A vádlott bejelentett távollétéről


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A büntetőeljárási törvény 2011-es módosításával a jogalkotó a vádlott bejelentett távollétének kodifikálásával egyértelműen állást foglalt a tekintetben, hogy a vádlott tárgyaláshoz való joga kizárólag jogosultságként értelmezhető, s nem lehet azt az eljárási kötelességeinek sorába helyezni.


2011. március 1-je óta büntetőeljárási törvényünk lehetőséget biztosít arra, hogy a szabályszerűen megidézett vádlott távollétében az elsőfokú bíróság megtarthassa a tárgyalást, ha a vádlott kifejezi azon igényét, hogy a tárgyaláson nem kíván részt venni [Be. 279. § (3) bek.]. E rendes eljárásban a vádlott a hatóság számára ismert helyen tartózkodik, ellentétben a távollévő terhelttel szembeni külön eljárással, ahol a terhelt ismeretlen helyen vagy külföldön van, s emiatt ellene elfogatóparancsot bocsátanak ki. Korábban ismert helyen tartózkodó vádlottal szemben annak távollétében a bizonyítási eljárás csak akkor volt befejezhető, ha a vádlott felmentésére vagy vele szemben az eljárás megszüntetésére kerül sor [Be. 281. § (9) bek.].

Gyakorlati alkalmazásukat tekintve a távollévő terhelt elleni külön eljárás alapján 2013-ban mindössze az ügyek 0,57 százalékában indítványozta az ügyész a büntetőeljárás ilyen formában történő lefolytatását. A korábbi években még a 0,5 százalékot sem érte el ez az arány: 2012-ben 0,45; 2011-ben 0,31; 2010-ben 0,47 és 2009-ben 0,42 százalék volt – derül ki A büntetőbíróság előtti ügyészi tevékenység főbb adatai I. 2013. című, a Legfőbb Ügyészség Informatikai Főosztálya által kiadott dokumentumból.

A rendes eljárás keretei között a vádlott távollétében történő bizonyítási eljárás megindításának számszerűségére konkrét statisztikai adatok nem állnak rendelkezésre. A szakirodalomban arra vonatkozóan található utalás, hogy 2004 és 2008 között az elhalasztott ügyek valamivel több, mint fele (49,81–56,86 százalék) a vádlott meg nem jelenése miatt lett elhalasztva. A tekintetben pedig, hogy e százalékos arányon belül mely esetekben fordult elő, hogy a vádlott a távolmaradását előzetesen bejelentette, illetőleg kimentette, egyáltalán nem áll rendelkezésre adat (forrás: Hegedűs, 2011. 28. o.).

A jogalkotó a vádlott bejelentett távollétének kodifikálásával egyértelműen állást foglalt abban a kérdésben, hogy a vádlott tárgyaláshoz való joga kizárólag jogosultságként értelmezhető és nem lehet azt a vádlott eljárási kötelességeinek sorába helyezni. E tekintetben egyértelműen foglal állást Bárd Károly is: „A tisztességes eljárás tehát megkívánja, hogy a vádlott számára biztosítsák a személyes részvétel lehetőségét. […] Ezért a vádlott távollétében való tárgyalás – ha egyáltalán megengedett – azokra az esetekre korlátozódik, amikor a vádlott távolmaradását úgy lehet tekinteni, hogy a részvétel jogáról lemondott.” (Bárd, 2007. 185–186. o.) Árnyaltabban fogalmaz Erdei Árpád, aki szerint „A terhelti jogok iránti teljes tisztelet mellett is belátható, hogy a bűncselekmény elkövetésének legalábbis megalapozott gyanúja alatt álló vádlott számára a tárgyalási jelenlét a jog szellemében megállapított eljárási kötelezettség.” (Erdei, 2011. 296. o.)

Az Alkotmánybíróság 14/2004. (V. 7.) AB-határozatában szintén erre az álláspontra helyezkedett, amikor kimondta: „A tárgyaláson a megjelenés jogáról le lehet mondani. Ahhoz azonban, hogy ez a lemondás az Egyezmény [Az Európa Tanács 1950. november 4-én, Rómában kelt Az emberi jogok és alapvető szabadságjogok védelméről szóló egyezmény – Hivatalos magyar nyelvű fordítása letölthető: www.echr.coe.int/Documents/Convention_HU.pdf – a szerk.] szempontjából értékelhető legyen, egyértelműen, határozott módon és a fontosságának megfelelő garanciák mellett kell történnie.” Ugyanez a jogértelmezés olvasható az Emberi Jogok Európai Bíróságának Poitrimol kontra Franciaország-ügyben hozott ítéletében: „[…] ha a vádlott lemond a tárgyaláson való személyes részvétel jogáról és a személyes védekezés jogáról, ezt a lemondást kizárólag az Egyezmény céljait biztosító garanciák mellett teheti meg.” [http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-5785

Büntetőper. A vádlotti jogok átértelmezése

Ezen érvelés továbbfejlesztett változata köszön vissza a BKv 92. szám alatt közzétett állásfoglalásban, amely szerint abból, hogy a vádlott a tárgyaláson történő személyes jelenlétéről lemondhat, még nem következik az, hogy a távollétében történő tárgyalást kikényszerítheti. Ennek megfelelően a bíróságnak a vádlott bejelentethető távolléte tekintetében nincs tájékoztatási kötelessége, erről a lehetőségről a tanács elnöke feltehetőleg akkor tájékoztatja a vádlottat, ha a bizonyítási eljárás során a jelenléte nem szükséges a tényállás alapos és hiánytalan, a valóságnak megfelelő megállapításához (Újvári, 2011. 531. o.).

A tárgyalásközpontú és a tárgyaláson a közvetlenség elvére alapozó magyar büntető-eljárásjog hagyományaitól idegen a vádlott távollétében történő bizonyítási eljárás lefolytatása. Bár az kétségtelen, hogy a vádlott tudatos távollétében tartott tárgyalás jogintézményét már az 1896. évi XXXIII. tc. a Bűnvádi perrendtartásról (Bp.) is ismerte. Ezen „makacssági eljárás” (vagy engedetlenségi eljárás) lényege szerint, ha az elmaradt terhelt csak kihágás vagy kizárólag pénzbüntetéssel büntethető vétség miatt volt megidézve és a tényállást a kihallgatása nélkül is meg lehetett állapítani, a bíró a tárgyalást megtarthatta és a bizonyítékok alapján ítéletet is hozhatott. A verdikt ellen a vádlott igazolással élhetett. Ha a bíróság az igazolásnak helyt adott, a tárgyalást újra kellett tartani. Az anyagi igazság feltárásának igényét az szolgálja, ha a vádlott részt vesz a bizonyításban és – még ha gyakorolja is a hallgatás jogát – személyes jelenléte által tudomást szerez a bizonyítás eredményéről. Bármikor dönthet úgy, hogy gyakorolja eljárási jogosítványait, befolyásolva ezzel a bizonyítás kimenetelét. A bejelentett távollét új jogintézményével ezek a vádlottat érintő eljárási jogosítványok elenyésznek, helyükben egy új jog, a tárgyalásról való távolmaradás joga lép. Feltétele, hogy a vádlott tudjon arról, vele szemben folyamatban van a bírósági eljárás, azaz tudatosan mondjon le a személyes részvétel, és ezzel együtt a személyes védekezés jogáról. (Gácsi, 2014. 55. o.)

Kérdés azonban, hogy a vádlott tisztességes eljáráshoz fűződő joga nem sérül-e, ha a személyes jelenlétéről lemond, hiszen ez utóbbi elengedhetetlen feltétele annak, hogy a vádlott egyéb részjogosítványok alanya legyen. Több szerző aggodalmát fejezi ki továbbá a közvetlenség elvének sérülése miatt ezekben az eljárásokban. (Újvári, 2011.; Gácsi, 2014.)

Ptk. Mesterhármas – Családjog

Élettársi kapcsolat, mint szerződés; az élettársi kapcsolat családjogi hatásai; házastársi és élettársi tartás; rokontartás
Szülői felügyeleti jog szabályozása, gyakorlásának elvei; gyermek elhelyezése harmadik személynél; kapcsolattartás szabályozása
Házassági vagyonjogi rendszer

2015. március 24., Budapesti Ügyvédi Kamara

Részletek és jelentkezés >>

A kételyekkel párhuzamosan azonban olyan szakirodalmi álláspontok is ismertek, amelyek szerint – főleg a külföldi jogi szabályozás és joggyakorlat ismeretében – bátrabban lehetne élni a vádlott bejelentett távollétének lehetőségével, különösen a kisebb tárgyi súlyú bűncselekmények miatt folytatott eljárásokban. (Hegedűs, 2011. 35–36. o.) Németországban például a kisebb súlyú bűncselekmények miatt indult eljárásban lehetőség van a vádlott személyes jelenléte nélkül is a tárgyalás lefolytatására, ha a vádlott tartózkodási helye ismert, az eljárás korábbi szakaszaiban részt vett (tehát tudja, hogy ellene büntetőeljárás van folyamatban), és szabályszerű idézés ellenére nem jelent meg a tárgyaláson. (Bárd, 2007. 184. o.)

A hazai kodifikáció során is képviselhető lenne olyan álláspont, amely szerint a „kis ügyek” (az öt- vagy nyolcévinél nem súlyosabb szabadságvesztéssel fenyegetett bűncselekmények) esetén a vádlott szabályszerű idézése mellett a vádlott jelenléte nem szükséges. Modern világunkban előfordulhatnak olyan ügyek, amikor egy külföldön dolgozó terheltnek nagyobb anyagi veszteség hazautazni, mint a bíróság által kiszabott pénzbüntetés megfizetése. A védő részvétele kötelező lenne, de minden további vádlotti nyilatkozat nélkül, a vádlott távollétében az eljárás korlátozás nélkül lefolytatható. A meghozott határozatot a fellebbezési jog biztosításával kézbesíteni kellene a vádlottnak, ily módon a jogorvoslati jog nem sérülne. A szabályozás ez irányú megváltoztatása az ügyek nagy tömegénél tenné lehetővé az elsőfokú ügydöntő határozat sokkal gyorsabb meghozatalát, ezzel a büntetőeljárás lényegesen hamarabb történő befejezését. (Hegedűs, 2011. 36. o.) Kétségtelen azonban, hogy az „ár” a közvetlenség elvének csorbulása lenne.

Ennél még radikálisabb elképzelés lehet az, hogy a vádlotti jelenlét sehol sem lenne kötelező (Hegedűs, kézirat). Ha megtörténik a vádlott megfelelő tájékoztatása, akkor eldöntheti, hogy jelen akar-e lenni az eljárási cselekményeknél vagy sem; a szabályszerű idézést követő vádlotti távolmaradás nem akadálya a tárgyalás megtartásának. Hegedűs István szerint önmagában a távolmaradás esetén hivatalból nem lenne kötelező a védő kirendelése: a vádlott azt is eldöntheti, hogy meghatalmaz-e védőt, illetve kéri-e védő kirendelését (Hegedűs, kézirat).

Felhasznált irodalom
Bárd Károly: Emberi Jogok és büntető igazságszolgáltatás Európában. A tisztességes eljárás büntetőügyekben – emberi jog – dogmatikai értekezés, Magyar Hivatalos Közlönykiadó, Budapest, 2007.
Erdei Árpád: Tanok és tévtanok a büntető eljárásjog tudományában, ELTE Eötvös Kiadó Kft., Budapest, 2011.
Gácsi Anett Erzsébet: Megjegyzések a távollévő terhelttel szemben lefolytatott külön eljáráshoz, In (szerk. Schiffner Imola – Varga Norbert): Sale and community – adásvétel és közösség, Szegedi doktorandusz Konferenciák IV., Generál Nyomda Kft., Szeged, 2014.
Hegedűs István: A büntető ítélkezés gyorsítása, különös tekintettel a vádlott jelenlétére – az alkotmányosság tükrében, In (szerk.: Balogh Elemér): Az Alkotmánybíróság és a rendes bíróságok – 20 év tapasztalatai. Szeged, 2011.
Hegedűs István: Javaslat a Büntetőeljárási törvény kodifikációjához, Kézirat.
Ujvári Ákos: A vádlott tárgyaláson való jelenléte a Be. 279. § (3) bekezdésének tükrében, avagy a Be. új jogintézménye: a vádlott bejelentett távolléte, In (szerk.: Gál István): Tanulmányok Tóth Mihály professzor 60. születésnapja tiszteletére, Pécs, 2011.

Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.