Fizet a portál?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Komoly nemzetközi visszhangot váltott ki a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságának (EJEB) 2013 októberében az úgynevezett Delfi-ügyben megjelent ítélete, amely megállapította: nem sérti a véleménynyilvánítási szabadság európai garanciáit az az észt bírósági döntés, amely egy internetes portált kötelezett kártérítésre az ott megjelent egyik cikkhez fűzött, jóhírnévsértő felhasználói hozzászólásokért. A strasbourgi határozat érvelése jelentős párhuzamokat mutat egy hasonló ügyben született, 2012-es Kúria-döntéssel. Ennek fényében is meglepő, hogy olyan, friss hazai ítélet is ismertté vált, ami nem fogadja el ezeket az érveket.


A Strasbourgban tárgyalt észt és a Kúrián zárult magyar ügy különböző abban a tekintetben, hogy az előbbiben egy hírportált, utóbbiban egy blogszolgáltatót tett felelőssé a kommentek tartalmáért a bíróság, egyebekben azonban a két ügy számos hasonlóságot mutat. A kommentfelületet működtető szolgáltató mindkét esetben az Európai Unió elektronikus kereskedelmi irányelvén alapuló helyi jogszabályban (ez nálunk a 2001. évi CVIII. törvény) szereplő, a közvetítő szolgáltatók feltételes mentességére vonatkozó paragrafusokra hivatkozott, amit azonban a bíróságok elutasítottak, és a Polgári törvénykönyv személyiségi jogsértésekre vonatkozó előírásai szerint ítélkeztek. Az elutasítás alapja Magyarországon másodfokon az volt, és ezt erősítette meg a Kúria is, hogy az eleve problematikusan megfogalmazott jogszabály a közelebbről nem definiált magánjellegű közlések esetében nem biztosítja a szolgáltató számára a mentességet, Észtországban pedig – a magyar első fokú határozathoz hasonló módon – az, hogy a kommentek vonatkozásában is tartalomszolgáltatónak minősítették az érintett portált, amelyre így a tárhelyszolgáltatók mentessége nem érvényesülhetett. (A magyar másodfok azt állapította meg, hogy a blogszolgáltató híreszteléssel valósította meg a jogsértést.) Érdekes egybeesés az is, hogy a kifogásolt kommentek mindkét ügyben egy gazdasági vállalkozás a felhasználókból heves indulatokat kiváltó magatartása nyomán születtek, és a bíróságok mindkét ízben a becsületet sértő módon szélsőséges, durva, a közvita megengedett keretein túlmenően bántó hangvételük miatt állapították meg a jogsértést.

Egyelőre megválaszolhatatlan kérdés, hogy a Delfi-ügy Európa országainak jogalkalmazását befolyásolja-e az idő előrehaladtával, az elvi lehetőség mindenesetre adott. Az EJEB nevében egy meg nem nevezett „szóvivő” egy híradás szerint úgy foglalt ál- lást, hogy az ítélet csak az észt jogot érinti, más joghatóságokat „legfeljebb precedensként”; a Delfinek jelen sorok írásakor még lehetősége van arra is, hogy fellebbezzen.

Az ítélet alapján, annak alaptulajdonságaiból következően (célja, legalábbis a felületen, annyi, hogy eldöntse, az egyezmény sérült vagy sem), nem megállapítható, nem kvantifikálható, hogy a mérlegeléskor a bíróság az egyes, jelentősként kezelt szempontokat milyen súllyal és milyen értékeléssel vette figyelembe, melyeket tartotta szükséges, elégséges, melyeket járulékos körülményeknek. Annyi ugyanakkor világos: az ítéletből nem következik hogy

– olyan jogi vagy természetes személyek esetében is automatikusan fennállna vagy kizárható lenne az általuk valamilyen módon kezelt internetes felületeken megjelenő kommentekért viselt felelősség, akik/amelyek ezt a felületet nem kereskedelmi célból működtetik,

– kereskedelmi célból működtetett, de demonstrálhatóan kis forgalmú, szűk nyilvánosságot jelentő kommentfelületek gazdái esetében is automatikusan fenn állna vagy kizárható lenne a hozzászólásokért viselt felelősség,
– nem létezhet olyan technológiai, azonosítási vagy moderálási megoldás (illetve ezek kombinációja), amelyek alkalmazása esetén a kommentfelület működtetője mentesülne a felelősség alól,

– az olyan kommentek esetében, amelyek nem hírportálon megjelenő cikkekhez kapcsolódnak (pl. fórumok), automatikusan fennállna vagy kizárható lenne a szolgáltatói felelősség,

– az olyan kommentek esetében, amelyek a hírportálon megjelenő cikkekhez kapcsolódnak, de nem a szolgáltató által elsődlegesen adminisztrált felületen jelennek meg (pl. Facebook-kommentmodul alkalmazása), automatikusan fennállna vagy kizárható lenne a szolgáltatói felelősség,

– az olyan megoldások esetében, amelyek nem a hírportál struktúrájába illesztve jelenítenek meg felhasználói kommenteket, ám úgy, hogy a portál buzdítja hozzászólásra felhasználóit (pl. felhívás a hírcikk oldalán arra, hogy a téma a Facebookon kommentelhető), automatikusan fennállna vagy kizárható lenne a szolgáltatói felelősség,
– olyan felhasználói tartalmak esetében is automatikusan fennállna vagy kizárható lenne a szolgáltatói felelősség, amelyek kereskedelmi céllal működő, nagy forgalmat bonyolító platformon jelennek meg, de a kommentek nem a szolgáltató által előállított tartalomhoz kapcsolódnak (pl. Facebook és egyéb közösségi oldalak),
– büntetőügyekben is fennállna a kommentfelületek üzemeltetőjének felelőssége,

– olyan ügyekben is ugyanerre az eredményre jutna a bíróság, amelyekben a sértett fél nem természetes, hanem jogi személy (a fent emlegetett magyar ügy ilyen volt),

– bármilyen mértékű kártérítés megállapítása beleférne a véleménynyilvánítás szabadság garanciáinak keretei közé.

Az ítélet alapján annyi mindenképpen vélelmezhető, hogy az Európai Unió elektronikus kereskedelmi irányelvében, illetve az irányelvet a helyi jogba átültető törvényekben szereplő, a közvetítő szolgáltatók mentességére vonatkozó előírások a kommentfelületeket működtető portálok számára nem jelentenek menedéket a hozzászólásokért viselt jogi felelősség alól. Az ítélet formailag nem zárja ki annak lehetőségét, hogy a helyi jogalkalmazók döntsenek arról, alkalmazzák-e az irányelvet átültető helyi jogszabályok mentességi klauzuláit, alkalmazott érvrendszere azonban nem hagy érdemi kétséget afelől, hogy ha a tanács elé olyan ügy kerülne, amely az Emberi Jogok Európai Egyezménye 8., a magánélet háboríthatatlanságát garantáló, Strasbourg által az elmúlt évtizedben a jóhírnévsérelmi ügyekben rendre felhívott cikke alapján támad egy, az elektronikus kereskedelmi mentességre hivatkozó helyi ítéletet, a bíróság azt – már amennyiben gyakorlatát a Delfi-ítélettel koherensen kívánja folytatni – egyezményellenesnek minősítené.

Az érintettek – legyenek bár kommentfelületek működtetői, kommentelők vagy jóhírnevükben sértett entitások – komoly izgalommal várhatják a fejleményeket. Az idézett magyar ügy ugyancsak Strasbourg elé került, és a fentiekre figyelemmel egyáltalán nem szükségszerű, hogy – amennyiben tárgyalásra kerül – elutasító ítélet szülessen. A hazai helyzet pedig önmagában is figyelemre méltó fordulatokat produkál: 2013 júniusában egy kommentek miatt indult jóhírnévsérelmi ügyben a Szegedi Ítélőtábla jogerősen elutasította a keresetet, mivel elfogadta a kommenteknek helyt adó híroldalnak a közvetítői szolgáltatói mentességre hivatkozó érvelését. Itt a bíróság magától értetődően alkalmazta a 2001. évi CVIII. törvény feltételrendszerét, megállapítva, hogy a híroldal üzemeltetői megfeleltek az ott rögzítetteknek, amikor a vélelmezett jogsértésről tudomást szerezve a kifogásolt hozzászólásokat eltávolították. A korábbi ügyben ez sem a magyar másodfokú bíróság, sem a Kúria számára nem volt kellő alap a mentesség érvényesítésére, a strasbourgi tanács a Delfi-ügyben pedig gyakorlatilag a portál felelősségét megalapozó tényezőként vette figyelembe, hogy az adminisztrátorok technikailag hozzáfértek a kommentekhez, és a helyi információs társadalmi törvényben lefektetett, a magyarral megegyező értesítési-eltávolítási eljárás keretében kifogás esetén törölték is azokat.

A cikk az Ügyvédvilág 2014. januári számában jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.