Jogszabályfigyelő 2024 – 19. hét
Alábbi cikkünkben a 2024/50–53. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok közül válogattunk.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A házi őrizet (vagy a lakhelyelhagyási tilalom) részleges feloldására nem ad okot a munkaviszonyból származó munkavégzési kötelesség teljesítése, ha a munkahely a lakhelytől több mint harminc kilométer távolságra van, mivel a tilalom részleges feloldása a kényszerintézkedés tartalmát kiüresítené – a Kúria eseti döntése.
A tényállás
Az elsőfokú bíróság a vádlottat bűnösnek találta, ezért hét év szabadságvesztésre és hét év közügyektől eltiltásra ítélte. A határozat kihirdetését követően, a másodfokú bírósági eljárás befejezéséig a bíróság elrendelte a vádlott házi őrizetét. A vádlott védője elsődlegesen a házi őrizet helyett lakhelyelhagyási tilalom elrendelése, másodlagosan a házi őrizet részleges feloldása érdekében terjesztett elő indítványt, amelyet az ítélőtábla elutasított.
Az ítélőtábla eljárása
Az indítványban a védő azzal érvelt, hogy a vádlott otthonából nem tudja ellátni könyvelői feladatait a másik városban található munkahelyén, ez a körülmény pedig álláspontja szerint indokolja a házi őrizet megszüntetését, illetve a részleges feloldását. Az ítélőtábla szerint ennek megengedése a vádlottnak olyan mozgási szabadságot biztosítana, amely kiüresítené mind a házi őrizet, mind a lakhelyelhagyási tilalom tartalmát.
A fellebbezés tartalma
A fellebbezésben a védő azzal érvelt, hogy az ítélőtábla érvelésének elfogadása esetén a kényszerintézkedés részbeni feloldására egyáltalán nem kerülhetne sor, majd hozzátette, hogy a házi őrizet részleges feloldása mellett sem sérülnének a büntetőeljárás eredményes lefolytatásához kapcsolódó érdekek.
A Kúria megállapításai
A Kúria hangsúlyozta, hogy a két kényszerintézkedés közül egyértelműen a házi őrizet korlátozza jobban a terhelt mozgásszabadságát, mivel a terhelt a lakását csak a mindennapi élet szokásos szükségleteinek biztosítása, gyógykezelés, vagy más hasonlóan fontos ok esetén hagyhatja el. A házi őrizet elrendelése esetén nincs mód arra, hogy a terhelt a lakásától eltérő helyen végezzen munkát.
A lakhelyelhagyási tilalom ezzel szemben nem a szorosan vett lakóhely (ház, lakás) elhagyásának tilalmát jelenti, hanem meghatározott település, körzet elhagyásának megtiltását. Ez a Kúria álláspontja szerint szűkebb fogalom, mint a közigazgatási egységet képező lakóhely. Lakhelyelhagyási tilalom elrendelésekor a bíróságnak lehetősége van, hogy a közigazgatási egységen belül differenciáljon. Arra azonban nincs lehetősége, hogy különböző közigazgatási egységekben lévő lakóhely és munkahely között a terhelt állandónak tekinthető mozgását lehetővé tegye.
Ptk. Mesterhármas |
---|
Az új Ptk. három aspektusból – szerkesztőbizottsági tag, ügyvéd és bíró szemével. A sorozat rendezvényei: 2014.09.16. Családjog – Dr. Szeibert Orsolya, Dr. Szűcs Andrea, Kristófné Dr. Kontra Erzsébet Helyszín: Budapesti Ügyvédi Kamara |
Mindezek alapján a Kúria arra a következtetésre jutott, hogy sem a lakhelyelhagyási tilalom, sem a házi őrizet részleges feloldása nem terjedhet odáig, hogy a vádlott hetente két munkanapon a lakóhelye (ahol a házi őrizet helyét a bíróság kijelölte) és másik helységben lévő munkahelye között ingázzon. A munkahely és a lakóhely közötti több mint 30 kilométeres távolság heti kétszeri megtétele kiüresítené mindkét kényszerintézkedés tartalmát.
Ezért a Kúria az ítélőtábla végzését helybenhagyta.
Az ismertetett döntés (Kúria Bpkf. I. 504/2014.) a Kúriai Döntések 2014/8. számában 238. szám alatt jelent meg.
Alábbi cikkünkben a 2024/50–53. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok közül válogattunk.
Munkavállalói felmondás esetén – amennyiben nem áll fenn a rendelkezésre állási és munkavégzési kötelezettség teljesítése alóli mentesülési ok – utolsó munkában töltött napnak az a nap számít, amikor a munkavállaló utoljára volt köteles a munkavégzési kötelezettségének eleget tenni – a Kúria eseti döntése.
Az Országgyűlés 2024. április 30-án szavazta meg az igazságügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot. A salátatörvény számos jogszabályt módosít, többek között a közjegyzőkről, a bírósági végrehajtásról, a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról, valamint a polgári perrendtartásról szóló törvényt.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!