISSZATARTÓ EREJÜK.

Ennek megfelelően a kis- és középvállalkozások (kkv-k) esetében a bírságsáv százezer forinttól kétmillió forintig húzódna. A fogyasztók széles körének testi épségét, egészségét sértő vagy veszélyeztető, illetve a fogyasztók széles körének jelentős vagyoni hátrányt okozó jogsértésnél a bírság kétszázezer forinttól a vállalkozás éves nettó árbevételének 5 százalékáig, míg a számviteli törvény hatálya alá nem tartozó vállalkozásnál 6,5 millió forintig terjedne.

A webáruházak szabályozásáról és bírságolásáról a teljes cikkben IDE KATTINTVA olvashatnak.

A módosítás megteremti annak lehetőségét is, hogy az egy márkanév (brand, franchise) alatti kereskedők nettó árbevételei összeadódjanak a jogsértő vállalkozás nettó árbevételének meghatározásakor. Nem beszélve arról, hogy a kötelező akcióra és az árfigyelőrendszerre vonatkozó előírások betartásának ellenőrzése kapcsán kiszabható fogyasztóvédelmi bírságok tekintetében az újonnan bevezetett szabályozás már hangsúlyosabb hatósági fellépést tesz lehetővé a magasabb bírságösszegek előírásával.

Az Országgyűlés december 4-én szavaz a törvénymódosítási csomagról, míg az új szabályozás a kihirdetését követő nyolcadik napon (várhatóan még karácsony előtt) hatályba lép.

Forrás: [index]


Kapcsolódó cikkek

2024. október 25.

GVH-elnök: Kulcskérdés az MI széleskörű, de helyes alkalmazása

„A mesterséges intelligencia széleskörű, de helyes alkalmazása jelentős pozitív hatással lehet a hazai vállalkozások termelékenységére és versenyképességére” – hangsúlyozta Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke az 50. Európai Versenynapon, Budapesten. Az egynapos konferencia során a kontinens versenyjogi közösségének prominens szakértői vitatták meg a szakpolitika legaktuálisabb kérdéseit, többek között a fenntarthatóság és a versenypolitika kapcsolatát és a mesterséges intelligencia jövőbeli lehetőségeit és kockázatait is. A GVH a konferencia keretében a nemzetközi közösség számára is bemutatta a mesterséges intelligencia piacelemzésének eredményeit.

2024. október 25.

Megjelent a CEPEJ igazságszolgáltatási rendszerek értékeléséről szóló 2024. évi jelentése

Az Európa Tanács égisze alatt működő, az Igazságszolgáltatás Hatékonyságáért Felelős Európai Bizottság (European Commission for the Efficiency of Justice, CEPEJ) az európai igazságszolgáltatási rendszerek minőségének és hatékonyságának megerősítése érdekében jött létre. Feladata, hogy elemezze az igazságügyi rendszerek elért eredményeit, feltárja a nehézségeket, és javaslatokat dolgozzon ki ezek leküzdésére, egyúttal támogatást nyújtson a tagállamoknak.