Versenyfelügyeleti eljárás indult a Viagogo-val szemben


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A GVH 2019. december 9-én versenyfelügyeleti eljárást indított a Viagogo AG ellen a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt.

Az eljárást számos piaci jelzés alapján indította a versenyhatóság. A vizsgálat több, feltételezhetően tisztességtelen kereskedelmi kommunikációs gyakorlatra terjed ki: egyrészt a https://www.viagogo.com/hu weboldal működtetője a jegyek értékesítésekor fizetendő végső vételárakról valószínűleg a vásárlási folyamat későbbi pontján, időszerűtlenül tájékoztatja a vásárlókat, és elmulasztja közölni velük a szolgáltatásai igénybevételénél alkalmazott átváltási árfolyamot, valamint az árfolyamszámítás módját.

A GVH emellett valószínűsíti, hogy a Viagogo a weboldalon a teljes vásárlási folyamat alatt olyan sürgető tájékoztatásokat tesz közzé (például „7 személy tekintette meg az elmúlt órában” vagy „A helyszínre az összes jegy kevesebb, mint 4%-a elérhető jelenleg oldalunkon”, „Kérjük, vedd figyelembe, hogy ezek a jegyek nem lesznek elérhetők újra, ha elengeded őket”), amelyek tartalmuk és vizuális megjelenítésük révén összességében azt a látszatot keltik a fogyasztók számára, hogy gyorsan fogynak a szabad helyek az eseményre, amelyre jegyet terveznek vásárolni az állandó érdeklődés, valamint az eseményre érkező folyamatos jegyfoglalások miatt.

A fentieken túl a GVH megvizsgálja, hogy a Viagogo eleget tesz-e a szakmai gondosság követelményének, amikor weboldalán nem teszi egyértelművé, hogy kizárólag az értékesítés lebonyolítására alkalmas közvetítő platformot üzemeltet avagy maga is fellép eladóként, továbbá azt a benyomást kelti, hogy nincs befolyása a weboldalon kialakított árakra, miközben valószínűsíthetően maga is értékesít jegyeket, illetve befolyásolni képes az értékesítési árakat a felszámított díjak és kezelési költségek rendszerén keresztül.

A GVH-hoz érkezett panaszok a GVH hatáskörébe nem tartozó, polgári jogvitát is esetlegesen megalapozó magatartásokról is számot adtak.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a feltételezett jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

A GVH tavaly – szintén az ünnepi időszakot megelőző sajtóközleményében, valamint egyik tájékoztatójában – már figyelmeztetett a körültekintőbb jegyvásárlásokra a csalódások elkerülése érdekében is. A versenyhatóság most ismét javasolja az ún. másodlagos jegyértékesítő oldalak látogatóinak, hogy fordítsanak nagyobb figyelmet többek között a jegyáron felül megjelenő költségekre (pl. a kezelési költségre), azok mértékére, és gondoljanak a valuta-átváltásból fakadó költségváltozásokra is.

Az online jegyértékesítéssel foglalkozó vállalkozásoktól elvárható, hogy a fogyasztók megfelelő informálása érdekében teljes körű és átlátható tájékoztatásra törekedjenek a rendezvények árairól, azok számítási módjáról, valamint a fogyasztók jogérvényesítési lehetőségeiről – a technológiai lehetőségek kihasználásával is.

(gvh.hu)


Kapcsolódó cikkek

2024. október 25.

GVH-elnök: Kulcskérdés az MI széleskörű, de helyes alkalmazása

„A mesterséges intelligencia széleskörű, de helyes alkalmazása jelentős pozitív hatással lehet a hazai vállalkozások termelékenységére és versenyképességére” – hangsúlyozta Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke az 50. Európai Versenynapon, Budapesten. Az egynapos konferencia során a kontinens versenyjogi közösségének prominens szakértői vitatták meg a szakpolitika legaktuálisabb kérdéseit, többek között a fenntarthatóság és a versenypolitika kapcsolatát és a mesterséges intelligencia jövőbeli lehetőségeit és kockázatait is. A GVH a konferencia keretében a nemzetközi közösség számára is bemutatta a mesterséges intelligencia piacelemzésének eredményeit.

2024. október 25.

Megjelent a CEPEJ igazságszolgáltatási rendszerek értékeléséről szóló 2024. évi jelentése

Az Európa Tanács égisze alatt működő, az Igazságszolgáltatás Hatékonyságáért Felelős Európai Bizottság (European Commission for the Efficiency of Justice, CEPEJ) az európai igazságszolgáltatási rendszerek minőségének és hatékonyságának megerősítése érdekében jött létre. Feladata, hogy elemezze az igazságügyi rendszerek elért eredményeit, feltárja a nehézségeket, és javaslatokat dolgozzon ki ezek leküzdésére, egyúttal támogatást nyújtson a tagállamoknak.