A közigazgatási jogkörben okozott kár megtérítése


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A kártérítési igény létrejötte és esedékessége időben nem válhat szét, ezért ha a kár bekövetkezik, a kártérítés is esedékes, ha pedig nincs kár, a kárigényt érdemben kell elutasítani. 


Ami a tényállást illeti a felperes bírósági, illetve közigazgatási jogkörben okozott kár megtérítése iránt terjesztett elő keresetet az alperesekkel szemben.

A keresetlevél tartalma

A keresetlevélben előadott tényállás szerint a felperes az Sz. Városi Bíróság előtt indított pert az M. külterület 0185/30 helyrajzi számú, VII. körzet 216. faliszámú, kivett tanya, szántó művelési ágú, valamint az M. külterület 0185/90 helyrajzi számú, szántó, gyep művelési ágú ingatlanokon K. J. tulajdonostárssal fennálló közös tulajdonának megszüntetése iránt.

[multibox]

Az elsőfokú bíróság döntése

Az Sz. Városi Bíróság megismételt eljárásban meghozott ítéletével a közös tulajdont megszüntette akként, hogy a felperest megillető tulajdoni hányadokat K. J. tulajdonába adta a tanya tekintetében 3 900 000 Ft, míg a szántó tekintetében 600 000 Ft megváltási ár ellenében. Arra az esetre, ha a másik fél a megszabott 15 napos határidőn belül a megváltási árat egy összegben nem fizetné meg, tulajdoni hányadát a felperes tulajdonába adta 2 909 321 Ft, illetve 600 000 Ft megváltási ár ellenében.

A másodfokú bíróság döntése

A másodfokon eljárt Sz. Törvényszék az elsőfokú ítéletet jogerős ítéletével részben, a felperes által fizetendő megváltási ár tekintetében megváltoztatta, míg egyebekben helybenhagyta. Kötelezte az adóst, hogy a megváltási ár megfizetését követő 30 napon belül az ingatlanokat ürítse ki és adja a felperes birtokába. Figyelemmel arra, hogy a tulajdonostárs a megállapított határidő alatt a megváltási árat nem fizette meg a felperes részére, és az általa felajánlott megváltási árat sem fogadta el, a felperes a megváltási árat bírósági letét útján teljesítette.

A felperes 1/1 arányú tulajdonjogát az M.-i Járási Földhivatal mindkét ingatlanra bejegyezte.

A felperes végrehajtási kérelme

Miután K. J. továbbra sem tett eleget a birtokbaadási kötelezettségének, a felperes vele szemben az Sz. Járásbíróság előtt végrehajtási eljárást kezdeményezett. Előadása szerint több alkalommal is bejelentette a végrehajtási eljárásban, hogy az adós a birtokbaadást megelőzően kárt szándékozik okozni az ingatlanokban, az Sz. Járásbíróság – mint az I. rendű alperes törvényszék szervezeti egysége – mégsem tett lépéseket a karhatalommal történő birtokbaadás érdekében. Ezzel – álláspontja szerint – megszegte a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Vht.) 177. § (1) bekezdésében foglalt kötelezettségét.

A felperes a II. rendű alperes rendőrhatóság károkozó magatartását abban jelölte meg, hogy bár amikor az adós elkezdte bontani a tanya melléképületét, a felperes feljelentést tett, a károkozás megakadályozása érdekében érdemben nem intézkedett. A III. rendű alperes végrehajtó kártérítési felelőssége tekintetében arra hivatkozott, hogy volt tulajdonostársa (adós) károkozó magatartásának ismeretében több mint egy évig, de 3,5 hónapig mindenképpen elmulasztotta a végrehajtási eljárás észszerű időn belül történő befejezését. Véleménye szerint lelkiismeretes végrehajtói munkával a tanyában okozott kár megelőzhető lett volna.

A felperes kárának mértékét 3 800 000 Ft-ban jelölte meg, amely megegyezik az „eltulajdonított építészeti termékek” értékével, illetve a tanya forgalmi értékének csökkenésével.

[htmlbox karteritesi_jog]

Az elsőfokú bíróság döntése

Az elsőfokú bíróság – az alperesek érdemi ellenkérelme alapján – a pert megszüntette a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban: Pp.) 157. § a) pontjára és 130. § (1) bekezdés f) pontjára utalással. Határozatának indokolásában rámutatott, a rendelkezésre álló iratokból és a felek előadásából megállapítható, hogy a felperes a közvetlen károkozóval szemben nem indított eljárást, ezért követelése az alperesekkel szemben idő előtti.

A fellebbezés tartalma

A végzéssel szemben a felperes terjesztett elő fellebbezést, amely annak hatályon kívül helyezésére és az elsőfokú bíróság eljárás folytatására történő utasítására irányult. Álláspontja szerint egyértelműen megállapítható, hogy az alperesi mulasztások nélkül – azaz, amennyiben a tulajdonát képező ingatlanok a birtokába kerültek volna, illetve a tulajdonát károsító bűncselekményt megakadályozták volna – a kára nem következett volna be. Kifejtette, kárának együttes okai az alperesek mulasztása és a harmadik személy által megvalósított fizikai károkozás voltak. Kiemelte, mivel a közhatalom gyakorlásával okozott kárért való felelősség nem mögöttes felelősség, a károkozók egyetemleges felelőssége viszont szükségtelenné teszi azt, hogy bármelyiküket is a többit megelőzően perelje, követelése nem minősülhet idő előttinek.

A Szegedi Ítélőtábla megállapításai

A fellebbezés alapos.

A felperes a keresetét – tartalma szerint – közhatalom gyakorlásával okozott kár megtérítésére alapította [a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 6:548.-6:549. §], az alperesek egyetemleges kötelezését pedig többek közös károkozása jogcímén kérte (Ptk. 6:524. §). Az előadottakból kitűnően az alperesek kártérítési felelősségét abban látta megállapíthatónak, hogy különböző – jogszabálysértő – eljárásaikkal, illetve mulasztásaikkal lehetővé tették a perben nem álló közvetlen károkozónak, hogy a felperes tulajdonában álló ingatlanokban kárt tegyen. A károsult szempontjából igénye mind a közvetlen károkozó, mind az alperesek tekintetében szerződésen kívüli (deliktuális) kárfelelősségi szabályon alapul.

A korábbi bírói gyakorlat az államigazgatási jogkörben okozott kár megtérítésére irányuló perekben az államigazgatási szervvel szemben a szerződésen kívüli kártérítési igényt mindaddig idő előttinek minősítette, amíg a károsult a szerződésen, illetve a tulajdonjogán alapuló követelését a kötelezettel szemben nem érvényesítette. Csak ezt követően tartotta megállapíthatónak, hogy a károsultat érte-e olyan kár, amely a kötelezettől nem hajtható be, ezért az az államigazgatási szervvel szemben érvényesíthető (hasonlóan: Kúria Pf.V.24.985/2002/3.). Ez az elv tükröződött azokban az esetekben is, amikor a károsult kontraktuális jogviszonyban állt a károkozóval, akinek szerződésszegését a hatóság mulasztása okozta vagy legalábbis a hatóság is közrehatott a szerződéses jogosult kárának bekövetkeztében. A jogosult (károsult) szempontjából a kárát tehát ebben az esetben egyfelől a szerződésszegő fél, másfelől – deliktuális jogviszonyban – a közigazgatási szerv okozta. Az ilyen perekben kárnak a Legfelsőbb Bíróság (Kúria) csak azt tekintette, ami a szerződésszegésből eredő igényérvényesítés során nem térült meg (például Legfelsőbb Bíróság Pf.V.20.335/1998/2.).

[htmlbox BDT]

Azonban a perbeli esetben – a felperes által előadottak szerint – a felperes, mint károsult és a perben nem álló közvetlen károkozó között nem állt fenn kontraktuális jogviszony, és vele szembeni követelése – amennyiben azt érvényesítené – nem is tulajdonjogi alapú. Jogi helyzete az alperesekétől a kártérítési jogviszonyban annyiban tér el, hogy ő minősül közvetlen károkozónak, míg az alperesek legfeljebb közvetve hathattak közre a kár bekövetkeztében.

A kártérítési igény érvényesítése esetén a pert idő előttiségre utalással nem lehet megszüntetni, a kártérítés iránti követelés idő előttisége fogalmilag kizárt. A kártérítési igény létrejötte és esedékessége ugyanis időben nem válhat szét, következésképpen, ha a kár bekövetkezik, a kártérítés is esedékes; míg ha nincs kár, akkor a kárigényt érdemben kell elutasítani (BDT2013. 2856.). Különösen igaz ez akkor, ha a felperes deliktuális kárfelelősségi jogviszonyban azt állítja, hogy az alperesek és perben nem álló harmadik személy egymástól független magatartásaikkal, mégis közösen okozták a kárt. A közös károkozás ugyanis nem csak közös akarattal lehetséges, hanem anélkül is, akár úgy, hogy a kár több ténykedés vagy mulasztás együttes hatásaként állt elő, akár úgy, hogy a ténykedések csupán okozatilag kapcsolódnak egymáshoz, és az általános élettapasztalat alapján számolni kellett azzal, hogy ez a magatartás mások károkozását könnyíti meg. Jelen esetben a felperes tartalmilag ez utóbbiak valamelyikének megvalósulását állítja. Miután közös károkozás esetén a felelősség főszabály szerint egyetemleges, nem kényszeríthető arra a károsult, hogy először a közvetlen károkozóval szemben kísérelje meg érvényesíteni igényét, így a közvetett károkozókkal szembeni követelés, ha a kár bekövetkezett, nem minősíthető idő előttinek. Ezért felelősségüket a perben érdemben kell vizsgálni.

A kifejtettekre tekintettel az ítélőtábla az elsőfokú bíróság végzését a Pp. 258. § (2) bekezdése alapján hatályon kívül helyezte és a bíróságot az eljárás folytatására utasította.

Az ismertetett döntés (Szegedi Ítélőtábla Pkf.I.20.462/2016.) a Bírósági Döntések Tára folyóirat 2017/7-8. számában 111. szám alatt jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.