A Kúria a KDB döntéseiről 1.


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Kúria joggyakorlat-elemző csoportja a 2012. július 1-jén megalakult Kormánytisztviselői Döntőbizottság eljárását és döntéseit vizsgálta meg annak megalakulásától 2014. december 30-áig tartó időszakban. A kétrészes cikksorozat első részében a vizsgálat eredményeit bemutató összefoglaló véleménynek a Kormánytisztviselői Döntőbizottság működésére és eljárására vonatkozó főbb megállapításait emeltük ki.


A Kúria összefoglaló véleménye a Kormánytisztviselői Döntőbizottság határozatainak bírósági felülvizsgálatáról – I. rész

A Kúria joggyakorlat-elemző csoportja a 2012. július 1-jén megalakult Kormánytisztviselői Döntőbizottság eljárását és döntéseit vizsgálta meg annak megalakulásától 2014. december 30-áig tartó időszakban. A kétrészes cikksorozat első részében a vizsgálat eredményeit bemutató összefoglaló véleménynek a Kormánytisztviselői Döntőbizottság működésére és eljárására vonatkozó főbb megállapításait emeltük ki.

Röviden a Kormánytisztviselői Döntőbizottságról

A Kormánytisztviselői Döntőbizottság (a továbbiakban: KDB) 2012. július 1-jén alakult meg abból a célból, hogy a közigazgatásban is legyen lehetőség belső jogorvoslat igénybevételére annak érdekében, hogy a bírósági eljárás megelőzhető legyen. Noha a célkitűzésben még lehetőségként említik a KDB eljárásának igénybevételét, a Kttv.-ben a kormánytisztviselők számára bizonyos ügykörökben kötelező az eljárás igénybevétele.

A kormánytisztviselő úgynevezett közszolgálati panaszt nyújthat be a KDB-nek a sérelmesnek tartott munkáltatói intézkedésről szóló irat kézbesítésétől számított harminc napon belül:

  • a kormányzati szolgálati jogviszony megszüntetésével;

  • az összeférhetetlenség megszüntetésére irányuló írásbeli felszólítással;

  • a minősítés és a teljesítményértékelés megállapításaival;

  • a fegyelmi és kártérítési ügyben hozott határozattal;

  • a kinevezés egyoldalú módosításával;

  • valamint a sérelemdíj megfizetése ügyében hozott határozattal kapcsolatos ügyekben.

A kormánytisztviselő ezt követően a KDB döntése ellen nyújthat be keresetet a Közigazgatási és Munkaügyi Bírósághoz.

Változásfigyeltetés

Ne maradjon le!

Használja Változásfigyeltetés szolgáltatásunkat az Önt érdeklő jogszabályok, jogterületek és tárgyszavak figyeltetésére!

Megrendelés >>

Számadatok

A KDB megalakulása előtti 2 évben összesen 174 olyan ügy érkezett a bíróságokhoz, melyek 2012. július 1-jét követően már a KDB hatáskörébe tartoznának. A 174 ügyből a bíróság 77 esetben elutasította a keresetet, 29 esetben helyt adott a keresetnek, 32 esetben részben helyt adott a keresetnek, 36 esetben pedig egyéb határozat született.

A KDB-hez 2012. július 1. és 2014. szeptember 20. között összesen 221 közszolgálati panasz érkezett. A panaszok tárgya és a KDB által hozott határozatok tartalma az alábbi táblázatban foglalható össze:

 

A KDB adatszolgáltatása szerint, a fenti időszakban összesen 77 ügyben nyújtottak be keresetet a KDB döntése ellen, az ügyek 60%-ában a panaszos, 40%-ában pedig a munkáltató élt ezzel a lehetőséggel. A perek túlnyomó többsége jogviszony megszüntetése miatt indult és összesen 5 ügyben volt folyamatban másodfokú eljárás.

 

A KDB szervezete és működésének értékelése

A KDB független testületként működik, melyet egy elnök és egy alelnök irányít, tagjait (a közszolgálati biztosokat) a Miniszterelnökséget vezetőminiszter nevezi ki határozatlan időre. A KDB működésére vonatkozó részletes szabályokat Kormányrendelet és Ügyrend tartalmazza.

A Kúria többek között a következő észrevételek tette a KDB működésére és a közszolgálati panasz elbírálására, valamint a KDB döntéshozatalára:

  • A döntés-előkészítés során, a jelenlegi szabályozás értelmében jelentős hatáskörrel rendelkeznek a KDB Titkárságán foglalkoztatott kormánytisztviselők (pl. panasz befogadhatóságának vizsgálata, bizonyítás, döntési javaslat készítése), akik jogviszonyukra tekintettel nem tekinthetőek függetlennek. A Kúria véleménye szerint ez felveti a garanciális szabályok érvényesülésének hiányát.

  • A meghallgatást – amely nem nyilvános – jelenleg csak lehetőségként említi az Ügyrend, tehát a KDB a felek meghallgatása nélkül, kizárólag okirati bizonyítékok alapján is hozhat határozatot.

  • Nincsen szabályozva, hogy a kormánytisztviselő a KDB előtti eljárásban meddig módosíthatja közszolgálati panaszát.

  • A vonatkozó Kormányrendelet nem írja elő, hogy a panaszhoz csatolni kell azokat az okiratokat, amelyek tartalmára a panaszos bizonyítékként hivatkozni kíván. A szükséges okiratok beszerzésére ezért a KDB eljárása során kerülhet sor, ami azonban az eljárás elhúzódásához vezethet.

  • Az előkészítő eljárás nem nyilvános, ezért a fél meghallgatásán a másik fél, tanú meghallgatása esetén pedig egyik fél sem lehet jelen, ugyanakkor több vizsgált ügyben a KDB Titkársága által kijelölt kormánytisztviselőjén kívül más kormánytisztviselők is jelen voltak a meghallgatásokon, amit a felek az eljárás során sérelmeztek is.

  • A KDB eljárására nem vonatkoznak a Pp. garanciális szabályai, az Ügyrend ugyanakkor nem írja elő tanúmeghallgatás során a tanú tanúzási képességének vizsgálatát, a titoktartási kötelezettség alóli felmentés meglétét, nincsenek továbbá szabályozva az Ügyrendben, hogy a tanú mikor nem lehet jelen. Az Ügyrend nem tartalmaz rendelkezést arra vonatkozóan sem, hogy a tanút figyelmeztetni kell a hamis tanúzás következményeire.

  • A vizsgált ügyek döntő többségében a KDB elnöke élt az eljárási határidő 60 nappal történő meghosszabbításának lehetőségével.

  • A munkáltatók erre irányuló felhívás ellenére nem tettek eleget határidőn belül a nyilatkozattételi és iratcsatolási kötelezettségüknek, mely mulasztás azonban következmény nélkül maradt.

  • A vizsgált iratok nem tartalmaztak döntési javaslatot, így nem tudni, hogy a meghozott döntések mennyiben tértek el az arra adott javaslattól.

  • A KDB határozatai általában elfogadható színvonalúak.

II. Wolters Kluwer Jogi Konferencia

2016. május 11-12. között kerül megrendezés a II. Wolters Kluwer Jogi Konferencia, melynek fő témái között az új Ptk. gyakorlata, valamint az új polgári perrendtartás szerepel.

Napijeggyel a részvétel mindössze 39.990 Ft+ áfa!

Részletes program és jelentkezés >>

Összegzés

Az elmúlt három évben 174-ről 77-re csökkent a kormánytisztviselői jogviszonnyal kapcsolatos munkaügyi perek száma, ezért lényeges, hogy a peres eljárás elkerülését célzó vitarendezési eljárás független, befolyástól mentes és megfelelően szabályozott legyen.

A joggyakorlat-elemző csoport által felvetett eljárásjogi kérdések a jelenlegi szabályozás hiányosságából fakadnak, így ezek orvosolhatóak és orvosolandóak.

Helyes, hogy a KDB eljárását követően minden esetben biztosított a bírósági út igénybevétele, ahol az eljárási szabályokat már törvény tartalmazza, így a törvény biztosította garanciák érvényesülnek. A tisztességes eljáráshoz való jog elvének minden eljárási szakaszban érvényesülnie kell, ezért a bíróságok a jelenlegi szabályozás mellett akkor járnak el helyesen, ha a vonatkozó hiányos szabályozást az ügyféli jogok és igényérvényesítés lehetőségének korlátozása nélkül, kiterjesztően értelmezi.

A jogbiztonság érdekében a joggyakorlat-elemző csoport szerint szükséges az eljárási kérdések törvényi szintű meghatározása, akár külön törvényben, akár más törvénybe (Pp., Kttv.) iktatva. A viták „házon belüli”, gyorsabb elintézése ugyanis nem vezethet az emberi és jogérvényesítési jogok csorbulásához.

Amennyiben a kormánytisztviselő bírósági utat kíván igénybe venni a jogvita jogerős lezárásához, úgy a KDB eljárásának közbeiktatása miatt csak később kerül pont az ügy végére. A bírósági eljárást nem rövidíti meg feltétlenül a KDB eljárása során feltárt tényállás, illetve a bizonyítékok megléte, hiszen a KDB eljárásának hiányos szabályozása miatt a KDB előtti eljárás anyaga bizonyítékként csak akkor vehető figyelembe, ha az a felek által nem vitatott.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.