A pénzforgalmi szabályozás alapvető szabályai – Pft.-nagykommentár – 4. rész


Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a pénzforgalom alapvető szabályairól és jogalkalmazási kérdéseiről átfogó képet nyújtó nagykommentár egyes részleteibe.

A Wolters Kluwer gondozásában megjelenő, a pénzforgalmi szabályozás alapvető szabályait bemutató nagykommentár szerzői – támaszkodva egyrészt a jogalkotásban való közreműködés tapasztalataira, másrészt a jogalkalmazási gyakorlatra – egy eddig fel nem dolgozott terület, a pénzforgalom alapvető szabályairól és jogalkalmazási kérdéseiről nyújtanak átfogó, részletes képet. A szerzők egyike, dr. Pellényi Katalin gyakorló bankjogász, másikuk, dr. Bokodi Melinda egyetemi oktatást végző jegybanki jogász, így munkájuk, szakmai tapasztalatuk lehetővé teszi, hogy a pénzforgalmi szabályozás alapvető előírásai mellett a gyakorlatot is bemutathassák e hiánypótló kötetben. Főként a pénzügyi szolgáltatások közül a pénzforgalmi szolgáltatás iránt érdeklődő jogászoknak, joghallgatóknak, így különösen pénzügyi joggal foglalkozó ügyvédeknek, kamarai jogtanácsosoknak, ügyészeknek, bíráknak, egyetemi oktatóknak, sokrétűsége okán gyakorlati és elméleti szakembereknek egyaránt ajánlott ez a kommentár.

Az alábbiakban a számlavezető jogáról és értesítési kötelezettségéről szóló 39/A. § magyarázatát olvashatják. A részlet szerzője: dr. Bokodi Melinda. A sorozat első része itt, a második itt, a harmadik pedig itt olvasható el.

Pft. 39/A. §-ához:

1. A számlavezető joga a fizetéskezdeményezési szolgáltató, illetve a számlainformációs szolgáltató fizetési számlához való hozzáférésének megtagadásáról

Tekintettel arra, hogy a PSD2 66. cikk (1) bekezdése, valamint 67. cikk (1) bekezdése alapján a pénzforgalmi szolgáltatást igénybe vevő joga az arról való döntés, hogy igénybe veszi-e ezt a szolgáltatást, így a számlavezető pénzforgalmi szolgáltató kizárólag a Pft. 39/A. § (1)bekezdésében meghatározott indokok alapján tagadhatja meg a harmadikfél-szolgáltatóknak az általa vezetett fizetési számlákhoz való hozzáférését, vagyis kizárólag abban az esetben, ha

a) a harmadikfél-szolgáltató általi hozzáférés során

– jóvá nem hagyott fizetési művelet kezdeményezése vagy

– csalárd módon történő hozzáférés történik,

b) a hozzáférés megtagadása objektíven indokolható, és

c) kellően bizonyított okon alapul.

Mivel a Pft. eme oklistája kimerítő jellegű, annak köre a számlavezető pénzforgalmi szolgáltató által nem bővíthető abban az esetben sem, ha a számlavezető a fizetéskezdeményezési szolgáltató, illetve a számlainformációs szolgáltató általi hozzáféréssel kapcsolatos hibát akár maga észleli, vagy arról más útján értesül. Amellett, hogy a Pft. kimerítő felsorolást ad a hozzáférés megtagadásának pénzforgalmi szempontú indokairól, a számlavezető jogosult további, nem pénzforgalmi tárgyú jogszabálynak (például GDPR vagy a Pmt.) való megfelelés érdekében megtagadni a harmadikfél-szolgáltató fizetési számlához való hozzáférését. Akár a Pft. alapján, akár egyéb jogszabályi előírás alapján tagadja meg számlavezető pénzforgalmi szolgáltató a harmadikfél-szolgáltató általi hozzáférést, csak akkor teheti, ha a megtagadás oka objektíven indokolható és kellően bizonyított.

2. A számlavezető értesítési kötelezettsége az ügyfél felé a fizetéskezdeményezési szolgáltató, illetve a számlainformációs szolgáltató fizetési számlához való hozzáférésének megtagadásáról, és annak feloldása

A számlavezető pénzforgalmi szolgáltató köteles az ügyfelét a keretszerződésben meghatározott módon értesíteni a hozzáférés megtagadásáról és annak objektív módon igazolható okáról a megtagadást megelőzően, de legkésőbb azt követően haladéktalanul.

A számlavezető pénzforgalmi szolgáltatónak nem kell értesítenie az ügyfelét, ha az a pénzforgalmi szolgáltató biztonságát objektíven indokolhatóan veszélyeztetné, vagy azt jogszabály zárja ki.

Amennyiben a hozzáférés megtagadásának objektív, kellően bizonyított oka már nem áll fenn, a számlavezető pénzforgalmi szolgáltató köteles biztosítani a fizetéskezdeményezési szolgáltató, illetve a számlainformációs szolgáltató fizetési számlához való hozzáférését.

3. A számlavezető értesítési kötelezettsége az MNB felé a fizetéskezdeményezési szolgáltató, illetve a számlainformációs szolgáltató fizetési számlához való hozzáférésének megtagadásáról

A számlavezető pénzforgalmi szolgáltatónak értesítenie kell a pénzügyi közvetítőrendszer felügyelete jogkörében eljáró MNB-t a hozzáférés megtagadásáról a jegybanki információs rendszerhez elsődlegesen a Magyar Nemzeti Bank alapvető feladatai ellátása érdekében teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló MNB-rendelet szerinti, a P66 MNB-azonosító kódú adatszolgáltatás formájában.

Egyébként ha egy harmadikfél-szolgáltatónál súlyosabb működési vagy biztonsági esemény következik be, úgy azt a fizetéskezdeményezési szolgáltatónak, illetve a számlainformációs szolgáltatónak a jegybanki információs rendszerhez elsődlegesen a Magyar Nemzeti Bank alapvető feladatai ellátása érdekében teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló MNB-rendelet szerinti, P64 MNB-azonosító kódú adatszolgáltatás keretében jelentenie kell a pénzügyi közvetítőrendszer felügyelete jogkörében eljáró MNB felé, majd a prudens működést dokumentáltan és utólag nyomon követhetően mihamarabb helyre kell állítania.

A pénzügyi közvetítőrendszer felügyelete jogkörében eljáró MNB-nek a fizetés-kezdeményezési, számlainformációs és kártyaalapú készpénz-helyettesítő fizetési eszköz – ide nem értve az elektronikuspénzt – kibocsátási szolgáltatásokhoz kapcsolódó egyes kérdésekről szóló 10/2021. (VII. 1.) MNB-ajánlásában foglalt elvárása, hogy a számlavezető pénzforgalmi szolgáltató a harmadikfél-szolgáltató olyan tartalmú tájékoztatását követően, amely szerint a hozzáférés megtagadásának indoka már nem áll fenn, amint technikailag lehetséges, haladéktalanul, de legkésőbb a tájékoztatást követő munkanap végétől ismételten biztosítsa a harmadikfél-szolgáltató fizetési számlához való hozzáférését.

Amennyiben a harmadikfél-szolgáltató tájékoztatása ellenére a számlavezető pénzforgalmi szolgáltató általi felfüggesztés oka mégsem került megszüntetésre, vagy az nem megfelelő, akkor a harmadikfél-szolgáltató hozzáférése ismételten korlátozható.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.