Elfogadás előtt a polgári perrendtartásról szóló T/11900. törvényjavaslat


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Várhatóan 2016. november végén az Országgyűlés elfogadja a polgári perrendtartásról szóló T/11900. törvényjavaslatot (a továbbiakban: Javaslat), melynek általános vitája 2016. szeptember 26-án lezárult. A törvényjavaslat megfelelő előkészítését és széles körű szakmai, közigazgatási egyeztetését mutatja, hogy a törvényjavaslathoz benyújtott módosító javaslatok száma elenyésző.


Tekintettel arra, hogy amióta az új polgári perrendtartás törvényelőkészítő munkálatai az Igazságügyi Minisztériumban 2014 szeptemberétől megkezdődtek, folyamatosan tájékoztatjuk a téma iránt érdeklődő szakmai közönséget a jogalkotási folyamatról, ebben a lapszámban olyan, a Javaslatnak a hatályos Pp.-től leginkább eltérő újításait foglalom össze, amelyek a polgári perekben jogi képviseletet ellátó ügyvédeket közvetlenül érintik.

A Javaslat elfogadása esetén az új polgári perrendtartásról szóló törvény 2018. január 1-jén lép hatályba, és a hatálybalépése után indult ügyekben kell alkalmazni.

1. A törvényszék lesz az általános hatáskörű elsőfokú bíróság

A Javaslat szabályozási logikája a hatályos Pp. hatásköri szabályozásához képest megfordul. Ennek okairól többször is írtunk jelen folyóirat hasábjain, ezért erre most nem térek ki. A Javaslat szerint a törvényszék hatáskörébe tartoznak mindazok a perek, amelyek elbírálását törvény nem utalja a járásbíróság hatáskörébe. Ez a törvény lehet a Pp., de más, ún. ágazati jogszabály is.

Azt, hogy mely perek tartoznak a járásbírósági hatáskörbe, a Javaslat 20. § (3) bekezdése határozza meg. Ahhoz, hogy elkerülhető legyen a járásbírósági hatáskörbe tartozó ügyek hosszú, tételes felsorolása, ami különösen olyan vagyoni viszonyokkal összefüggő jogviták esetén jelent problémát, ahol a pertárgyérték nem meghatározható (pl. okirat kiadása iránt indított, vagy jognyilatkozat pótlása iránti per), a Javaslat definiálja az ún. vagyonjogi per fogalmát az értelmező rendelkezések között. Eszerint vagyonjogi per az a per, amelyben az érvényesített igény a fél vagyoni jogain alapul vagy értéke pénzösszegben kifejezhető.

[multibox]

Ez azt jelenti, hogy a kizárólag pénzkövetelés iránt indított perek mellett ebbe a körbe tartoznak azok a nem meghatározható pertárgyértékű kötelmi, dologi és öröklési jogi perek is, amelyek a felek vagyoni (vagyis nem személyi állapotot érintő és nem személyiségi jogi) jogosultságait érintik.

E fogalom-meghatározásra és a vagyonjogi perek kategóriájának ilyen jellegű átértelmezésére (kiszélesítésére) tehát azért volt szükség, hogy elkerülhető legyen, hogy a fél vagyoni jogain alapuló, de nem meghatározható pertárgyértékű ügyeket egyesével, tételesen kelljen felsorolni a járásbírósági határkörbe tartozó ügyek körében.

Így a Javaslat 20. § (3) bekezdése szerint a járásbíróság hatáskörébe tartoznak:

a) azok a vagyonjogi perek, amelyek tárgyának értéke a harmincmillió forintot nem haladja meg, vagy amelyekben a vagyoni jogon alapuló igény értéke nem meghatározható, kivéve

  • a szerzői jogi, a szomszédos jogi és az iparjogvédelmi perek,
  • a közhatalom gyakorlásával kapcsolatos kártérítés, illetve sérelemdíj megfizetése iránt indított perek,
  • a közérdekből indított perek,
  • a jogi személyek alapításával és törvényes működésével kapcsolatos perek,
  • a jogi személyek és tagjaik, volt tagjaik közötti, illetve a tagok, volt tagok egymás közötti, a tagsági jogviszonyon alapuló perek,

b) a személyi állapotot érintő perek,

c) a végrehajtási perek.

A Javaslat szerint a vagyonjogi perek tárgyának értékhatára a hatályos Pp.-vel egyező összeghatár szerint került meghatározásra, a beszerzett ügyforgalmi adatok alapján itt nem volt indokolt a változtatás.

A Javaslat ugyanakkor továbbra is meghatároz olyan ügytípusokat, amelyek a pertárgyértékre tekintet nélkül a törvényszék hatáskörébe tartoznak.

A szellemi alkotásokkal kapcsolatos szerzői jogi, szomszédos jogi és iparjogvédelmi perek speciális, különös szakmai felkészültséget igénylő anyagi jogi szabályozás alá esnek, ezért változatlanul indokolt a törvényszéki hatáskör fenntartása. A közhatalmi jogkörben okozott károk megtérítése, illetve az e tárgykörrel szorosan összefüggő sérelemdíj megfizetése iránt indított perek törvényszéki hatáskörbe utalása szintén indokolt a pertárgy értékétől függetlenül.

A Javaslat Nyolcadik része megteremti két, kollektív igényérvényesítéssel kapcsolatos eljárás szabályait: a közjogi felhatalmazottságú közérdekű per és a felek rendelkezési jogán alapuló társult per szabályait. A közérdekű perekre kialakított szabályozás olyan keretjellegű szabályozásnak tekintendő, ahol a közérdekű perindításra lehetőséget adó jogszabályoknak – pl. Ptk., versenytörvény, fogyasztóvédelmi törvény – kell utalniuk a Pp. szabályainak alkalmazására. Ezek a közérdekű perek törvényszék hatáskörébe tartoznak, míg a társult per egyaránt tartozhat járásbíróság, törvényszék és közigazgatási és munkaügyi bíróság hatáskörébe.

A Pp. hatálybalépését követően a joggyakorlatnak arra kell figyelemmel lennie, hogy ha egy ágazati törvény külön nem nevesíti, hogy a hatálya alá tartozó ügy járásbíróság hatáskörébe tartozik, akkor az törvényszéken indul.

2. Kötelező jogi képviselet a törvényszék előtt

Tekintettel arra, hogy a Javaslat az általános hatáskörrel rendelkező elsőfokú bíróságként a törvényszéket ruházza fel, az egységes perrendet is a törvényszékre modellezi, és a járásbíróság előtt, jogi képviselő nélkül eljáró felek tekintetében ad igényérvényesítési könnyítéseket (lásd később.)

A törvényszékre modellezett perrend hatékonysági előnyeinek megjelenése, a professzionális pervitel garanciája a felek jogi képviselővel való eljárása, amit a törvényszék előtti ügyekben mindkét fél számára kötelezővé tesz a Javaslat. Mindezt úgy, hogy nem enged alóla kivételeket, ellentétben a hatályos Pp. 73/A. § (1) b) pontja alatt alkalmazott, a kivételek széles körét lehetővé tevő szabályozási megoldással.

A Javaslatnak a perhatékonyság növelését a felek jogi képviseletétől váró szabályai azon a megfontoláson alapulnak, hogy ez együtt jár a szakszerűség fokozódásával, csökken a hiánypótlások száma, a jogi szaktudást is igénylő nyilatkozatok felvétele, illetve tisztázása jelentősen lerövidülhet.

A kötelező jogi képviselet szükségességéről, valamint a jogi képviselő közreműködése nélkül való eljárás jogkövetkezményeiről az eljárás kezdetén, az eljárást megindító beadvánnyal összefüggésben (keresetlevél visszautasítása, kereset közlése az ellenérdekű féllel), illetve a perorvoslati eljárást megalapozó határozatban kell a bíróságnak tájékoztatást nyújtania. Ha a felperes jogi képviselő nélkül nyújtja be a keresetlevelet olyan ügyben, amelyben jogi képviselő közreműködése kötelező, a bíróság a keresetlevelet visszautasítja.

Ez az eset a Javaslatban a hiánypótlási felhívás kiadása nélküli visszautasítási okok között szerepel. Ha a fél az eljárás folyamán lép perbe, akkor első jelentkezése alkalmával, ha pedig a felet az eljárás folyamán vonják perbe, vagy az eljárás folyamán kezdeményezik a perbeállítását, akkor a perbevonás, perbeállítás kezdeményezésének közlésével egyidejűleg kell tájékoztatni a jogi képviselet szükségességéről. Ezt követően a félnek magának kell gondoskodnia arról, hogy az eljárás során folyamatosan fennálljon a jogi képviselete, ellenkező esetben nyilatkozata, cselekményei hatálytalanok.

Fontos kiemelni, hogy a Javaslat következetesen alkalmazza a beadványok formai, alaki okból történő elutasítására a „visszautasítás” kifejezést, míg az „elutasítást” kizárólag a beadványok érdemi elutasítására tartja fenn.

A hatályos Pp. 130. § (1) bekezdés szerinti „keresetlevél idézés kibocsátása nélküli elutasítása” terminus technicus is módosul a „keresetlevél visszautasítására” egyrészt a fent jelzett elvi határolási szempont miatt, másrészt amiatt, hogy a Javaslat szerinti perrendben a keresetlevél benyújtását (ha az alkalmas a perfelvételre) nem az első tárgyalásra szóló idézés kibocsátása követi, hanem az alperes írásban előterjesztendő ellenkérelem benyújtására történő felhívása, így az „idézés kibocsátása nélküli” fordulat értelmét veszti.

A keresetlevél perfelvételre alkalmassága is új fogalom, amelynek bevezetése az elsőfokú eljárás két részre tagolásával (perfelvételi szak és érdemi tárgyalási szak) függ össze, és azzal összefüggésben értelmezhető. E feltétel teljesülése akkor következik be, vagyis a keresetlevél akkor alkalmas a perfelvételi szak megindítására, a keresetlevél alperes részére történő kikézbesítésére, ha nincs helye visszautasításnak, hiánypótlásra történő felhívásnak, – amennyiben arra a törvény egyáltalán lehetőséget biztosít – vagy a fél hiánypótlási kötelezettségének eleget tett, és nincs helye áttétel alkalmazásának sem.

A bíróság az eljárás folyamán perbe lépő félnek megfelelő határidőt biztosít a jogi képviselet pótlására, ha később nem pótolható perbeli cselekmény elvégzésére, illetve nyilatkozat megtételére lenne szükség (például a perfelvétel lezárása előtt perbelépő fél a perfelvétel lezárását követően nem tudná tény és jogállításait megtenni).

A Javaslat a kötelező jogi képviseletre vonatkozó hatályos szabályozást egyszerűsíti. Továbbra is főszabályként érvényesül, hogy a jogi képviselő közreműködése nélkül eljáró fél perbeli cselekménye és nyilatkozata hatálytalan, a Javaslat ugyanakkor egyértelműsíti, hogy e cselekményeket és nyilatkozatokat nem kell tekintetbe venni, úgy kell tekinteni rájuk, mint ha a fél perbeli cselekményt, nyilatkozatot egyáltalán nem tett volna.

A kötelező jogi képviselet törvényszéki szinten történő általánossá tétele mellett a Javaslat szűkíti az ilyen ügyekben jogi képviselőként eljárásra jogosult személyi kört is, mert a valódi ügyvédkényszerhez közelítő szabályozás tudja garantálni a törvényszéken indult eljárásokban a kötelező jogi képviselet miatt elvárt megfelelő szakértelmet.

Fontos kiemelni, hogy járásbíróság hatáskörébe tartozó ügyben ügyvédjelölt, illetve jogi előadó mint jogi képviselő eljárhatnak, de ha törvény járásbíróság előtt teszi kötelezővé a jogi képviseletet, pl. társult perben, akkor a jelölt és a jogi előadó már nem járhat el.

3. A járásbíróság előtti jogi képviselővel való eljárás speciális szabályai

A Javaslat szerint a járásbíróság hatáskörébe tartozó ügyekben, ha törvény kivételt nem tesz, nem kötelező a jogi képviselet. A gyakorlati tapasztalatok ugyanakkor azt mutatják, hogy a felek a járásbíróságok előtt is egyre gyakrabban járnak el jogi képviselővel.

A Javaslatnak az egységes perrendi megközelítés miatt ugyanakkor kezelnie kell azt a helyzetet, amikor, bár a törvény szerint nem kötelező a jogi képviselet, de a fél mégis jogi képviselőt hatalmaz meg. Ilyenkor nem indokolt a Javaslatnak a személyesen eljáró fél számára biztosított igényérvényesítési könnyítéseit akkor is biztosítani, ha a fél jogi képviselőt vesz igénybe.

Az új perrendi szabályok megfelelő érvényesülése, emellett az elektronikus kapcsolattartás alkalmazhatósága is megkívánja, hogy a fél egyértelművé tegye: jogi képviselővel vagy a nélkül kíván eljárni. Ennek érdekében a Javaslat azt a megoldást vezeti be, hogy abban az esetben, ha a perben nem kötelező a jogi képviselet, de a fél – az őt megillető rendelkezési jog gyakorlása keretében – az eljárás bármely pontján úgy dönt, hogy jogi képviselő közreműködésével jár el, akkor ezt a jogi képviselővel való eljárás választásának kell tekinteni. Ez viszont azzal a következménnyel jár, hogy a jogi képviseletet az eljárás folyamán annak jogerős befejezéséig fenn kell tartania, melynek következtében rá a jogi képviselővel való eljárási szabályok alkalmazandóak a továbbiakban.

A Javaslat azonban lehetőséget biztosít a félnek, hogy az eljárás során egy alkalommal áttérjen vagy visszatérjen a jogi képviselő nélküli eljárásra.

Természetesen a bírósághoz fordulás jogának hatékony biztosítása érdekében lehetővé kell tenni, hogy azok, akik jövedelmi, vagyoni viszonyaik miatt jogi képviselőt nem tudnak megfizetni, ne legyenek elzárva a jogérvényesítéstől, ezért a jelenlegi pártfogó ügyvédi rendszer felülvizsgálata, továbbfejlesztése és más elvi alapokra történő helyezése szükséges, melynek kodifikációja a Javaslat elfogadása után kezdhető meg.

4. A járásbíróság előtt jogi képviselő nélkül eljáró fél igényérvényesítési könnyítései

Míg a Javaslat a jogi képviselővel eljáró felek esetében a szakmai követelmények fokozásától várja a perhatékonyság megteremtését, addig a jogi képviselővel nem rendelkező jogkeresőket a hatályos Pp.-hez képest szélesebb körben segíti az igényérvényesítés terén, egyebek mellett az alábbiakkal.

A Javaslat formanyomtatványokat vezet be a legfontosabb beadványokra: a keresetlevélre, ellenkérelemre és az ellenkövetelések előterjesztésére, továbbá lehetővé teszi a kérelmek szóban történő előterjesztését: ezeket a bíróság jegyzőkönyvbe foglalja, vagy a bíróságon töltik ki az erre rendszeresített nyomtatványt. Lehetőség van a hiányosan benyújtott beadványok hiánypótoltatására: a bíróság a felet ennek érdekében maga elé is idézheti. A Javaslat jogi képviselő nélkül eljáró felek esetében a beadványok tartalmával szemben alacsonyabb elvárásokat támaszt és a fél széles körű és fokozott anyagi pervezetése mellett teljesítheti sikeresen perbeli cselekményeit.

5. A keresetlevél kellékei

Fontos kiemelni, hogy a Javaslat fokozott követelményeket támaszt a pert megindító keresetlevéllel szemben. A Javaslat 170. §-a szerinti keresetlevél a jelenleginél jóval strukturáltabb, ami elősegíti, hogy a beadvány a lényeges kérdésekre koncentrálódjon. Az alapiratok (keresetlevél, ellenkérelem) Javaslat szerint meghatározott logikusan egymásra épülő tartalmi elemei elősegítik, hogy a felek a jogvitával kapcsolatos álláspontjukat a lehető legteljesebb mértékben ki tudják fejteni, amiből a bíróság már a per kezdetén beazonosíthatja, miről kell döntenie, vagy éppen azt, hogy hol kell aktív anyagi pervezetéssel közrehatnia a jogvita kereteinek tisztázásában.

Miben jelennek meg e magasabb elvárások? A törvényjavaslat előkészítői azon az állásponton voltak, hogy a jogi képviselővel eljáró féltől elvárható: az általa érvényesíteni kívánt jogot, az igény anyagi jogi jogalapját nevesíteni tudja.

A Javaslat ezzel is azt juttatja kifejezésre, hogy a felperesnek kell a bíróság felé egyértelműen kijelölnie azon jogvédelmet, amelyet a bíróságtól kér, és amitől a bíróság – a fél rendelkezési joga folytán – nem térhet el. E megközelítés azért célszerű, mert azonos kiindulási alapot ad a bíróság és az alperes számára is, valamint kiszámíthatóvá teszi a pert. A jogalkalmazás körében és a jogirodalomban tapasztalható többféle értelmezés miatt a Javaslat az Értelmező rendelkezések közt definiálja a jogállítással kapcsolatban használt két alapfogalmat: a keresettel érvényesített jogot és a jogalapot.

A keresetlevélben a jogállítás történhet a jog alapjául szolgáló konkrét jogszabályhely megjelölésével, vagy annak a jogszabályi rendelkezési tartalomnak az egyértelműen azonosítható módon való visszaadásával, ami az érvényesített jogot adja.

Az érvényesíteni kívánt jog anyagi jogi jogalapjának (jogállítás) megjelölése mellett a keresetlevél érdemi részének további fontos elemei: az érvényesíteni kívánt jogot és a kereseti kérelmet megalapozó tények feltüntetése (tényállítás), továbbá a jogállítás, a tényállítás és a kereseti kérelem közötti összefüggés jogi levezetése, a jogi érvelés, lényegében a jogi indokolás. Ez utóbbi különösen nagy jelentőséghez jut, ha a felperes több anyagi jogi jogalapot jelöl meg.

6. Az ellenkérelem és az ellenkövetelések írásban történő előterjesztése

A perkoncentrációt és a per minél korábbi előkészítését szolgálja, hogy a Javaslat kötelezővé teszi az alperesi ellenkérelem írásban történő előterjesztését, amivel szemben, hasonlóan a keresetlevélhez, fokozott elvárásokat támaszt a Javaslat, s amelyet a keresetlevél kézbesítésétől számított 45 napon belül kell előterjeszteni, ami, az alperes indokolt kérelmére legfeljebb további 15 nappal meghosszabbítható.

A Javaslat további újítása, hogy az írásbeli ellenkérelem elmulasztása esetén biztosítja tárgyaláson kívül, hivatalból bírósági meghagyás kibocsátásának lehetőségét. Ennek kilátásba helyezése ösztönzi az alperest az ellenkérelem határidőben történő előterjesztésére, meggátolja, hogy a perfelvételi tárgyalásra tolódjon az érdemi védekezés előadása, továbbá a nem védekező alperesek esetében az eljárás is korábban befejeződik, mivel nem kell megvárni a bírósági meghagyás kibocsátásával a perfelvételi tárgyalást.

Az alperesi ellenkérelem szóban történő előterjesztésére gondnoksági perekben, sajtó-helyreigazítási perben és képmáshoz és hangfelvételhez való jog érvényesítése iránti perben nyílik lehetőség, és kivételesen a viszontkeresettel, ill. beszámítással szemben előterjesztett ellenkérelem esetében.

A Javaslat ugyanis a perkoncentráció érvényesülése érdekében a keresettel szemben támasztott ellenkövetelések előterjesztésére is határidőt szab, hasonlóan a hatályos Pp. 147/A. §-ban foglaltakhoz.

A Javaslat szerint a viszontkeresetet az alperes nem szóban, az első tárgyaláson adja elő, hanem a keresettel egyezően csak írásban (viszontkereset-levélben) lehet előterjeszteni és határidőként az ellenkérelemre nyitva álló 45 napos, vagy a bíróság által meghosszabbított határidő kerül meghatározásra.

A viszontkeresetnek a per elején az ellenkérelemmel való egyidejű előterjesztésére vonatkozó előírás azért indokolt, mivel a viszontkereset későbbi időpontban (pl. szóban, perfelvételi tárgyaláson) való előterjesztésének megengedése a Javaslat szerinti feszes menetrendbe foglalt perfelvételi szakot felborítaná, szükségtelenül elnyújtaná.

A viszontkeresettel szemben a fél írásban köteles ellenkérelmet előterjeszteni, amit, ha elmulaszt megtenni, a bíróság bírósági meghagyással marasztalja. Ha a viszontkereset-levél csak utóbb válik perfelvételre alkalmassá, a viszontkeresettel szembeni ellenkérelmet a fél a tárgyaláson szóban is előadhatja.

A Javaslat a beszámítás jogintézményéhez is eltérően közelít. A Javaslat a per hatékony lefolytatása érdekében a beszámítást nem pusztán anyagi jogi kifogásként, hanem a keresethez, viszontkeresethez hasonló eljárásjogi jogintézményként szabályozza. A beszámítással az alperes őt megillető anyagi jogot érvényesít a perben, amelynek ténybeli alapja, jogalapja és összegszerűsége is szükségszerű az elbírálásához, emiatt a beszámítást ugyanolyan módon kell előterjeszteni, mint a keresetet. A Javaslat főszabály szerint időben is korlátozza a beszámítás előterjeszthetőségét: alapvetően az ellenkérelemmel egyidejűleg adhatja elő beszámítását az alperes. Ha azonban a beszámítani kért követelés ezt követően jár le, a fél később is élhet beszámítással. Nem változtat a Javaslat azon, hogy a beszámítás a kereset eljárásjogi sorsát osztja.

A Javaslat a beszámítás előterjeszthetőségének feltételeit csak eljárásjogi szempontból korlátozza, az alapul szolgáló jogviszony szempontjából nem, így az alperes alapvetően a keresettől teljesen független más jogviszonyból eredő követelését is érvényesítheti a perben.

Újdonság, hogy a beszámítással szemben az ellenfél éppúgy köteles írásban ellenkérelmet előterjeszteni, mint a keresettel szemben.

[htmlbox Polgári_jog_folyóirat]

7. A perfelvételi tárgyalás jelentősége, elmulasztásának következményei

A perfelvételi tárgyalásnak, melyről már hosszan értekeztünk jelen folyóirat hasábjain, kiemelkedő jelentősége van a perfelvételi szakban. Főszabály szerint a felek itt véglegesítik állításaikat, bizonyítási indítványaikat, ezért kiemelt fontosságú a felek jelenléte a perfelvételi tárgyaláson, ami csak akkor képes betölteni a funkcióját, ha azon olyan személyek vannak jelen, akik a perfelvétel lezárásához szükséges nemcsak jogi, de ténykérdésekben is megfelelően nyilatkozni tudnak. Ezért a Javaslat 189. § (6) bekezdése előírja, hogy a fél köteles gondoskodni arról, hogy a perfelvételi tárgyaláson tény- és bizonyítási kérdésekben személyesen vagy képviselője útján nyilatkozatot tudjon tenni. A bíróság erről az idézésben tájékoztatja a felet. Ehhez kapcsolódó fontos kiegészítő szabály, hogy bár a jogi képviselet kötelező, ugyanakkor a perfelvételi tárgyaláson a jogi képviselő mellett a fél, a törvényes képviselője és a nem jogi képviselő meghatalmazottja a tényállítás, a bizonyíték és a bizonyítási indítványok tekintetében hatályos nyilatkozatot tehet.

A perfelvételi tárgyalás célja tehát jelentősen eltér a hatályos Pp. szerinti első tárgyalástól. A Javaslat a perfelvételi tárgyalásra valamennyi fél számára megjelenési kötelezettséget ír elő, és emiatt szigorúan szankcionálja a tárgyalás elmulasztását. Ha azt valamennyi fél elmulasztja, annak jogkövetkezménye az eljárás hivatalból való megszüntetése lesz, és nem a szünetelés.

Abban az esetben, ha a perfelvételi tárgyaláson a felek valamelyike megjelenik, akkor perbeli pozíciójától függetlenül megilleti a jog arról dönteni, hogy a maga részéről kívánja-e az eljárás folytatását. Ilyen kérelem hiányában azonban ebben az esetben is a megszüntetés a jogkövetkezmény.

A Javaslat újítása, hogy a felperes számára nem biztosítja a tárgyalás távollétében való megtartása kérelmezésének jogát, mivel az nem egyeztethető össze a felek eljárás-támogatási kötelezettségével a perfelvételi szak legfontosabb eljárási cselekményén, a perfelvételi tárgyaláson, ami akár az egyik fél távollétében sem tudná megfelelően betölteni a funkcióját.

Ha a jelenlévő fél kérelmére a tárgyalás megtartásra kerül, akkor a mulasztó féllel szemben a Javaslat szigorú szankciókat alkalmaz. A Javaslat előírja, hogy a tárgyalást lényegében úgy kell megtartani, mintha azon a mulasztó is jelen volna, mivel mulasztásával saját felelősségére önmagát zárta el attól, hogy a tárgyaláson a többi fél perbeli cselekményeit, nyilatkozatait megismerje, arra reagálhasson.

A mulasztó fél ugyancsak saját felelősségére esik el a bíróság által a tárgyaláson teljesíthető perbeli cselekményektől (pl. tárgyaláson kézbesíthető iratok, a mulasztó fél felé irányuló anyagi pervezetési tevékenység).

Ezek a jogkövetkezmények természetesen elháríthatók, ha a fél önhibáján kívül mulasztott, az igazolási kérelem előterjesztésének lehetősége a hatályos szabályokhoz hasonlóan biztosított.

Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy az érdemi tárgyalás elmulasztásához nem fűződnek ilyen jogkövetkezmények, és ott mindkét fél kérheti a tárgyalás távollétében való megtartását.

[htmlbox BDT]

8. Fizetési meghagyásos eljárás perré fordulásának eltérő szabályai

A fizetési meghagyásos eljárásról szóló 2009. évi L. törvény [3. § (2) bekezdés], valamint a Pp. [314. § (1) bekezdés] hatályos szabályozása alapján – törvényben meghatározott egyes kivételekkel – csak fizetési meghagyás útján érvényesíthető a kizárólag pénz fizetésére irányuló olyan lejárt követelés, amelynek összege az 1 millió Ft-ot nem haladja meg (kötelező értékhatár). Az ezt meghaladó összegű, pénz fizetésére irányuló, lejárt követelés – egyes törvényi kivételekkel – pedig fizetési meghagyás útján is érvényesíthető.

A Javaslat Kormány által elfogadott Koncepciójában is megállapításra került, hogy a fizetési meghagyásos eljárás hatékony eszköz a belföldi lejárt pénzkövetelések érvényesítése során, egyértelműen perpótló hatású. Erre tekintettel már a Koncepció is előrevetítette, hogy indokolt lehet a jelenleg 1 millió Ft-ban meghatározott kötelező értékhatár felemelése. A Javaslat erre tekintettel felemeli a kötelező értékhatárt hárommillió forintra.

Ettől jelentős perelhárító, perelterelő hatást vár a törvény előkészítője elsősorban az alacsonyabb pertárgyértékű ügyekben. A legújabb statisztikák szerint a 2015. évben az 1 000 000 Ft alatti követelések 6,08%-a, az 1 000 001 – 3 000 000 Ft közötti követelések 24,61%-a ellen nyújtottak be ellentmondást. A jogorvoslatok számának növekedése és így a perré fordulások aránya 5 000 000 Ft feletti követelések esetében számottevő: az 5 000 001 Ft feletti követelések 45,89%-a ellen nyújtottak be a kötelezettek ellentmondást.

A Javaslat változtat a fizetési meghagyásos eljárásból perré fordult eljárás szabályain is, ott, ahol gyakorlati problémák indukálták a változtatást. A fizetési meghagyásos eljárás közjegyzői hatáskörbe kerülése folytán a jogalkalmazásban számos probléma jelentkezett abból, hogy a bíróságon indult eljárás előzménye egy másik hatóságnál folyt. A Javaslat e gyakorlati, főleg technikai problémák megelőzésére és kezelésére szolgáló szabályokat tartalmaz annak érdekében, hogy a közjegyzői iratanyag és a felperesi keresetet tartalmazó irat feltétlenül és lehetőleg egyidejűleg ugyanazon a bíróságon találkozzon.

Ezúton is szeretném megköszönni minden kedves Olvasónak, hogy e lap hasábjain nyomon követte az új polgári perrendtartás előkészítő munkálatainak alakulását, és remélem, hogy hónapról hónapra sikerült hasznos információkkal szolgálnunk az új polgári perrendtartás lényegi újításairól, és közelebb hoznunk a Javaslat koncepcióját és rendelkezéseit a majdani jogalkalmazókhoz.

Dr. Wopera Zsuzsa

 A cikk az Ügyvédvilág folyóirat 2016. novemberi számában jelent meg.

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.