A munkavállaló fizeti a betanítás költségét?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A munka világának résztvevői számára nem ritkán okoz nehézséget annak eldöntése, hogy az első ránézésére jó ötletnek tűnő megoldások mennyiben tekinthetőek szabályszerűnek. Ha a jogszabály szövege nem ad egyértelmű eligazítást egy-egy munkáltatói intézkedés jogszerűsége, érdemes a bírói gyakorlatban kimunkált elveket segítségül hívni. Jelen írásunkban egy a betanítás költségeit és az óvadék intézményét érintő jogesetet mutatunk be.


Majd minden munkavállaló első napjai arról szólnak, hogy megismerkedik új munkahelye írott és íratlan szabályaival, vagyis megszerzi a munkavégzéshez elengedhetetlen alapvető ismereteket. Számos esetben szükséges és indokolt, hogy mindez szervezett keretek között történjen, ami természetszerűleg idő- és pénzráfordítást igényel a munkáltatótól. Kérdésként merül fel, hogy ezeket a többletterheket át lehet-e hárítani a munkavállalóra, ha igen, mennyiben és milyen módon. Ki fizeti a (be)tanuló pénzt? Egy nagy nemzetközi árufuvarozással foglalkozó társaság megadta a maga válaszát erre a kérdésre, amely a bíróság előtt is megmérettetett, és könnyűnek találtatott.

A munkavállaló nemzetközi tehergépjármű-vezetői munkakör betöltésére jelentkezett, amelyhez rendelkezett C+E kombinált kategóriára érvényes járművezetői engedéllyel, belföldi és nemzetközi árufuvarozói igazolvánnyal, továbbá pályaalkalmassági vizsgát tett, és a II. pályaalkalmassági kategóriában alkalmas minősítést szerzett. Birtokában volt tehát minden a vonatkozó jogszabályok szerint előírt képesítésnek és rendelkezett a tehergépjármű-vezetői munkakör betöltéséhez megkövetelt képességgel.

Ennek ellenére a munkaviszony létesítésekor a felek közösen azt rögzítették, hogy a munkavállaló a munkakör betöltéséhez szükséges ismeretekkel nem, illetőleg csak részben rendelkezik, egyben a munkavállaló vállalta, hogy a még szükséges ismereteket megszerzi. A munkáltató tájékoztatta a munkavállalót, hogy kezdő munkavállalói helyzetét segítendő tanfolyamokat szervez. A tanfolyam 100 000 forint összegű díját a munkáltató vállalta megelőlegezni oly módon, hogy annak megtérítésétől akkor tekint el, ha a munkaviszony az egy éves határozott idő elteltével megszűnik, újabb határozott idejű szerződést kötnek, vagy a munkaviszony határozatlan idejűvé alakul át. Minden más esetben a munkavállaló kötelezte magát a tanfolyam költségeinek visszafizetésére.

A munkaszerződésben a felek megállapodtak továbbá abban, hogy a munkaszerződéssel egyidejűleg óvadéki jogviszonyt is létesítenek oly módon, hogy a munkaszerződés aláírásával egyidejűleg a munkavállaló óvadékként átad a munkáltató részére 100 000 forintot. A felek megállapodása szerint a munkáltató a nála elhelyezett óvadékból közvetlen kielégítést kereshet a vele szemben fennálló és a munkaviszonyból eredő, a munkavállaló által elismert, illetőleg jogerős határozat, vagy más végrehajtható okirat alapján keletkező fizetési kötelezettség erejéig. A munkavállaló mindemellett kifejezett és feltétlen hozzájárulását adta a munkáltató részére az óvadékból történő kielégítéshez.

E szerződéses feltételek mellett a felek egy éves határozott időtartamú munkaviszonyt létesítettek, a munkavállaló elvégezte a tanfolyamot, és megkezdte a munkavégzést. A munkaviszony a munkavállaló kezdeményezésére 6 hónappal később végül közös megegyezéssel megszűntetésre került. Az elszámoláskor a munkáltató a munkaszerződés rendelkezéseire hivatkozással a munkavállaló munkabéréből levonta a 100 000 forint összegű tanfolyamdíjat, illetőleg egyéb igényei kielégítése érdekében visszatartotta a nála elhelyezett óvadékot.

Intézkedését a munkavállaló bíróság előtt megtámadta arra hivatkozással, hogy a munkáltató tanfolyam költség címén lényegében a munkaköri betanítás és a vállalati ideológia oktatásáért számított fel pénzt, az óvadék munkaviszony időtartamán kívüli visszatartásának pedig nincs jogszabályi alapja.

A tanfolyamdíjat érintő kérdésben a bíróság a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény rendelkezéseit, ezen belül is a 102. § (3) bekezdés b) és c) pontjaiban foglaltakat vette döntése meghozatala alapjául figyelemmel arra, hogy a fentiekben felvázolt eset idején még a korábbi törvény volt az alkalmazandó. A hivatkozott jogszabályhelyek egyértelműen kimondják, hogy a munkáltató köteles a munkavállaló számára a munkavégzéshez szükséges tájékoztatást és irányítást, illetőleg a munkavégzéshez szükséges ismereteket megadni.

Esetünkben a munkavállaló a munkaszerződés megkötésekor minden kétséget kizáróan rendelkezett a tehergépjármű-vezetői munkakör ellátásához szükséges, jogszabályokban előírt képzettséggel és képességekkel. A munkáltató által hiányolt és a tanfolyam keretében elsajátítani rendelt ismeretanyag a munkáltató saját belső működésével és fuvarozói gyakorlatával álltak összefüggésben. Ezen ismeretek megszerzése valójában nem más, mint a betanulási időszak célja és lényege. A munkáltató így olyan tudás megszerzéséért kért a munkavállalótól 100 000 forintot tanfolyamdíj címén, amelyet a törvény rendelkezései szerint a jogszabály kötelező erejénél fogva egyébként is neki kellett volna térítésmentesen biztosítania. A munkakörbe történő betanítás a törvény rendelkezése alapján a munkáltató kötelezettsége, amelyért ellenérték nem követelhető.

Mindez irányadó a jelenlegi jogszabályi környezetben is, mert noha a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban Mt.) nem tartalmaz az 1992. évi XXII. törvény 102. § (3) bekezdés b) és c) pontjához hasonló kifejezett rendelkezést, a munkáltató munkavégzéshez kapcsolódó tájékoztatási és irányítási kötelezettsége levezethető az Mt. 6. § (4) bekezdéséből, amely kimondja, hogy a munkaviszony alanyai kötelesek egymást minden olyan tényről, adatról, körülményről vagy ezek változásáról tájékoztatni, amely a munkaviszony létesítése, valamint a törvényben meghatározott jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése szempontjából lényeges, illetőleg következik az Mt. 42. § (2) bekezdésének azon rendelkezéséből, hogy a munkavállaló köteles a munkát a munkáltató irányítása szerint végezni.

Az irányítási kötelezettségből egyértelműen következik a munkavégzés teljesítése szempontjából lényeges ismeretek és képzés biztosításának kötelezettsége, így a hivatkozott jogszabályhelyek közvetítésével kifejezett jogszabályi rendelkezés hiányában is jogellenesnek tekinthető az a gyakorlat, hogy a munkáltató a betanítási kötelezettsége teljesítését egy szervezett képzés köpenyébe bújtatja, és amelyre kötelező jelleggel „beiskolázza” valamennyi kezdő munkavállalóját. Ez a magatartás szembe megy a törvény rendelkezéseiben kifejezésre jutó jogalkotói szándékkal, melyből következően az ezzel ellentétes tartalmú szerződéses kikötés is jogszabályba ütközik, és mint ilyen, semmis.

A történet egy másik tanulsága az óvadék intézményét érintően vonható le. A munkaszerződés szerint az óvadék fel nem használt összege a munkaviszony megszűnését követő három hónap elteltével fizetendő ki kamatmentesen a munkavállalónak feltéve, hogy a munkáltatónak nem áll fenn a munkavállalóval szemben elbírálás alatt álló olyan igénye, amelyből a munkavállalónak esetlegesen fizetési kötelezettsége származhat. Ebben az esetben az óvadék mindaddig a munkáltató birtokában marad, amíg a kérdés jogerősen eldöntésre nem kerül. A korábbi szabályozás nem rendelkezett kifejezetten az óvadékról, a Polgári Törvénykönyv rendelkezéseinek munkaviszonyokban való alkalmazásának lehetősége azonban ezen jogintézménynek is utat adott a munkajog világába. Természetesen ebben az esetben is irányadó az a bírói gyakorlatban kimunkált előfeltétel, hogy alkalmazása nem sértheti a munkajog alapelveit (EBH2000.258).

Jelen esetben magának az óvadéknak a kikötése nem sértett jogszabályt, és indokolt volt arra figyelemmel, hogy a munkavégzés során a munkavállalónak voltak pénzkezelési feladatai. Aggályos azonban a felek azon megállapodása, hogy az óvadék nem a munkaviszony megszűnésekor irányadó elszámolási szabályok szerint, hanem a munkaviszony megszűnését követő 3 hónap elteltével járt vissza. Abban az esetben pedig, ha felek között valamely igény kapcsán vita merül fel, a munkáltató a szerződés szerint annak elbírálásáig nem volt köteles az óvadékot kifizetni. Egy elhúzódó peres eljárás esetén így akár hosszú évek is eltelhetnek addig, amíg a munkavállaló a pénzéhez jut.

Ráadásul a felek megállapodása szerint az óvadék összege kamatmentesen járt vissza a munkavállalónak, annak ellenére, hogy a munkáltató jogosult volt a nála elhelyezett összeg hasznainak szedésére. Az óvadék intézményének ily módon való értelmezése sérti a munkajogi alapelveket, így a felek ilyen irányú rendelkezését is semmisnek mondta ki a bíróság.

A bemutatott jogesetben kimunkált bírói gyakorlatot támogató szabályozás épült be az új munka törvénykönyve szabályai közé azzal, hogy a 189. § (4) bekezdése egyértelműen kimondja: a munkáltató a biztosíték jegybanki alapkamattal növelt összegét haladéktalanul köteles a munkavállalónak visszafizetni, ha a munkaviszonya megszűnik.

Az eset kapcsán fontos hangsúlyozni, hogy a fentiekben felvázoltak semmi esetre sem összetévesztendőek azon esetkörrel, amikor a munkavállaló valóban nem rendelkezik a munkakör betöltéséhez szükséges képességgel, képzettséggel, hiszen ezek pótlása érdekében a felek tanulmányi szerződést köthetnek.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 26.

Fókuszban a kiberbiztonság és a kibercsalások elleni védekezés

Hetedik alkalommal rendezte meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a keretei között működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) az Alternatív Vitarendezési Konferenciát 2024. júniusában. A rendezvényen neves hazai és külföldi szakemberek mutatták be, hogy a kibercsalások milyen kihívások elé állítják az alternatív vitarendezés szereplőit.

2024. június 25.

Egy éves az építményi jog – mik a tapasztalatok?

Egy évvel ezelőtt, 2023. június 24-én lépett hatályba a Polgári Törvénykönyv új fejezete, amely az építményi joggal kapcsolatos szabályokat tartalmazza. Dr. Kiss Dávid ügyvéd segítségével megnéztük, hogy egy év alatt miként alakult ennek az új jogintézménynek az alkalmazása, miként viszonyulnak hozzá a hatóságok és milyen értelmezési kérdések merültek fel az alkalmazás során, valamint összeszedtünk, hogy a különböző jogszabályok milyen bizonytalanságokat tartalmaznak és milyen előnyöket biztosítanak az építményi jog alkalmazása esetén.