A munkavállalók személyes adatai


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az adatvédelmi jogszabályoknak megfelelően tilos a munkavállalók tevékenységének szisztematikus megfigyelése, a profilalkotás és a magánélethez való jogukat is csak szükséges és arányos intézkedésekkel lehet korlátozni.

A 29-es Munkacsoport szerint az  új információs technológiák gyors terjedése a munkahelyeken, legyen szó az infrastruktúráról, alkalmazásokról vagy okoseszközökről, a szisztematikus, potenciálisan zavaró munkahelyi adatkezelés új módozatait teszi lehetővé.

A Munkacsoport kifejtette, hogy bár az ilyen technológiák használata segíthet felismerni és megakadályozni a vállalat szellemi és fizikai tulajdonát érintő veszteségeket, valamint fokozni a munkavégzés hatékonyságát és azoknak a személyes adatoknak a védelmét, amelyekért az adatkezelő felelősséggel tartozik, egyben jelentős kihívásokat is eredményez a magánélet védelme és az adatvédelem terén.

A Munkacsoport véleményében kiemelte, hogy a munkavállalók a munkáltató és a munkavállalók közötti függőségi viszonyból eredően ritkán vannak abban a helyzetben, hogy szabadon megadják,
megtagadják vagy visszavonják a hozzájárulásukat. Kivételes helyzetektől eltekintve a munkáltatóknak más, a hozzájárulástól eltérő jogalapra kell támaszkodniuk, mint például az
adatok munkáltató jogos érdekei céljából történő kezelése. A jogos érdek megléte azonban
önmagában nem elégséges ahhoz, hogy az elsőbbséget élvezzen a munkavállalók jogaival és
szabadságaival szemben.

A munkáltatóknak a munkahelyi adatkezelés során az alábbiakat kell mérlegelniük:

  •  a munkahelyi adatkezelés legtöbb esetében a munkáltató és a munkavállaló közötti
    viszony jellegéből adódóan a jogalap nem lehet és nem is lehetne a munkavállaló
    hozzájárulása
  • az adatkezelés szükséges lehet szerződés teljesítéséhez, amennyiben ilyen kötelezettség teljesítéséhez a munkáltatónak a munkavállaló személyes adatait kell kezelnie;
  • gyakori, az is hogy a foglalkoztatási jogszabályok olyan jogi kötelezettségeket írnak elő, amelyek személyes adatok kezelését teszik szükségessé; ebben az esetben a munkavállalót egyértelműen és teljes körűen tájékoztatni kell az adatfeldolgozásról (kivéve, ha erre vonatkozó kivétel áll fenn);
  •  amennyiben a munkáltató jogos érdekre kíván hivatkozni, az adatkezelés céljának jogszerűnek kell lennie; a választott módszernek/technológiának szükségesnek és arányosnak kell lennie, és azt úgy kell alkalmazni, hogy a lehető legkisebb mértékben hatoljon be a magánszférába; továbbá a munkáltatónak képesnek kell lennie igazolni azt, hogy megfelelő intézkedéseket tett az egyensúly biztosítására a munkavállalók alapvető jogai és szabadságai tekintetében;
  • az adatkezelési műveleteknek meg kell felelniük továbbá az átláthatóság
    követelményeinek és a munkavállalókat egyértelműen és teljes
    körűen tájékoztatni kell a személyes adataik kezeléséről, beleértve az esetleges
    megfigyelés alkalmazását is;
  • továbbá megfelelő műszaki és szervezeti intézkedéseket kell alkalmazni az adatkezelés
    biztonságának biztosítására.

Az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) 25. cikke előírja a beépített és alapértelmezett adatvédelem alkalmazását az adatkezelők számára. Például: a munkáltató által a munkavállalóknak kiadott eszközökhöz kapcsolódó nyomon követési technológiák alkalmazása esetén az adatvédelmet
leginkább támogató megoldásokat kell választani. Szintén figyelemmel kell lennie az adatminimalizálás elvére.

A GDPR azt is előírja, hogy az adatkezelőnek adatvédelmi hatásvizsgálatot kell folytatnia, az adatkezelés valamely – különösen új technológiákat alkalmazó – típusa –, figyelemmel annak jellegére, hatókörére, körülményére és céljaira, valószínűsíthetően magas kockázattal jár a természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve. Ilyen például a természetes személyekre vonatkozó egyes személyes jellemzők olyan módszeres és kiterjedt értékelése, amely automatizált adatkezelésen – ideértve a profilalkotást is – alapul, és amelyre a természetes személy tekintetében joghatással bíró vagy a természetes személyt hasonlóképpen jelentős mértékben érintő döntések épülnek.

A Munkacsoport úgy foglalt állást, hogy a munkavállalók közösségi média profiljainak a munkaviszony során történő, általános célú figyelése tilos. Emellett a munkáltatóknak tartózkodniuk kell attól, hogy előírják a munkavállalók vagy jelentkezők számára a hozzáférés biztosítását azokhoz az információkhoz, amelyeket közösségi hálózaton keresztül másokkal megosztanak.

A Munkacsoport véleményes szerint sokkal nagyobb súlyt kell helyezni a megelőzésre, mint a
felderítésre: a munkáltató érdekét jobban szolgálja az internet nem megfelelő használatának
műszaki eszközökkel történő megelőzése, mint ha erőforrásait a visszaélés felderítésére kell
fordítania.

Egyre gyakoribb, hogy a munkáltató lehetővé teszi a munkavállalók számára a távoli, például
otthoni és/vagy utazás közbeni munkavégzést, amely nagyobb informatikai kockázatot jelen a munkáltató számára. A munkáltató, ezért indokoltnak tarthatja olyan szoftverek telepítését (pl. leütések figyelése), amelyek mérséklik a kockázatot.

A  29-es Munkacsoport szerint azonban az ilyen eszközök alkalmazása aránytalan adatkezelést valósít meg.

Az elektronikus megfigyelőrendszerek által rögzített felvételek továbbra is komoly problémákat jelentenek a munkavállalók magánszférájára nézve, főleg, hogy az eszközök könnyebben hozzáférhetővé és olcsóbakká váltak.

Manapság már léteznek olyan videofelvételek elemzésére szolgáló eszközök, amelyek lehetővé teszik a munkáltató számára a dolgozó arckifejezésének automatizált megfigyelését, az előre meghatározott mozgásmintázatoktól való eltérés felismerését.

Azonban a GDPR alapján nem lehet a munkavállalókat szisztematikusan megfigyelni és nem irányulhat a megfigyelés olyan helyiségekre sem, ahol a munkavállalók pihenőidejüket töltik.

Forrás:2/2017 számú vélemény a munkahelyi adatkezelésről


Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

Az ítélet kiegészítése

Az ítélet kiegészítésének hivatalból csak akkor van helye, ha a bíróság érdemi döntésében nem rendelkezett olyan kérdésről, amelyről a jogszabály értelmében hivatalból kötelező – a Kúria eseti döntése.

2024. július 19.

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe, hanem csak azok, amelyek a jogosult megélhetését, ellátását szolgálják. A lakás bérbeadásának hiányából eredő elmaradt vagyoni előny nem tartozik ebbe a körbe függetlenül attól, hogy a jövőben rendszeresen felmerülő károk megtérítésének módjaként a bíróság járadékot is meghatározhat – a Kúria eseti döntése.