Az Európai Unió koncessziós irányelvének előkészületei


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Wolters Kluwer Hungary gondozásában megjelenő, A közigazgatás szerződései és a koncessziók Európában című könyv a közigazgatás által kötött szerződések sajátosságait vizsgálja a koncesszió intézményén keresztül. Cikksorozatunk következő részében az Európai Unió koncessziós irányelvének az előkészületeiről olvashatnak egy részletet. A könyv szerzője Dr. Várhomoki-Molnár Márta. A könyv alapjául szolgáló doktori disszertáció elnyerte a Társadalomtudományi Kutatóközpont Jogtudományi Intézetének “Pro Dissertatione Iuridica Excellentissima” 2020. évi díját.

Bár a szolgáltatási koncessziók irányelvi szabályozására tett kísérletek nem jártak sikerrel, és az építési koncessziók tekintetében is csak részleges volt a szabályozás, a[z Európai] Bizottság igyekezett a jogalkalmazók számára az uniós jogból eredő követelményeket összefoglaló különböző dokumentumokkal, a soft law eszközével elősegíteni a koncessziókra vonatkozó jogi keretek tisztázását, ösztönözve mindenekelőtt az átlátható versenyeztetés gyakorlatát.

A Bizottság 2000 áprilisában értelmező közleményt adott ki a koncessziókra vonatkozó uniós jogról [Commission interpretative communication on concessions under Community law (a Bizottság értelmező közleménye a közösségi jog szerinti koncessziókról), OJ C 121, 2000.4. 29., 2–13] A közlemény részletesen foglalkozik az építési és a szolgáltatási koncesszió fogalmával és a Bizottság e dokumentumban már a Telaustria döntést megelőzően – az EuB előtti eljárás folyamatban léte alatt – kifejtette, hogy az ajánlatkérőknek alkalmazniuk kell az EK-Szerződésből eredő követelményeket, különösen az egyenlő bánásmód, a transzparencia, az arányosság és a kölcsönös elismerés elveinek megfelelően kell eljárniuk.

A koncessziókra vonatkozó jog egyértelműbbé tétele iránti igény összekapcsolódott azzal a céllal, hogy az Európai Unió támogató jogi környezetet tudjon biztosítani a köz- és magánszféra partnerségével megvalósuló PPP projektek számára. A PPP projektek elterjedését maga az Európai Unió is igyekezett elősegíteni.[1] A PPP meghatározására nincs egységes uniós szintű definíció, a Bizottság által kiadott dokumentumok a kifejezést olyan gyűjtőfogalomként használják, amely a köz- és a magánszféra közötti együttműködés különböző formáit foglalja magában, amelynek célja valamely infrastruktúra finanszírozása, építése, felújítása, működtetése vagy karbantartása vagy valamely szolgáltatás nyújtása [Green Paper on Public-Private Partnerships and Community Law on Public Contracts and Concessions (Zöld könyv a köz- és magánszféra közötti partnerségről, valamint a közbeszerzési szerződésekre és koncessziókra vonatkozó közösségi jogról) Brussels, 2004.4.30., COM(2004) 327 final]. A PPP szerződéseket általában jellemzi a viszonylag hosszú időtartamú együttműködés a köz- és a magánszféra között, a (részben) magánszféra általi finanszírozás, a magánfél fontos szerepe a projekt több szakaszában (tervezés, megvalósítás, működtetés, finanszírozás), a kockázatok megosztása a köz- és a magánszféra között [Green Paper on Public-Private Partnerships and Community Law on Public Contracts and Concessions, Brussels, 2004.4.30., COM(2004) 327 final]. A koncessziót a PPP egyik fajtájának tekintik. Attól függően, hogy a koncesszió fogalmi elemei megvalósulnak-e, a PPP szerződések vagy közbeszerzési szerződésnek vagy koncessziónak lehetnek besorolhatóak.

E projekteket jellemzően a gazdasági növekedést elősegítő eszközként említik a különféle uniós dokumentumok, mert az állami költségvetési források szűkössége esetén is lehetővé teszik az infrastrukturális fejlesztések folytatását, továbbá az állam számára a magánszféra hatékony módszereinek és szakértelmének igénybevételét [Commission Staff Working Document, Impact Assessment of an Initiative on Concessions. Accompanying the document Proposal for a Directive of the European Parlament and of the Council on the award of concession contracts, (A Bizottság szolgálati munkadokumentuma, A koncessziókra vonatkozó kezdeményezés hatásvizsgálata, amely a következő dokumentumot kíséri: Javaslat az Európai Parlament és a Tanács irányelvére a koncessziós szerződések odaítéléséről) Brussels, 20.12.2011 SEC(2011) 1588 final, 3-4]. Hozzá kell ugyanakkor tenni, hogy uniós szinten is észlelik a PPP projektekkel kapcsolatban sok esetben felmerülő, azok gazdaságosságát érintő problémákat. Az Európai Számvevőszék 2018-ban tette közzé uniós társfinanszírozással megvalósult PPP projektek vizsgálatáról szóló jelentését, amelyben első számú ajánlásként fogalmazza meg, hogy mindaddig, amíg a megállapított problémák nem rendeződnek, ne ösztönözzék a PPP-k intenzívebb és minél szélesebb körű alkalmazását.[2]

Mivel a PPP szerződéseket a tagállamok előszeretettel alkalmazták, e szerződések nagy gazdasági jelentősége ellentétben állt az uniós szabályozás elégtelen voltával. Az Európai Bizottság megbízásából készült tanulmány szerint az abban vizsgált nyolc tagállamban,[3] a tanulmányban elemzett szektorokban, a 2000 és 2006 között kötött PPP szerződések értéke 230 milliárd euró volt, amelynek több mint 60%-a volt koncessziónak minősíthető.[4] A koncessziók (az építési koncessziók esetében részleges) szabályozatlansága és az ezzel összefüggő jogbizonytalanság mellett a közbeszerzési irányelveknek a PPP-k esetén történő alkalmazása is több szempontból vetett fel problémákat.[5]

2004-ben a Bizottság Zöld Könyvet tett közzé [Green Paper on Public-Private Partnerships and Community Law on Public Contracts and Concessions (Zöld könyv a köz- és magánszféra közötti partnerségről, valamint a közbeszerzési szerződésekre és koncessziókra vonatkozó közösségi jogról) Brussels, 2004.4. 30, COM(2004) 327 final], amelyben – amellett, hogy ismét összefoglalta az alkalmazandó közösségi jog szerinti követelményeket – annak feltárását tűzte ki célul, hogy a PPP-k igényeihez igazodóan mely területen van szükség a közbeszerzési szerződésekre és a koncessziókra vonatkozó uniós jog fejlesztésére. A Zöld Könyv által kezdeményezett konzultáció kérdései között szerepelt az is, hogy a válaszadók kívánatosnak látják-e jogalkotási intézkedés megtételét a koncessziók odaítélésére, illetve, hogy indokoltnak látják-e, hogy kifejezetten a PPP szerződésekre vonatkozóan szülessen szabályozás, amely egyaránt vonatkozna a koncessziónak és a közbeszerzési szerződésnek minősülő PPP-kre is.

A konzultáció eredményeinek összegezése alapján a Bizottság közleményt adott ki [A Bizottság Közleménye az Európai Parlamentnek, a Tanácsnak, az Európai Gazdasági és Szociális bizottságnak és a Régiók Bizottságának a magán- és közszféra közötti partnerségekről (PPP), valamint a közbeszerzésről és a koncessziókról szóló közösségi jogról, Brüsszel, 2005. november 15, COM(2005) 569 végleges], amelyben egyértelművé tette, hogy elveti a PPP szerződések odaítélésére vonatkozó egységes szabályozás lehetőségét, a koncessziók kapcsán ugyanakkor rögzítette, hogy az érdekeltek döntő többsége szükségesnek látta a jogbiztonság növelését a koncessziókra vonatkozó uniós jogot illetően. A Bizottság kifejtette, hogy egy újabb jogalkalmazást segítő értelmező közlemény valószínűleg nem elég a fennálló problémák orvoslására, mert nem pusztán a fennálló jog értelmezésére van szükség, és az általa preferált megoldást egy, a koncessziókra vonatkozó jogszabályi kezdeményezés jelenti [A Közlemény 3.2. pontja]. A Bizottság a tagállamok képviselőiből álló szakértői munkacsoportban már 2007-ben napirendre vette a koncessziókról szóló lehetséges jogalkotási kezdeményezés legfontosabb jellemzőinek megvitatását. A PPP-kre vonatkozó Zöld Könyv alapján indult konzultáció eredményeként született meg egy újabb értelmező közlemény is, amely a köz- és magánszféra közötti intézményes – azaz egy gazdasági társaság keretein belül történő – együttműködésre, az ún. IPPP-kre vonatkozóan foglalta össze a Bizottság értelmezése szerint az uniós jogból eredő elvárásokat [A Bizottság értelmező közleménye a közbeszerzésekre és koncessziókra vonatkozó közösségi jognak az Intézményesített PPP-kre (IPPP) való alkalmazásáról (EGT-vonatkozású szöveg) (2008/C 91/02) HL C 91., 2008.4.12., 4-9]. A Bizottság e közleményében kifejtette, hogy álláspontja szerint a vegyes tulajdonban álló társaságokban részt vevő magánfél kiválasztására is mindig alkalmazni kell a közbeszerzési irányelveket, vagy ha szolgáltatási koncesszióról van szó, az elsődleges jogból eredő követelményeket, ha a vegyes tulajdonban álló társaság akár közbeszerzési szerződés, akár koncesszió teljesítését végzi.

A gazdasági válság hatásaira reagálva a Bizottság a PPP-k – a válság hatására megtorpant – alkalmazását mint a gazdasági fellendülést előmozdító, a fenntarthatóságot, a versenyképességet és a színvonalas közszolgáltatások kiépítését támogató eszközt kívánta elősegíteni. Egy ehhez kapcsolódóan 2009 év végén kiadott közleményében jelezte, hogy „befejezi a folyamatban lévő hatásvizsgálatot és más előkészítő tevékenységeket annak érdekében, hogy 2010-ben esetlegesen jogalkotási javaslatot terjeszthessen elő a szolgáltatási koncessziók területén” [A Bizottság Közleménye az Európai Parlamentnek, a Tanácsnak, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak és a Régiók Bizottságának – A magán- és állami beruházások mobilizálása a gazdasági fellendülés és a hosszú távú szerkezeti változások érdekében: a köz-magán társulások fejlesztése, Brüsszel, 2009. 11. 19., COM(2009) 615 végleges].

Az egységes piac fellendítése és az európai gazdaság versenyképességének növelése érdekében 2010 októberében a Bizottság közzétette „Az egységes piaci intézkedéscsomag felé” című közleményét, amelyben az előirányzott intézkedések között már egyértelműen rögzítette, hogy „a Bizottság 2011-ben a szolgáltatási koncessziókról szóló jogszabályi kezdeményezést fogad el” [A Bizottság közleménye az Európai Parlamentnek, a Tanácsnak, a Gazdasági és Szociális Bizottságnak és a Régiók Bizottságának. Az egységes piaci intézkedéscsomag felé. A magas szinten versenyképes szociális piacgazdaságért 50 javaslat az együttes munka, vállalkozás és a cserekapcsolatok javítása érdekében, Brüsszel, 2010. 10. 27., COM(2010) 608 végleges]. A Bizottság kifejezetten a Koncessziós Irányelv javaslatának előkészítéséhez kapcsolódóan is végzett konzultációkat,[6] és több tanulmány is készült a koncessziók helyzetének és a jogalkotási kezdeményezés hatásainak felmérésére az egyes tagállamokban.[7] A konzultációk eredményét és az előkészítő tanulmányok alapján levont fő következtetéseket a Bizottság a Koncessziós Irányelv javaslatával egyidejűleg közzétett hatástanulmánya foglalta össze [Commission Staff Working Document, Impact Assessment of an Initiative on Concessions. Accompanying the document Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the award of concession contracts (A Bizottság szolgálati munkadokumentuma, A koncessziókra vonatkozó kezdeményezés hatásvizsgálata, amely a következő dokumentumot kíséri: Javaslat az Európai Parlament és a Tanács irányelvére a koncessziós szerződések odaítéléséről), Brussels, 20.12.2011, SEC(2011) 1588 final, a továbbiakban: hatástanulmány].

A hatástanulmány megállapította, hogy a koncessziókra vonatkozó uniós szabályok egyértelműségének hiánya egyrészt jogbizonytalansághoz vezet, amely mind a koncesszió fogalmát, mind az alkalmazandó eljárási követelményeket érinti, a bizonytalan jogi helyzet pedig jelentős gazdasági hatékonysági problémákat okoz. Másrészt a szabályozás hiányából adódóan a helyzetet az jellemzi, hogy a nemzeti jogrendszerek széttagoltsága, a nemzeti jogintézmények különbözősége, az alkalmazott különféle közzétételi fórumok és eljárások, valamint a szerződések jogellenes közvetlen odaítélése miatt a vállalkozások a piacra lépés akadályaival szembesülnek. Harmadrészt, a belső piac működésében jelentkező torzulásokhoz járul hozzá az is, hogy nincsenek megfelelő jogi garanciák a sérelmet szenvedő ajánlattevők jogainak védelmére (hatástanulmány 11-19). A hatástanulmány kifejti azt is, hogy a Bizottság által előterjesztett javaslat a lehetséges szabályozási koncepciók közül egy olyan középutas megoldást fogad el, amely az építési koncessziókra hatályban lévő, minimális szabályozásnál átfogóbb, ugyanakkor nem éri el a közbeszerzési szerződésekre vonatkozó szabályozás részletezettségét, ezáltal biztosítva a koncessziós szerződések jellemzői miatt szükséges rugalmasságot.

[1] Lásd még ehhez kapcsolódóan a II. fejezet 3.3. pontban írtakat.

[2] Európai Számvevőszék. Különjelentés 2018. 09. Köz-magán társulások az Európai Unióban: széles körben tapasztalhatóak hiányosságok, kevés előny valósult meg, 50. Elérhető: https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR18_09/SR_PPP_HU.pdf (2020. 12. 21.).

[3] Csehország, Franciaország, Németország, Egyesült Királyság, Spanyolország, Olaszország, Lengyelország, Svédország.

[4] Price Waterhouse Coopers: Study in the Field of Public Private Partnerships, Final Draft Report, 2007. 54.

[5] Lásd: Arrowsmith, Sue, Public Private Partnerships and the European Procurement Rules: EU Policies in Conflict? Common Market Law Review, 2000/3. sz., 709–737.

[6] 2010. május 12. és július 9. között nyilvános online konzultációra került sor, majd 2010. augusztus 5. és szeptember 30. között az érdekelt csoportok képviselőivel tartottak célzott konzultációkat.

[7] Centre for Strategy and Evaluation Services: Analysis of Sectors concerned by Service Concessions. Final Report, 2009. december. Price Waterhouse Coopers: Study in the Field of Public Private Partnerships, Final Draft Report, 2007. január. College of Europe: Identification of Sources of Information on Service Concession and Analysis of Identified Calls for Tender.




Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

Az ítélet kiegészítése

Az ítélet kiegészítésének hivatalból csak akkor van helye, ha a bíróság érdemi döntésében nem rendelkezett olyan kérdésről, amelyről a jogszabály értelmében hivatalból kötelező – a Kúria eseti döntése.

2024. július 19.

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe, hanem csak azok, amelyek a jogosult megélhetését, ellátását szolgálják. A lakás bérbeadásának hiányából eredő elmaradt vagyoni előny nem tartozik ebbe a körbe függetlenül attól, hogy a jövőben rendszeresen felmerülő károk megtérítésének módjaként a bíróság járadékot is meghatározhat – a Kúria eseti döntése.