Bíróság és kommunikáció


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az OBH és a Kúria 2015-ben harmadik alkalommal rendezte meg a Bíróság és kommunikáció c. konferenciát, melyre idén is Budapesten, a Magyar Igazságügyi Akadémián került sor.
 


A konferenciasorozat célja olyan interaktív nemzetközi szakmai fórum kialakítása, ahol lehetőség nyílik a szakmai tapasztalatok megvitatására, ahol a vitatott kérdéseket és azok megoldási alternatíváit meg lehet beszélni, és ahol a bíróságok külső és belső kommunikációjával kapcsolatos szakmai módszereket és eljárásokat lehet megismerni.

A népszerű rendezvényre idén is több országból érkeztek az előadók és a résztvevők. Előbbiek között neves szakemberek kaptak felkérést, többek között:

  • Tracey Turner-Trezt (Press officer of the European Court of Human Rights);
  • Villem Lapimaa (Judge of the Tallin Court of Appeal);
  • Philip Langbroek (Professor of the Utrecht University School of Law);
  • Jonathan Sherman (Partner lawyer of the Boies, Schiller and Flexner LLP);
  • Kornél Bőhm (Head of Section of Crisis and Communications at Hungarian Public Realtions Association);
  • Csákány Boglárka, (Bíró, Hatvani Járásbíróság);
  • Rozsnyai Balázs (Bíró, Hajdúböszörményi Járásbíróság).

 Az egybegyűlteket Handó Tünde, az OBH elnöke köszöntötte. Megnyitóbeszédét Steve Jobstól vett idézettel kezdte:

 „Régen ezekről a dolgokról csak álmodoztunk. Most pedig megépíthetjük őket, és ez nagyszerű!”

Handó Tünde kitért a nyilvánosság kérdésére is, melynek lényege, hogy társadalmi kontrollt biztosít az igazságszolgáltatás felett, s ezen túlmenően – s itt idézte az Emberi Jogok Európai Bíróságát – eszközt is jelent „a bíróságba vetett hit megőrzésére”.

Ne feledjük, hogy a technikai fejlődés sebessége mára alapjaiban megváltoztatta a kommunikáció formáit. Itt utalt Handó Tünde az okostelefonokra, melyek a tárgyalótermekben is megjelennek. Az élő közvetítések, az ítélethirdetésekről megjelent videók és ezek megosztása a közösségi felületeken mind-mind olyan problémák, melyek napjaink kérdései közé tartoznak. Persze ezek nemcsak problémák, hanem segítőeszközök is, olyan kommunikációs csatornák, melyeket a bíróságok is használhatnak. Beszélt arról, hogy maguk a bíróságok is sorra indítanak el Facebook-felületeket a Nyitott bíróság program részeként. Továbbá iskolákat látnak vendégül, ahol megmutatják, hogyan működik a bíróság a hétköznapok valóságában. Másrészről pedig maguk a bírók is eljárnak osztályfőnöki órákra, és beszélnek az igazságszolgáltatásról. „Erre a programra különösen büszkék vagyunk, hiszen tavaly 32 ezer, idén pedig már közel 37 ezer diák vett részt rajta” – utalt a számok világára Handó Tünde.

HMJ – Hatályos Magyar Jogszabályok három nyelven

Több mint 350 jogszabály, több mint 120 Legfelsőbb Bírósági határozat rendelkező része, a kettős adóztatásról szóló egyezmények jelentős része, több mint 100 Legfelsőbb Bírósági állásfoglalást, több mint 120 Versenytanácsi határozat három nyelven. Az új Jogtáron online módon is elérhető.

Bővebb információ és konstrukciók >>

Handó Tünde megnyitójában kitért a problémák kezelésére, s ennek érzékeltetésére Esterházy Pétert idézte:

„Nem a problémák megoldása nehéz, hanem az, hogy miként vessük fel őket”.

Köszöntő beszédét azzal zárta, hogy ez a rendezvénysorozat nemcsak eszmecserére és tapasztalatok szerzésére, hanem barátságok kötésére is alkalmas.

A köszöntő utáni előadásokra három szekcióban került sor:

  1. A krízis-kommunikáció jelentése és intézkedései, különös tekintettel a bíróságok és a média kapcsolatára;
  2. A bíróságok nyilvános kapcsolatainak szilárdsága;
  3. Kép és hangfelvétel készítése a bíróságokon.

Krízis-kommunikáció: Magyarországon több törvényszék és ítélőtábla kötött már együttműködési megállapodást a társszervekkel és a sajtóval, melynek célja a tájékoztatás és egymás munkájának kölcsönös segítése. A közérdeklődésre számot tartó ügyek esetében van erre a leginkább szükség.

A bíróságok nyilvános kapcsolatai: A bíróságoknál igen fontos kérdés, hogyan nyitnak ablakot a világra. Ennek sikeressége elsősorban a szervezet belső szabályozottságán múlik. A kérdés leginkább úgy tehető fel, hogy ki és mikor szólaljon meg, és egyáltalán, beszélhet-e a bíró a saját ügyeiről. Fontos szempont, hogy a kifelé történő információátadásnál segítsék-e a bíróság munkáját kommunikációs szakemberek. Szükség van-e sajtószóvivőkre, és ha igen, akkor hogyan kell őket képezni. Milyen legyen a kapcsolat a sajtószóvivők és a közérdeklődésre számot tartó ügyeket tárgyaló bírák között? Vajon létezik-e a médiára érzékeny bíró?

Kép és hangfelvétel: Ez a szekció szintén a technikai fejlődés sebességére hívta fel a hallgatóság figyelmét. A XXI. század hajnalán a bíróságok működésének módja alapjaiban változott meg.

Az előadásokat workshopok követték. Ezek keretében szintén a problémákról és a kihívásokról folyt a disputa, és a résztvevők igyekeztek megtalálni azokat a megoldásokat, melyek az ideális gyakorlat kialakítása érdekében valamennyi bíróság érdeke.

Ezzel a konferencia-sorozattal, s ehhez kapcsolódva a bíróság nyitott kommunikációjával egyértelmű lett, hogy 2015-re a hazai igazságszolgáltatás már nem ott tart, ahol a 2000-et közvetlenül követő években. 2003-ban az akkori főbíró, Lomnici Zoltán drámai hangvételű levélben fordult a köztársasági elnökhöz, a miniszterelnökhöz és az Országgyűlés elnökéhez a bírói függetlenség érdekében. A szlogen ezekben az időkben a következő volt: „El a kezekkel a bíróságtól!”

Tudomásul kell vennünk, hogy a mozgókép-társadalom dramaturgiájában mindenképpen benne van a jogrendszer. Ahogy Sárközy TamásA jog mint színház” c. cikkében is fogalmazott, a műholdas frekvenciabőség bázisán Magyarország is ’televíziós társadalom’ lett, továbbá a mobiltelefonok és az internet a magyar embert is ’connecting people’-é tette. Gondot legfeljebb az jelenthet, hogy a média nem tűri a bonyolult jelenségeket, ezért igyekszik azokat (le)egyszerűsíteni.

Megint Sárközy cikkéből idézek: „A média kiválaszt (tematizál), mégpedig alapvetően az érdekesség alapján és az átlagos fogyasztói ízléshez igazodva. Mi az érdekes? A feszültség, a konfliktus, a botrány. Ezek hordozói pedig a személyek és az események, amelyeknek érzelmeket kell keltenie a nézőkben. Ugyanakkor a közönséget egyben szórakoztatni is kell. A mozgókép ezért ’talk show’-vá, ’színházzá’, ’cirkusszá’ változtatja a társadalmi-gazdasági jelenségeket – drámává, vígjátékká, ha lehet, tragikomédiává.”

A nyilvánosság megjelenésére persze feltétlenül szükség van, hiszen az igazságszolgáltatás irányító eszméinek egyikéről van itt szó. E fontos alapelv korlátozására csak ritkán kerülhet sor. A nyilvánosság ugyanis alapvetően azt biztosítja, hogy az eljárási jogok gyakorlása ellenőrizhető legyen. Ezt az ellenőrizhetőséget pedig a történelem nehéz vajúdásában szülte. Másik oldalról pedig itt van a sajtószabadság, mely – mint alkotmányos alapjog – a jogállamiság és a demokrácia megvalósulásának egyik biztosítéka. Az elektronikus médiumok terjedésével viszont a sajtószabadság fogalma ma már nem teljesen azt jelenti, mint kivívásának hajnalán. Napjainkban leginkább átfogó kommunikációs alapjogként definiáljuk ezt a jogosultságot. Ez és a nyilvánosság elve sem lehet korlátlan, és maradéktalan érvényesülésük mára számos probléma forrásává vált. Ezzel a felvetéssel folytatjuk majd az Ügyvédvilág online felületén az igazságszolgáltatás és a média kapcsolatának elemzését.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.