Jogszabályfigyelő 2024 – 44. hét
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A jogszabály törzsszövegét és a hozzá kapcsolódó mellékletet együtt kell alkalmazni és értelmezni – a Kúria eseti döntése.
Jogszabályi előzmények
A távhőszolgáltatási támogatásról szóló rendelet [51/2011. (IX. 30.) NFM rendelet (a továbbiakban: Rendelet)] támogatás mértékét megállapító rendelkezését [3. § (1) bekezdés a) pont] újraszabályozta a Módosító Rendelet [59/2012. (X. 31.) NFM rendelet]. A 2012. november 1-én hatályba lépő szabályok értelmében a támogatás mértékét távhőszolgáltató esetében a Rendelet 1. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat D oszlopa tartalmazza.
A Rendelet hivatkozott 1. mellékletét, ugyanezen hatállyal, szintén újraszabályozta a Módosító Rendelet, amely az alkalmazási szabályokat tekintve a következő megfogalmazást tartalmazta:
E rendeletnek Módosító Rendelettel módosított 3-6. §-át és 8. §-át első alkalommal a 2011. november tárgyhónapra vonatkozóan benyújtott támogatási igénybejelentésekre kell alkalmazni.
Míg tehát a 3. § vonatkozásában alkalmazta a jogalkotó ezt a rendelkezést, addig a 3. §-ban hivatkozott és szintén újraszabályozott 1. melléklet vonatkozásában nem.
A tényállás
A MAVIR Zrt., mint Rendszerirányító 42 359 372 forintot folyósított 2011. november hónapra vonatkozó távhő-szolgáltatási támogatásként a felperes részére. Az összeg helyessége tekintetében a Magyar Energia Hivatal ellenőrzést folytatott le, és 30 939 604 forint jogosulatlan távhő-szolgáltatási támogatás kamattal növelt összegének visszafizetését rendelte el, továbbá 309 396 forint bírsággal sújtotta a felperest. Álláspontja szerint ugyanis a Rendelet nem értelmezhető úgy, hogy azok a szolgáltatók, akikre nézve a 2011. december 1. napjától hatályos támogatási mérték kedvezőbb lett, azok ezt már a novemberi tárgyhóra is igénybe vehetik. Ezt támasztja alá álláspontja szerint, hogy a jogalkotó az 1. melléklet visszamenőleges alkalmazását nem emelte be az átmeneti rendelkezések közé, ezért annak 2011. november hónapjára vonatkozó alkalmazását egyértelműen nem rendelte el.
Az első- és másodfokú eljárás
Az elsőfokú bíróság elutasította a felperes keresetét, egyetértve az alperes alkalmazási szabályokkal kapcsolatos értelmezésével, mivel semmi nem tartalmaz olyan kifejezett rendelkezést, miszerint a 2011. december 1-jén hatályba lépett támogatási mértékeket már a 2011. november tárgyhónapra vonatkozóan alkalmazni kellene. A bíróság szerint mindez azt jelenti, hogy a támogatások benyújtásának eljárási keretére a módosítás már az új eljárási szabályokat rendelte alkalmazni, azonban a tárgyhavi elszámolás mértékére még nem.
A másodfokú bíróság hatályon kívül helyezte az alperes határozatát és új eljárásra kötelezte, mivel meglátása szerint a releváns tényekből téves következtetéseket vont le. Álláspontja szerint a támogatással kapcsolatos szabályokat a Rendelet előírásai tartalmazzák, a számszerű mértéket és a jogosultakat pedig az 1. melléklet, ezért a bíróság szerint a támogatás igénybevétele csak a Rendelet e két részének együttes alkalmazásával történhet. A jogszabályszerkesztési szabályok szerint a melléklet a jogszabály törzsszövegéhez kapcsolódó, attól kizárólag technikai, szerkesztési szempontból elkülönülő szerkezeti egység, amely csak az adott jogszabályhellyel összefüggően értelmezhető. Mindezek alapján a másodfokú bíróság arra a következtetésre jutott, hogy mivel a jogalkotó a Rendelet módosított 3. §-ának 2011. november hónapra való alkalmazását írta elő, azzal egyúttal előírta az 1. melléklet 2011. november hónapra történő alkalmazását is.
A felülvizsgálati kérelem tartalma
Az alperes fenntartotta azt az értelmezését, miszerint a konkrét rendelkezés hiánya azt jelenti, hogy az 1. mellékletben foglaltakat novemberre nem lehet alkalmazni, ezért a másodfokú ítélet megváltoztatását és az elsőfokú ítélet helybenhagyását kérte.
A Kúria megállapításai
A Kúria osztotta a másodfokú bíróságnak a jogszabály törzsszövegének és a hozzá kapcsolódó mellékletének összefüggő értelmezésére vonatkozó álláspontját. Elfogadhatónak vélte ugyanakkor az alperes támogatási rendszerből kiinduló érvelését, miszerint a szolgáltató által fizetett vételi árra és a felvett támogatásra vonatkozó rendelkezések logikusan ugyanazon időbeli hatály alá tartozóak. A Kúria megítélése szerint azonban ennek ellentmond maga a szabályozás, mert nem követi ezt a logikát, a jogalkalmazót pedig elsődlegesen mind a közigazgatási, mind a bírósági eljárásokban ez köti. Mindezek alapján a Kúria a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta.
Az ismertetett döntés (Kúria Kfv. II. 37.638/2014.) a Kúriai Döntések 2015/3. számában 84. szám alatt jelent meg.
Jogszabályi előzmények
A távhőszolgáltatási támogatásról szóló rendelet [51/2011. (IX. 30.) NFM rendelet (a továbbiakban: Rendelet)] támogatás mértékét megállapító rendelkezését [3. § (1) bekezdés a) pont] újraszabályozta a Módosító Rendelet [59/2012. (X. 31.) NFM rendelet]. A 2012. november 1-én hatályba lépő szabályok értelmében a támogatás mértékét távhőszolgáltató esetében a Rendelet 1. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat D oszlopa tartalmazza.
A Rendelet hivatkozott 1. mellékletét, ugyanezen hatállyal, szintén újraszabályozta a Módosító Rendelet, amely az alkalmazási szabályokat tekintve a következő megfogalmazást tartalmazta: E rendeletnek Módosító Rendelettel módosított 3-6. §-át és 8. §-át első alkalommal a 2011. november tárgyhónapra vonatkozóan benyújtott támogatási igénybejelentésekre kell alkalmazni.
Míg tehát a 3. § vonatkozásában alkalmazta a jogalkotó ezt a rendelkezést, addig a 3. §-ban hivatkozott és szintén újraszabályozott 1. melléklet vonatkozásában nem.
A tényállás
A MAVIR Zrt., mint Rendszerirányító 42 359 372 forintot folyósított 2011. november hónapra vonatkozó távhő-szolgáltatási támogatásként a felperes részére. Az összeg helyessége tekintetében a Magyar Energia Hivatal ellenőrzést folytatott le, és 30 939 604 forint jogosulatlan távhő-szolgáltatási támogatás kamattal növelt összegének visszafizetését rendelte el, továbbá 309 396 forint bírsággal sújtotta a felperest. Álláspontja szerint ugyanis a Rendelet nem értelmezhető úgy, hogy azok a szolgáltatók, akikre nézve a 2011. december 1. napjától hatályos támogatási mérték kedvezőbb lett, azok ezt már a novemberi tárgyhóra is igénybe vehetik. Ezt támasztja alá álláspontja szerint, hogy a jogalkotó az 1. melléklet visszamenőleges alkalmazását nem emelte be az átmeneti rendelkezések közé, ezért annak 2011. november hónapjára vonatkozó alkalmazását egyértelműen nem rendelte el.
Ügyvédvilág Kutatás |
---|
Az Ügyvédvilág szerkesztősége minőségfejlesztési céllal összeállított egy kérdőívet, melynek kitöltése mindössze néhány percet vesz igénybe. |
Az első- és másodfokú eljárás
Az elsőfokú bíróság elutasította a felperes keresetét, egyetértve az alperes alkalmazási szabályokkal kapcsolatos értelmezésével, mivel semmi nem tartalmaz olyan kifejezett rendelkezést, miszerint a 2011. december 1-jén hatályba lépett támogatási mértékeket már a 2011. november tárgyhónapra vonatkozóan alkalmazni kellene. A bíróság szerint mindez azt jelenti, hogy a támogatások benyújtásának eljárási keretére a módosítás már az új eljárási szabályokat rendelte alkalmazni, azonban a tárgyhavi elszámolás mértékére még nem.
A másodfokú bíróság hatályon kívül helyezte az alperes határozatát és új eljárásra kötelezte, mivel meglátása szerint a releváns tényekből téves következtetéseket vont le. Álláspontja szerint a támogatással kapcsolatos szabályokat a Rendelet előírásai tartalmazzák, a számszerű mértéket és a jogosultakat pedig az 1. melléklet, ezért a bíróság szerint a támogatás igénybevétele csak a Rendelet e két részének együttes alkalmazásával történhet. A jogszabályszerkesztési szabályok szerint a melléklet a jogszabály törzsszövegéhez kapcsolódó, attól kizárólag technikai, szerkesztési szempontból elkülönülő szerkezeti egység, amely csak az adott jogszabályhellyel összefüggően értelmezhető. Mindezek alapján a másodfokú bíróság arra a következtetésre jutott, hogy mivel a jogalkotó a Rendelet módosított 3. §-ának 2011. november hónapra való alkalmazását írta elő, azzal egyúttal előírta az 1. melléklet 2011. november hónapra történő alkalmazását is.
A felülvizsgálati kérelem tartalma
Az alperes fenntartotta azt az értelmezését, miszerint a konkrét rendelkezés hiánya azt jelenti, hogy az 1. mellékletben foglaltakat novemberre nem lehet alkalmazni, ezért a másodfokú ítélet megváltoztatását és az elsőfokú ítélet helybenhagyását kérte.
A Kúria megállapításai
A Kúria osztotta a másodfokú bíróságnak a jogszabály törzsszövegének és a hozzá kapcsolódó mellékletének összefüggő értelmezésére vonatkozó álláspontját. Elfogadhatónak vélte ugyanakkor az alperes támogatási rendszerből kiinduló érvelését, miszerint a szolgáltató által fizetett vételi árra és a felvett támogatásra vonatkozó rendelkezések logikusan ugyanazon időbeli hatály alá tartozóak. A Kúria megítélése szerint azonban ennek ellentmond maga a szabályozás, mert nem követi ezt a logikát, a jogalkalmazót pedig elsődlegesen mind a közigazgatási, mind a bírósági eljárásokban ez köti. Mindezek alapján a Kúria a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta.
Az ismertetett döntés (Kúria Kfv. II. 37.638/2014.) a Kúriai Döntések 2015/3. számában 84. szám alatt jelent meg.
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!