Versenyfelügyeleti eljárás indult a Viagogo-val szemben


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A GVH 2019. december 9-én versenyfelügyeleti eljárást indított a Viagogo AG ellen a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt.

Az eljárást számos piaci jelzés alapján indította a versenyhatóság. A vizsgálat több, feltételezhetően tisztességtelen kereskedelmi kommunikációs gyakorlatra terjed ki: egyrészt a https://www.viagogo.com/hu weboldal működtetője a jegyek értékesítésekor fizetendő végső vételárakról valószínűleg a vásárlási folyamat későbbi pontján, időszerűtlenül tájékoztatja a vásárlókat, és elmulasztja közölni velük a szolgáltatásai igénybevételénél alkalmazott átváltási árfolyamot, valamint az árfolyamszámítás módját.

A GVH emellett valószínűsíti, hogy a Viagogo a weboldalon a teljes vásárlási folyamat alatt olyan sürgető tájékoztatásokat tesz közzé (például „7 személy tekintette meg az elmúlt órában” vagy „A helyszínre az összes jegy kevesebb, mint 4%-a elérhető jelenleg oldalunkon”, „Kérjük, vedd figyelembe, hogy ezek a jegyek nem lesznek elérhetők újra, ha elengeded őket”), amelyek tartalmuk és vizuális megjelenítésük révén összességében azt a látszatot keltik a fogyasztók számára, hogy gyorsan fogynak a szabad helyek az eseményre, amelyre jegyet terveznek vásárolni az állandó érdeklődés, valamint az eseményre érkező folyamatos jegyfoglalások miatt.

A fentieken túl a GVH megvizsgálja, hogy a Viagogo eleget tesz-e a szakmai gondosság követelményének, amikor weboldalán nem teszi egyértelművé, hogy kizárólag az értékesítés lebonyolítására alkalmas közvetítő platformot üzemeltet avagy maga is fellép eladóként, továbbá azt a benyomást kelti, hogy nincs befolyása a weboldalon kialakított árakra, miközben valószínűsíthetően maga is értékesít jegyeket, illetve befolyásolni képes az értékesítési árakat a felszámított díjak és kezelési költségek rendszerén keresztül.

A GVH-hoz érkezett panaszok a GVH hatáskörébe nem tartozó, polgári jogvitát is esetlegesen megalapozó magatartásokról is számot adtak.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a feltételezett jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

A GVH tavaly – szintén az ünnepi időszakot megelőző sajtóközleményében, valamint egyik tájékoztatójában – már figyelmeztetett a körültekintőbb jegyvásárlásokra a csalódások elkerülése érdekében is. A versenyhatóság most ismét javasolja az ún. másodlagos jegyértékesítő oldalak látogatóinak, hogy fordítsanak nagyobb figyelmet többek között a jegyáron felül megjelenő költségekre (pl. a kezelési költségre), azok mértékére, és gondoljanak a valuta-átváltásból fakadó költségváltozásokra is.

Az online jegyértékesítéssel foglalkozó vállalkozásoktól elvárható, hogy a fogyasztók megfelelő informálása érdekében teljes körű és átlátható tájékoztatásra törekedjenek a rendezvények árairól, azok számítási módjáról, valamint a fogyasztók jogérvényesítési lehetőségeiről – a technológiai lehetőségek kihasználásával is.

(gvh.hu)


Kapcsolódó cikkek

2024. október 30.

Parlament előtt a 2025-ös adócsomag

A kormány két lépésben megduplázná a családi adókedvezményt, 2 évvel meghosszabbítaná a kedvezményes, 5 százalékos lakásáfát, és kivezetni készül több különadót is. Parlament előtt az adócsomag.

2024. október 30.

NMHH: Ismerik, sokszor mégsem védekeznek a közösségi média veszélyei ellen a fiatalok

A serdülő lányok mintegy fele érzi magát kevésbé szépnek a közösségi médiafelületeken látottak hatására, mert sokukban nem tudatosul, hogy az online tér gyakran hamis valóságképet tár eléjük – egyebek mellett erre mutatott rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása, amely a 13–16 éves kamaszok közösségimédia-használati szokásait vette górcső alá.