Magyarázat a compliance jogszabályairól II. – Adó- és versenyjogi compliance 4.
Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Wolters Kluwer Magyarázat a compliance jogszabályairól című könyvszériájának második kötetébe.
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A versenyhatóság piaci jelzések alapján azt valószínűsíti, hogy a fogyasztókat célzó, antitest gyorstesztekkel kapcsolatos egyes országos kiterjedtségű reklámgyakorlatok túlmutathatnak a termékek a gyártó meghatározása szerinti teljesítőképességén, valamint a használati útmutatókban foglalt felhasználási célokon.
A GVH a koronavírus-fertőzöttséget kimutató otthoni gyorstesztek után az ún. antitest gyorstesztek hazai piacán is gyorsított ágazati vizsgálatot indított. Az antitest gyorstesztek nem magát a SARS-CoV-2 vírust mutatják ki, hanem a szervezet által a vírus ellen termelt, a vérben található antitestek jelenlétét. A termékek célja alapvetően az, hogy – főként önellenőrzésként – megmutassák, találkozott-e már a teszteléssel érintett személy szervezete a koronavírussal, illetve rendelkezik-e ellene immunitással.
Magyarországon a fogyasztók számára több, ilyen célú gyorsteszt is elérhető; igen változatos képet mutat azonban az, hogy az egyes gyorstesztek melyik antitestek kimutatására használhatók. A különböző ellenanyagok jelenlétét ugyanis eltérő időpontokban lehetséges kimutatni: az immunglobulin M (IgM) közvetlenül a megfertőződést követő néhány napon belül megjelenik a szervezetben, és a tünetek megjelenését követő négy hét elteltével jellemzően már nem mutatható ki, ezzel szemben az immunglobulin G (IgG) később – általában két hét után – jelenik meg, és több hónapon keresztül kimutatható. Ezért ezen termékek akkor képesek érdemben betölteni önellenőrzési céljukat, ha a megfelelő típusú ellenanyag kimutatására szolgáló gyorstesztet a megfelelő időpontban alkalmazzák.
A versenyhatóság piaci jelzések alapján azt valószínűsíti, hogy a fogyasztókat célzó, antitest gyorstesztekkel kapcsolatos egyes országos kiterjedtségű reklámgyakorlatok túlmutathatnak a termékek a gyártó meghatározása szerinti teljesítőképességén, valamint a használati útmutatókban foglalt felhasználási célokon. Ez pedig kihathatott a termékeket gyártó, illetve forgalmazó vállalkozások között folyó piaci versenyre is, amely így torzulhatott vagy korlátozódhatott.
A vizsgálat eredményeit a versenyhatóság – nyilvános piaci konzultációt követően – jelentésben összegzi majd. A jelentés tervezetének elkészítésére a GVH-nak egy hónap áll rendelkezésére, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb egy hónappal meghosszabbítható.
(gvh.hu)
Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Wolters Kluwer Magyarázat a compliance jogszabályairól című könyvszériájának második kötetébe.
Alábbi cikkünkben a 2023/134–139. számú Magyar Közlönyökben megjelent újdonságok közül válogattunk.
Martin Kašpar a Praetor Systems társalapítója, mellette dolgozott ügyvédként a saját praxisában, jelenleg pedig a Wolters Kluwer ČR, a.s. üzletfejlesztési vezetője. A Praetor jövőjéről, a technológiai lehetőségekről és útjáról kérdeztük interjúnk második részében.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!