A GVH a COVID-19 antitest gyorstesztek hazai piacát is vizsgálja Koronavírus


A versenyhatóság piaci jelzések alapján azt valószínűsíti, hogy a fogyasztókat célzó, antitest gyorstesztekkel kapcsolatos egyes országos kiterjedtségű reklámgyakorlatok túlmutathatnak a termékek a gyártó meghatározása szerinti teljesítőképességén, valamint a használati útmutatókban foglalt felhasználási célokon.


A GVH a koronavírus-fertőzöttséget kimutató otthoni gyorstesztek után az ún. antitest gyorstesztek hazai piacán is gyorsított ágazati vizsgálatot indított. Az antitest gyorstesztek nem magát a SARS-CoV-2 vírust mutatják ki, hanem a szervezet által a vírus ellen termelt, a vérben található antitestek jelenlétét. A termékek célja alapvetően az, hogy – főként önellenőrzésként – megmutassák, találkozott-e már a teszteléssel érintett személy szervezete a koronavírussal, illetve rendelkezik-e ellene immunitással.

Magyarországon a fogyasztók számára több, ilyen célú gyorsteszt is elérhető; igen változatos képet mutat azonban az, hogy az egyes gyorstesztek melyik antitestek kimutatására használhatók. A különböző ellenanyagok jelenlétét ugyanis eltérő időpontokban lehetséges kimutatni: az immunglobulin M (IgM) közvetlenül a megfertőződést követő néhány napon belül megjelenik a szervezetben, és a tünetek megjelenését követő négy hét elteltével jellemzően már nem mutatható ki, ezzel szemben az immunglobulin G (IgG) később – általában két hét után – jelenik meg, és több hónapon keresztül kimutatható. Ezért ezen termékek akkor képesek érdemben betölteni önellenőrzési céljukat, ha a megfelelő típusú ellenanyag kimutatására szolgáló gyorstesztet a megfelelő időpontban alkalmazzák.

Complist

A versenyhatóság piaci jelzések alapján azt valószínűsíti, hogy a fogyasztókat célzó, antitest gyorstesztekkel kapcsolatos egyes országos kiterjedtségű reklámgyakorlatok túlmutathatnak a termékek a gyártó meghatározása szerinti teljesítőképességén, valamint a használati útmutatókban foglalt felhasználási célokon. Ez pedig kihathatott a termékeket gyártó, illetve forgalmazó vállalkozások között folyó piaci versenyre is, amely így torzulhatott vagy korlátozódhatott.

A vizsgálat eredményeit a versenyhatóság – nyilvános piaci konzultációt követően – jelentésben összegzi majd. A jelentés tervezetének elkészítésére a GVH-nak egy hónap áll rendelkezésére, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb egy hónappal meghosszabbítható.

(gvh.hu)




Kapcsolódó cikkek

2022. június 24.

Segédletet készített az ÁSZ a közbeszerzés témakörében

Magyarország Alaptörvénye szerint a közpénzekkel gazdálkodó szervezeteknek a rájuk bízott közpénzekkel és nemzeti vagyonnal az átláthatóság és a közélet tisztaságának elve szerint kell gazdálkodniuk. Az Állami Számvevőszék küldetése a jól irányított állam működésének támogatásához való hozzájárulás, tanácsadó eszközeivel a közpénzek felhasználásának átláthatóbbá és eredményesebbé tétele, éppen ezért segédletet készített a közbeszerzések témakörében. A segédlet célja, hogy a kitöltő szervezetek értékeljék saját működésük szabályosságát, közbeszerzési gyakorlatukat.

2022. június 24.

Heti pihenőidő

Az a 40 órát el nem érő időszak, melyre nem osztották be a munkavállalót munkavégzésre, nem tekinthető heti pihenőidőnek, mivel nem alkalmas a heti regenerálódáshoz szükséges időtartam funkcióját betölteni. Heti pihenőidőnek csupán a heti 40 órát elérő vagy ezt meghaladó időtartam minősül, így a munkaidőkeret átlagában is csak a 48 órát egybefüggően kitevő időtartam vehető figyelembe – a Kúria eseti döntése.

2022. június 23.

A metaverzum jogi kérdései – 2. rész

A metaverzum egy megosztott, virtuális világ, amit a felhasználók bármilyen platformról képesek elérni az interneten keresztül, és ahol a virtuális avatárjaikkal tudnak kapcsolatba lépni egymással. Az alábbi, kétrészes sorozat az e sajátos világgal kapcsolatban felmerülő sokféle jogi kérdést veszi górcső alá.