Új uniós szabályozás: regisztrálni kell a drónokat


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Bizottság elfogadta a drónok használatára vonatkozóan a biztonságot és az azonosíthatóságot előíró, korábban jóváhagyott új irányelv végrehajtási utasításait – közölte az uniós bizottság pénteken.

A tájékoztatás szerint az elfogadott jogszabályt elsődleges célja, hogy egységes uniós biztonsági előírásokat hozzanak létre drónok hivatásos és szabadidő jellegű használatára vonatkozóan. Leszögezi, hogy a repülő eszközök tervezése és gyártása során be kell tartani az unió alapvető biztonsági és személyes adatok védelmére vonatkozó követelményeit.

Az elfogadott kiegészítő végrehajtási rendelet szerint az uniós tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy a drónokat súlyuktól függetlenül egyedi azonosítóval kell ellátni, valamint, hogy kötelezően regisztrálják azokat az illetékes hatóságnál. 2020-től kezdődően az üzemeltetőknek is azonosíthatónak kell lenniük, ugyanis a reptetésre alkalmas eszközök jelentős veszélyt jelenthetnek az emberekre, a magánéletre, a környezetre nézve, valamint kárt okozhatnak vagyontárgyakban. Ezen kitétel szintén minden drónra vonatkozni fog súlytól függetlenül.

Mint közölték, a 25 kilogrammnál kisebb súlyú drónok üzemeltetői bizonyos feltételek mellett előzetes engedély nélkül is reptethetik majd eszközeiket. Esetükben kitétel ugyanakkor, hogy a drónok nem repülhetnek 120 méternél magasabbra, valamint minden körülmények között az üzemeltetőnek látómezejében, az emberektől távol kell tartania az eszközt.

A tagállamoknak úgynevezett repülési zónákat kell meghatározniuk, ahol a drónokat – a súlyuk által meghatározott szabályoknak megfelelően – használni lehet. Azok a területek, amelyekre a drónok nem repülhetnek be, magukban foglalhatják a repülőtereket, azok környékét, vagy a városközpontokat – írták.

Hozzátették, az Európai Bizottság feladata lesz, hogy konkrét követelményeket határozzon meg a maximális működési távolságra, és arra vonatkozóan, hogy beépített, automatikus rendszerek segítségével biztosíthatóvá kelljen tenni a balesetek elkerülését, a repülés stabilizálását és az automatikus leszállást.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. november 4.

Csökken az egyajánlatos szerződések száma

2024 első három negyedévében 5744 darab eredményes közbeszerzési eljárást folytattak le hazánkban az ajánlatkérők, mely összesen 12572 darab közbeszerzési szerződés megkötését jelentette. A közbeszerzések összértéke a tavalyi év azonos időszakához képest 46%-kal emelkedett, azaz összesen 2825,1 milliárd forintot tett ki. Ennek ellenére a rekordnak számító 2022-es évtől ez az érték még messze elmarad. Az előző évek azonos időszakához viszonyítva az egyajánlatos közbeszerzési szerződések számaránya mind az uniós, mind pedig a nemzeti eljárásrendben folyamatosan csökkenő tendenciát mutat, ami a verseny fokozódását jelzi.

2024. november 4.

Megindult a versenyfutás az új atomerőművekért az MI miatt

Irtózatos számítási kapacitás, következésképpen rengeteg energia és víz kell ahhoz, hogy fél világ az AI-jal írassa a leveleit, a nagy tech-cégek az atomenergia rehabilitációját látják a megoldásnak – írja az Euronews.