Írásbeli szavazás a társasházi jogban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A társasház írásbeli szavazással meghozott közgyűlési határozata önmagában az írásbeli szavazásra és az eredménye megállapítására vonatkozó részletszabályok hiánya miatt nem érvénytelen, annak megállapításához a felperes tulajdonostársat ért sérelem is szükséges – a Kúria eseti döntése.


Ami a tényállást illeti, az ügy alperese a társasházvolt, felperese pedig a társasházban 22/1000 tulajdoni hányaddal rendelkező tulajdonos. A társasház szervezeti és működési szabályzata (SzMSz), lehetővé teszi a közgyűlési határozat meghozatalát írásbeli szavazás útján, azonban nem rögzíti ennek részletes szabályait. Egy kft. a tetőtér értékesítésére vonatkozó, majd a tulajdonostársak e szándékát megerősítő, a felperes hozzájárulásával hozott határozatot követően megvásárolta a társasház tetőterét, ott 20 új lakást alakított ki.

Az új és a korábbi tulajdonosok a tetőtérben bekövetkezett változásokra figyelemmel 2009. június 1-jén az alapító okirat ingatlan-nyilvántartási bejegyzésére alkalmas módosítását tervezték, a módosítást a tulajdonostársak a felperes kivételével aláírták. Az ingatlanügyi hatóság elutasította a módosítással egységes szerkezetbe foglalt alapító okirat bejegyzésére irányuló kérelmet, mivel az alapító okirat módosításához valamennyi tulajdonos nyilatkozata szükséges lett volna. A módosító okirat preambulumában úgy foglaltak szerint „a társasház bejegyzett albetéteinek tulajdonosai, továbbá az ingatlan-nyilvántartásban nem szereplő 20 db új ingatlan tulajdonosa közös akarattal és egyetértéssel” hozza létre az alapító okirat módosítását.

Az elsőfokú eljárás és következményei

A bíróság érvelése alapján a módosító okiratban foglaltak szerint a módosítás valamennyi tulajdonostárs részvételével történik, ezért a társasházi törvény által lehetővé tett 4/5 arányú többséggel az alperesi tulajdonközösség nem hajthatta végre az alapító okirat módosítását, és a felperes aláírásának hiánya a szerződésen nem pótolható. Vagyis nem alkalmazható az a szabály, miszerint a közösség a közös tulajdonnal kapcsolatos elidegenítés jogát abban az esetben is gyakorolhatja, ha az alapító okirat módosításával a tulajdonostársak összes tulajdoni hányad szerinti legalább négyötödös többsége egyetért [2003. évi CXXXIII. törvény 10. § (3) bekezdés].

Az alperes ez után 2011. május 25-én közgyűlést tartott, ahol arról határozott, hogy az alapító okirat módosítását egységes szerkezetben, a tetőtér eladásával kapcsolatban létrejött adásvételi szerződésekkel együtt ismételt megerősítés és elfogadás céljából írásbeli szavazásra bocsátja. A bíróság azonban később az írásbeli szerződés részletes szabályait tartalmazó határozat érvénytelenségét mondta ki. Csakhogy a közgyűlés mindeközben erősítette meg írásbeli szavazással az alapító okirat 2009. június 1-jei keltezésű módosítását, az adásvételi és a közgyűlés erre vonatkozó határozatát, valamint a tulajdonostársak hozzájárultak a 20 új albetét földhivatali bejegyzéséhez. Az írásbeli szavazás összesített eredménye szerint a tulajdonostársak a határozatok meghozatalát 947,5/1000 arányban támogatták.

Az újabb eljárás – az elsőfokú bíróság

A felperes keresetében mind az alapító szerződést megerősítő, mind a 20 új albetét földhivatali bejegyzéséhez történő hozzájárulást kimondó határozat érvénytelenségét kérte megállapítani. Arra hivatkozott, hogy a módosítás az egyhangúságra vonatkozó kikötés miatt nem fogadható el egyszerű többséggel, ráadásul kisebbségi jogainak sérelmét is megállapíthatónak vélte.

A társasház írásos szavazással hozott közgyűlési határozatának érvénytelenségéhez a felperes tulajdonostársat ért sérelem is szükséges

Ezzel szemben az alperesi érvelés azt hangsúlyozta, hogy az SzMSz lehetővé teszi az írásbeli szavazást, a határozatok pedig egy már lezárt alapítóokirat-módosítás megerősítéséről szóltak. Fogalmilag kizártnak tartotta a kisebbségi érdek sérelmét, mivel az albetétek számának növekedésével a tulajdonostársak közösköltség-fizetési kötelezettségének mértéke is csökken. Hangsúlyozta: a felperes visszaélésszerűen gyakorolja az őt megillető jogokat, és ezzel a társasháznak kárt okoz. A perbe több más tulajdonos is beavatkozóként csatlakozott az alperes oldalán.

Az elsőfokú bíróság a felperes keresetében foglaltakkal értett egyet, álláspontja szerint az írásbeli szavazás részletes feltételeit meghatározó közgyűlési határozat érvénytelenségének megállapítása miatt a társasházban írásbeli szavazással közgyűlési határozat nem hozható, mivel az SzMSz csak a keretszabályokat alkotta meg. A 4/5 arányú szótöbbséges módosítás lehetőségével kapcsolatban pedig a törvényt értelmezve arra a következtetésre jutott, hogy arra csak a közös tulajdon elidegenítésével egy időben végrehajtott módosítás körében van lehetőség, az alapító okirat módosítása minden más esetben egyhangúsághoz kötött, így a perbeli esetben is.

A másodfokú bíróság eljárása

A bíróság megváltoztatta az elsőfokú döntést, bár az alapító szerződést megerősítő határozat egyik részének érvénytelenségével egyetértett, de ezt meghaladóan elutasította a felperesi keresetet. A bíróság érvelése szerint az a körülmény, hogy az SzMSz az írásbeli szavazás részletes szabályait nem tartalmazza, csak akkor eredményezi a határozatok érvénytelenségét, ha a szavazás lefolytatása és az eredmény megállapítása tekintetében e szabályoknak gyakorlati jelentőségük volt. Ebben az esetben ráadásul a 4/5 többségű határozathozatal törvényi alapokon nyugodott, így a bíróság szerint, mivel a tulajdonostársak a törvény rendelkezése alapján jártak el, a részletes szabályok hiánya az érvényes határozathozatalnak nem volt akadálya. Az első fok érvelésével szemben a bíróság szerint a törvény szövege nem értelmezhető olyan megszorítással, hogy a 4/5 szavazati arány bevezetése csak az elidegenítési szándék kifejezésével egyidejűleg történhet. Mivel az alapító okirat módosítására a tetőtér elidegenítésével, az új albetétek bejegyzésével összefüggésben került sor, így a 4/5-ös szabály alkalmazásának nem volt akadálya.

A Kúria megállapításai

A felperes felülvizsgálati kérelmében az elsőfokú bíróság ítéletének helybenhagyását kérte a Kúriától.

Polgári Jog: havonta megjelenő online folyóirat

Az új folyóirat célja, hogy tudományos igénnyel, de a gyakorlat számára is hasznosítható módon, a gyakorlatban felmerülő problémákra fókuszálva mutassa be a Polgári Törvénykönyvet.
Főszerkesztő: dr. Vékás Lajos

További részletek, megjelenés >>

A Kúria osztotta a másodfokú bíróság által kifejtetteket. Kiemelte, hogy bár a társasházi törvény azon szabálya, amely szerint az írásbeli szavazás részletszabályait az SzMSz-nek kell tartalmaznia, kógensnek minősül, ugyanakkor mégis olyan jogi norma, amely a megsértése esetére nem tartalmaz szankciót. Vagyis a szabályozás hiányában írásbeli szavazással meghozott közgyűlési határozat a szabályozás hiánya miatt nem vonja maga után az érvénytelenség következményét. A norma megsértése csak akkor szankcionált, vezet érvénytelenségre, ha az írásbeli szavazás részletszabályainak hiánya konkrét, gyakorlati jelentőséghez jutott volna és ehhez kapcsolódóan a felperest konkrét sérelem éri.

Egyetértett a Kúria azzal a következtetéssel is, amely szerint az alapító szerződést megerősítő határozat az alapító okirat módosításának elfogadását és nem annak megerősítését jelentette. Bár a megfogalmazás a megerősítést használja, de tartalmilag nincs kétséget afelől, hogy új szavazás, új elfogadás történt, amely megfelelően átdolgozva felhasználta a korábbi módosítás szövegét, amely egyébként korábban valóban nem váltotta ki a célzott joghatást. Mindezek alapján a Kúria érvényesnek tekintette a szavazást, hiszen az a 4/5-ös szabálynak megfelelt, hiszen a tulajdonostársak 94,75%-os arányú szavazatával keletkezett.

Az ismertetett döntés (Kúria Pfv. I. 20.221/2015.) a Kúriai Döntések 2016/2. számában 35. szám alatt jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.