A központi értéktárat és a kszf-et érintő módosítások a Tpt.-ben


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A 2015. évi LXXXV. tv. a 909/2014/EU rendeletnek és a 648/2012/EU rendeletnek megfelelően újraszabályozza a központi értéktárakra és a központi szerződő félre irányadó jogszabályi előírásokat, áttekinthetőbb szerkezetet teremtve ezzel a Tizedik rész rendelkezéseiben. A módosítások 2016. január 1-jén lépnek hatályba.


A jogi szabályozás felépítését tekintve a törvény elsőként a központi értéktári tevékenység végzésére vonatkozó követelményeket gyűjti össze, majd a központi szerződő félre irányadó előírásokat szabályozza, végül pedig a közös rendelkezések kerülnek nevesítésre. Az uniós rendeletek tagállami végrehajtásának kötelezettsége következtében megszüntetésre kerül az elszámolóházi tevékenységet végző szervezet fogalma. Mindkét központi intézmény esetében irányadó az az alaptétel, hogy a szabályozási struktúrát tekintve az uniós státuszrendeletek élveznek elsőbbséget, majd ezt követően érvényesülnek a tagállami végrehajtó jogszabályok, közöttük a tőkepiaci törvény előírásai. Jelen cikkben a Tpt. módosításait tekintjük kiindulópontnak, és csak a hazai normaanyag változását mutatjuk be a két szervezet jogállását vizsgálva.

Nem kívánunk kitérni az uniós rendelet rendelkezéseinek a részletes bemutatására, az üzletvitel szabályainak elemzésére, az értékpapír-kiegyenlítés és elszámolás uniós alapjainak a tartalmi vizsgálatára, valamint a hatósági felügyeleti és együttműködési rendszer felvázolására.1

1. A központi értéktár működése

A központi értéktári tevékenységek és alapvető, valamint a nem banki és a banki jellegű kiegészítő szolgáltatások körét a 909/2014/EU rendelet Melléklete határozza meg. A tevékenység végzésére vonatkozó engedélyezési követelmények és eljárási rend tekintetében szintén a kapcsolódó uniós rendelet tartalmaz valamennyi tagállamban irányadó egységes szabályokat a 16. cikktől kezdődően [Tpt. 334. § (1) bek.], amelyet a szervezeti és prudenciális feltételekre vonatkozó előírásokkal együtt kell figyelembe venni (909/2014/EU rendelet 26-29. cikk és 42-46. cikk). A hazai szabályozás az engedélyezési kritériumok közül csak a minimum jegyzett tőke mértékét rögzíti a Tpt. 334. § (2) bekezdésében, a további előírások a módosítás következtében hatályon kívül helyezésre kerülnek (a tőkekövetelményekre lásd még: 909/2014/EU rendelet 47. cikk).

Ügyvédvilág hírlevél

Friss hírek, szakmai cikkek, bírósági döntések, jogszabályfigyelő.

Kéthetente megjelenő hírlevelünkben összefoglaljuk az elmúlt időszak aktuális változásait, válogatunk értékes szakmai tartalmainkból, valamint tájékoztatjuk a legújabb szakirodalmakról, szolgáltatásokról, képzésekről.

Feliratkozás >>

A központi értéktár az értékpapír-kiegyenlítési rendszer működtetésén kívül szakosított hitelintézetként is működhet, amelyre vonatkozóan a törvény magasabb tőkekövetelményt állapít meg, valamint a 909/2014/EU rendelet Mellékletének C. szakaszára utalással korlátozza az általa nyújtható pénzügyi és kiegészítő szolgáltatások körét [Tpt. 334. § (4)-(5) bek.]. Garanciális szabályként rögzíti a Tpt., hogy abban az esetben, ha a központi értéktár banki tevékenységet is végez, és a prudenciális szabályok tekintetében jogszabályi ütközés merül fel az értéktári és a hitelintézeti szabályozás között, akkor elsődlegesnek a Hpt.-t és a hitelintézetekre, befektetési vállalkozásokra irányadó uniós rendeletet (575/2013/EU rendelet) kell tekinteni. A Tpt. új 335. §-a felsorolja azon személyi kört, amely részére a központi értéktár szolgáltatást nyújthat. E tekintetben a központi értéktár által nyújtott szolgáltatásokat csak a listában szereplő intézmények vehetik igénybe, magánszemélyek nem.

A Tpt. módosított 336. §-a a központi értéktár számlavezetési rendszerére vonatkozó egyes jogszabályi rendelkezéseket tartalmazza. E tekintetben nevesítésre kerül, hogy a központi értéktárnak a vele szerződő fél számára biztosítania kell saját értékpapírjaik ügyfelek értékpapírjaitól történő elkülönítését, valamint lehetővé kell tenni, hogy az ügyfél értékpapírjait – annak kérésére – a központi értéktár egyéni alszámlán különítse el, amely egyéni alszámla a résztvevő fél által bejelentett, az ügyfél tulajdonában lévő értékpapírok nyilvántartására szolgál.

A központi értéktár önszabályozására vonatkozó törvényi felhatalmazást a továbbiakban a Tpt. 337. §-a tartalmazza. A korábbi rendelkezésekhez képest szűkszavúbb előírások csak két jelentős követelményt rögzítenek törvényi szinten: egyrészt az üzletszabályzatban, illetve a szabályzatokban kell meghatározni az ügyletek teljesítésével kapcsolatosan azt az időpontot, amelyet követően az ügyfél a megbízását nem vonhatja vissza, másrészt pedig a központi értéktár köteles szabályzatait saját honlapján nyilvánosságra hozni.

Az óvadékra vonatkozó szabályok tartalmukat tekintve változatlanok maradnak, a továbbiakban a Tpt. 338. § (1)-(4) bekezdéseiben kerülnek elhelyezésre.

2. A központi szerződő fél jogállása

A központi szerződő fél által nyújtható szolgáltatások körét a 648/2012/EU rendelet és a Tpt. 339. §-a tartalmazza. Nem változik a szabályozás a tekintetben, hogy a központi szerződő fél az elszámoláson kívül szakosított hitelintézetként is működhet, melynek keretében banki és pénzügyi tevékenységet is végezhet. Az engedélyezési feltételeket és eljárási szabályokat a fentiekben hivatkozott uniós rendelet 14-21. cikkei tartalmazzák, a szervezeti követelményeket a rendelet 26-33. cikkei, míg a prudenciális garanciákat a 40-47. cikkek részletezik.

A törvény rögzíti a kszf önszabályozó jogosultságát a Tpt. új 340. §-ában, azonban nem részletezi a megalkotandó szabályzatok körét és tárgyi terjedelmét.

3. Közös rendelkezések

A központi értéktárat és a központi szerződő felet érintő közös szabályok az összeférhetetlenségi előírásokat, a tulajdon- és részesedésszerzési korlátokat, az adatvédelmi követelményeket, a kiszervezés lehetőségét, valamint a felszámolásra irányadó speciális rendelkezéseket érintik.

Közbeszerzési szemle

Közbeszerzési aktualitások és jogalkalmazás, tanulmányok, szakcikkek ajánlatkérők, ajánlattevők, hivatalos közbeszerzési tanácsadók, továbbképzés-szervezők, ellenőrző szervek számára

Megrendelés >>

Az összeférhetetlenségi előírások módosítása nem hozott érdemi változást, e tekintetben a jogalkotó az elszámolóházi tevékenységet végző szervezetek megszüntetéséhez igazította a jogszabályi rendelkezéseket (Tpt. új 341. §-a). Kisebb tartalmi változás, hogy a tulajdonszerzés tilalma – a törvényben meghatározott kivétel mellett – kiterjed a központi értéktárban történő közvetlen tulajdonszerzésre is. A részesedésszerzésre vonatkozó befektetési szabály alaptétele változatlan marad, viszont a módosítások nem építik be a Tpt. korábbi 351. §-ának (2)-(5) bekezdéseit a központi értéktár esetében érvényesülő részesedésszerzési korlátokat tekintve.

Az adatkezelés és –továbbítás szabályai, valamint a titokvédelem előírásai tartalmukat tekintve nem változnak (Tpt. új 343. §).

A tevékenység kiszervezésének lehetősége mindkét központi intézményt az uniós rendeletekben foglalt szabályok szerint illeti meg (Tpt. 344. §): a kszf esetében a kiszervezés feltételeit a 648/2012/EU rendelet 35. cikke tartalmazza, a központi értéktár tekintetében pedig a 909/2014/EU rendelet 30. cikke szabályozza.

A Tpt. új 345. §-a a központi értéktár és a kszf esetleges felszámolásához kapcsolódó speciális előírásokat rögzíti. Nem változik a követelések kielégítésének sorrendje, valamint a felszámolási vagyonba nem tartozó értékpapírok, ezek helyébe lépő pénzkövetelések és óvadék köre.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.