Jogellenes rendezvény feloszlatás nem jogellenes rendőri intézkedéssel


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A rendezvény feloszlatásának jogellenessége önmagában nem teszi az oszlatás során végrehajtott valamennyi rendőri intézkedést jogellenessé.

 


A tényállás

A Fővárosi Ítélőtábla a 2009. július 2. napján kelt jogerős ítéletével helybenhagyta a Magyar Gárda Hagyományőrző és Kulturális Egyesületet feloszlató elsőfokú ítéletet. A döntés elleni tiltakozásul több rendezvény megtartását jelentették be Budapest területére az alperesnél, aki egyedi utasításban 2009. július 4. napjára fokozott ellenőrzést rendelt el, és erre a napra egyetlen rendezvény megtartását sem engedélyezte. Egyebek mellett megtiltotta a Szent István Bazilika előtti térre bejelentett rendezvényt, ahol ennek ellenére tömeg gyűlt össze. A jogerős ítélet és a rendezvények betiltása miatt, valamint az előzetes fogvatartásban lévő B. Gy. szabadlábra helyezésének követelése céljából előre be nem jelentett rendezvény kezdődött a budapesti Erzsébet téren is 2009. július 4-ének délutánján. Az itt megjelent tömeg részben azonos volt a Szent István Bazilika előtt demonstrálókkal, a rendezvények időben folytonosak voltak, megegyezést mutattak céljuk és a tervezett napirend tekintetében.

A felperes – aki a feloszlatott Magyar Gárda tagja volt – 2009. július 4. napján Budapestre utazott egy politikai demonstráción való részvétel céljából. Mivel telefonon értesítették az eredeti helyszín módosulásáról, az Erzsébet térre ment lányával, valamint további két személlyel. Itt 16 órától a tömeg fokozatosan nőtt, közöttük jelentős számú résztvevő a Magyar Gárda egyenruháját viselte. 16 óra 56 perckor a helyszínen lévő rendőrök utasítást kaptak, hogy a tömeget szólítsák fel távozásra, ellenkező esetben állítsák elő őket. A rendőrség 17 óra körül 500 fős, nem erőszakos tömegről adott tájékoztatást, majd 17 óra 08 perckor megkezdte a felszólítást a terület elhagyására, illetőleg hogy oszoljanak szét, ami – a felszólító kocsiból – a tér több pontjáról folyamatosan hallható volt. 17 óra 12 perckor kezdték meg az egységek a résztvevőkkel szembeni intézkedések végrehajtását: egyeseket a téren vontak ellenőrzés alá és felhívták, hogy a rendőri felszólításnak tegyenek eleget, távozzanak, míg másokat az előállító autókhoz kísértek, adataikat rögzítették, ruházatukat és csomagjaikat átvizsgálták, végül előállították őket. A felhívásnak a rendezvényen résztvevők többsége nem tett eleget, a rendőri intézkedéssel egyet nem értésük jeleként a földre ültek, karjaikat összefonták és énekelni kezdtek. Az előállítást a földön sorokban ülő demonstrálók összekapaszkodással igyekeztek megakadályozni, amelynek során a passzív ellenállást időnként túllépték, a rendőrök és az ellenállók között dulakodás alakult ki. A felperes az ülő, összekapaszkodó gárdisták között volt lányával. 18 óra 01 perckor a demonstráció elvesztette békés jellegét, néhány csoport a rendőrökre támadt, dobálták őket, ekkor a rendőri egység vezetői rádión utasítást adtak a kiszorításra és a gázcsapásra. A helyszínen lévő rendőri csapaterőt az alperes vezette, azonban a B. Megyei Rendőr-főkapitányság rendőrei is részt vettek az akcióban. 18 óra 02 perckor megerősítették a korábbi rádióutasítást, miszerint ne tömegoszlatás történjen, hanem kiemeléses előállítás, kényszerítő eszközök arányos alkalmazása mellett. A kiszorítás irányaként az Astoriát jelölték meg.

A felperes a tér elhagyására szóló felhívásnak nem tett eleget. Lánya a használt vegyi eszközök hatására rosszul lett és a rendőrgyűrűn keresztül, az ellenszegülő demonstrálóktól eltávolodva a helyszínt elhagyta. Amikor a felperes a lánya után kívánt menni, a rendőrök ismét csapaterős tevékenységbe kezdtek, vegyieszközt és gumibotot alkalmazva. Ekkor páran a rendőrökkel összecsaptak, a tiltakozók nagyobb része pedig hátrébb menekült. Az akció során az ellenállást nem tanúsító felperest a tömegből kiemelték, a sorfal mögé húzták, hasára fordították, hátára térdepelve műanyag rögzítőbilinccsel megbilincselték, vele szemben gázsprayt és gumibotot alkalmaztak. Az előállítás során a fején és bal könyökén megsérült, koponyazúzódást szenvedett el, homlokán és bal füle mögött vérző felületi sérülései keletkeztek. Sérüléseire tekintettel vele szemben a rendőri intézkedést nem fejezték be, a B. Megyei Rendőr-főkapitányság rendőrei mentőautóhoz kísérték, majd kórházba szállították, ahonnan aznap este – saját felelősségére – otthonába távozott. Két nappal később az S.-i kórház baleseti sebészetén sebeit ambulánsan ellátták, injekciót kapott.

A Fővárosi Bíróság ítéletében megállapította – amelyet a Kúria hatályában  fenntartott –, hogy a 2009. július 4. napján Budapesten, az Erzsébet téren megtartott rendezvény feloszlatása jogellenes volt.

A felperes keresetében 1 000 000 Ft és ennek 2009. július 4. napjától a kifizetésig járó törvényes mértékű késedelmi kamatának megfizetésére kérte kötelezni az alperest. Arra hivatkozott, hogy a 2009. július 4-én az Erzsébet téren megtartott, békés célú, véleménynyilvánító demonstráción a tömeget oszlató rendőrök jogszerűtlenül vonták rendőri intézkedés alá, melynek során bántalmazták, ennek következtében sérüléseket szenvedett. A jogellenes, eltúlzott intézkedésekkel, megbilincselésével, bántalmazásával személyiségi jogai sérültek.

Az alperes ellenkérelme a kereset elutasítására irányult. Érvelése szerint önmagában a tömegoszlatás jogellenességét kimondó jogerős bírósági ítélet alapján marasztalásának nincs helye.

Az elsőfokú bíróság ítélete

Az elsőfokú bíróság ítéletével a keresetet elutasította.

Határozatának indokolása szerint a jogerős ítélet, amely a tüntetés feloszlatásának jogellenességét mondta ki, önmagában nem teremti meg az alperes polgári jogi felelősségét, erről csak a konkrét rendőri intézkedést vizsgálva lehet dönteni. Ugyanakkor a korábbi bírósági ítéletek és a demonstrációról készült ombudsmani jelentés alapján megállapította, hogy az Erzsébet téren megjelent tömeg azonos volt a Szent István Bazilika előttivel, a két rendezvény célját és tervezett napirendjét tekintetve is egyezett, azok időben folytonosak voltak. Ezzel összefüggésben kiemelte, a felperes maga is előadta, telefonon értesítették arról, hogy megváltozott a tüntetés helyszíne. Mindezek alapján úgy foglalt állást, hogy a rendezvény spontán tüntetésként nem minősülhet, feloszlatása nem volt olyan nyilvánvalóan téves jogalkalmazás, amely eleve kártérítési felelősséget alapozna meg a Ptk. 349. §-a szerint.

A konkrét rendőri intézkedés kapcsán álláspontja az volt, a felperes számára a körülményekből, a rendőrségi járművekből elhangzott – folyamatos – felszólításokból egyértelműnek kellett lennie, hogy el kell hagynia a helyszínt. Nem fogadta el azt a felperesi hivatkozást, hogy pusztán a Magyar Gárda egyenruhájának viselése miatt intézkedett vele szemben a rendőrség. Az alperes célja a rendezvény feloszlatása volt, és ennek keretei között került sor az ülő, ellenszegülő személyek, köztük az egyenruhát nem viselők előállítására is, amit a televíziófelvételek igazolnak. Szintén a felvételekből állapította meg, hogy a rendőri intézkedés kapcsán a résztvevők bizonyos hányadának magatartása a passzív ellenálláson jóval túlment. A felperessel szemben alkalmazott kényszerintézkedésről készült rendőri jelentést ugyanakkor ellentmondásosnak találta, tényállásának alapjául nem fogadta el.

Nem találta kétséget kizáróan megállapíthatónak, hogy a felperes a rendőrök által is felismerhetően, önként el kívánta volna hagyni a helyszínt, és ekkor került volna sor vele szemben az intézkedésre. A csoportos ellenállásra tekintettel nem volt aránytalan intézkedésnek tekinthető, hogy a rendőrök először igazoltatással, előállítással, majd ezt követően csapaterő, vegyi eszköz alkalmazásával és kiemeléssel próbálták az oszlatást előmozdítani. A felperes egy ilyen, kiemelésre irányuló rendőri intézkedést szenvedett el, azonban ezt – korábbi ellenszegülő magatartására tekintettel – alappal nem sérelmezheti. Az erős testfelépítésű felperest nem ellenállásra képtelen állapotban bilincselték meg, így az aránytalan intézkedésnek nem minősülhet. Hangsúlyozta, nem állt rendelkezésre elegendő bizonyíték annak egyértelmű megállapításához, hogy volt-e dulakodás a felperes és a rendőrök között, amikor a földre került, illetve hogy sérülései hogyan keletkeztek. Valószínűsítette azonban, hogy gumibotoktól, illetve az előállítás során a rendőri védőfelszerelésektől szenvedte azokat el. Álláspontja szerint ugyanakkor a gumibothasználat indokolatlan és aránytalan intézkedés volt az előállítással szembeni védekezés hiányában. Ennek ellenére alperes felelőssége nem megállapítható, mivel a tömeg oszlatására kiadott utasítás nyilvánvalóan nem foglalt magában aránytalan gumibot használatot, jogtalan bántalmazást. Így arra a következtetésre jutott, hogy az utasítással és az oszlatással nem állhat okozati összefüggésben a jogtalan bántalmazás, s az itt elszenvedett sérülés sem.

 

 

A fellebbezés tartalma

Az elsőfokú ítélet ellen a felperes terjesztett elő fellebbezést annak megváltoztatása és a kereseti kérelemnek megfelelő döntés meghozatala érdekében. Érvelése szerint az elsőfokú bíróság a tényállást a szükséges mértékben feltárta, azonban téves jogi következtetésre jutott. Hivatkozott arra, hogy a szabálysértési eljárás iratanyagából egyértelműen megállapítható, a vele szemben foganatosított rendőri intézkedést megalapozó szabálysértésnek azt tekintették, hogy a fűre ült, társaival összekapaszkodott és nem volt hajlandó a térről eltávozni. Kiemelte továbbá, hogy a Magyar Gárda egyenruhájának nyilvános rendezvényen való viselése csak 2009. november 26. napjától minősül szabálysértésnek, következésképp 2009. július 4-én ez a rendőri intézkedés jogszerű indokaként nem szolgálhatott. Erőszakos, fenyegető magatartást ugyanakkor nem tanúsított, a szabálysértés gyanújára sem adott alapot. Álláspontja szerint irreleváns, hogy a rendezvény helyszínének elhagyására irányuló rendőri felhívást hallotta-e, mivel éppen a békés tiltakozás jeléül ült le és kapaszkodott össze társaival. Az a körülmény, hogy a tömeg egy idő után békétlenné vált, vele szemben – aki békésen demonstrált – rendőri intézkedést nem alapozott meg. A bilincselés alkalmazásához a rendőrségi törvény 48. §-ában meghatározott feltételek nem álltak fenn, mivel sem passzív, sem aktív ellenszegülést nem tanúsított. Változatlanul fenntartotta azt az elsőfokú eljárásbeli álláspontját, hogy a tisztességes eljáráshoz való joga sérelmén túl sérült az emberi méltósághoz és a személyes szabadsághoz fűződő joga is az alperes durva fellépésével, a bilincseléssel és a testi kényszer alkalmazásával. Hivatkozott továbbá arra, hogy köztudomású ténynek tekinthető a kényszerítő eszközök, intézkedések alkalmazása miatti hátrány bekövetkezése, amely eleve megalapozza nem vagyoni kártérítési igényét.

A Fővárosi Ítélőtábla megállapításai

Az ítélőtábla az elsőfokú bíróság által megállapított tényállással egyetért, azt a fellebbezési szakban már az alperes sem tette vitássá.

A Ptk. 75. § (1) bekezdése szerint a személyhez fűződő jogokat mindenki köteles tiszteletben tartani. E jogok a törvény védelme alatt állnak. A személyhez fűződő jogokat a törvény nem tartalmazza kimerítően, azonban – többek között – a személyes szabadság jogellenes korlátozását, a testi épség, valamint az emberi méltóság megsértését a Ptk. 76. §-a külön is nevesíti. Személyiségi jogsértés esetén a sérelmet szenvedett fél – egyebek mellett – kártérítést követelhet a polgári jogi felelősség szabályai szerint [Ptk. 84. § (1) bek. e) pontja].

Főszabály szerint a személyiségi jog fogalomkörébe tartozó bármely jog sérelmét eredményező magatartás jogellenes, a jogellenességet azonban jogszabály felhatalmazása kizárja. Ez azt jelenti, hogy a kötelezett kimentheti magát a felelősség alól, ha bizonyítja, jogszabályi rendelkezésnél fogva – az adott módon – jogosult volt a beavatkozásra. Amennyiben ez megállapítható, vagyis jogszabály felhatalmazása alapján történt a személyiségi jogok korlátozása, illetőleg megsértése, ez a személyiségi jogsértést, és az ezen alapuló kártérítést kizárja.

A felperes igazolta, hogy a rendőri egységek tüntetést oszlató tevékenysége során szenvedte el sérüléseit, vele szemben bilincselést, gumibotot alkalmaztak.

Helyesen állapította meg az elsőfokú bíróság, hogy a felperes – hivatkozásával ellentétben – nem spontán demonstráción vett részt. A peradatokból egyértelműen megállapítható, hogy a tüntetés szervezett volt: a felperes maga is úgy nyilatkozott, hogy telefonon értesítették a helyszín megváltozásáról. A demonstráció szervezettsége nem azon alapul, hogy azt bejelentették-e a hatóságok felé. Amennyiben a kezdeményezők (szervezők) a korábban bejelentett helyszínt módosítják, és erről a lehetséges résztvevőket értesítik, a tüntetés szervezettnek minősül, spontán jellegűnek nem tekinthető.

Ugyanakkor az ítélőtábla osztja az elsőfokú bíróságnak azt a jogi álláspontját, hogy a Fővárosi Bíróság ítélete, illetve az azt hatályában fenntartó Legfelsőbb Bírósági (Kúriai) döntés, amely a rendezvény feloszlatásának jogellenességét állapítja meg, önmagában nem teszi az oszlatás során végrehajtott valamennyi rendőri intézkedést jogellenessé. Csak a konkrét, egyedi rendőri intézkedéseket vizsgálva lehet állást foglalni azok jogszerűsége kérdésében.

Mivel a fellebbezési szakban nem volt vitatott, hogy a felperes sérülései a perbeli tüntetés oszlatása, rendőri intézkedés során, azzal okozati összefüggésben következtek be, az alperesi védekezés kapcsán azt kellett vizsgálni, hogy a személyiségi jogsértésre jogszabály felhatalmazása alapján, annak megfelelő intézkedés alkalmazásával került-e sor.

A rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Rtv.) 13. § (1) bekezdése akként rendelkezik, hogy a rendőr jogkörében eljárva köteles intézkedni vagy intézkedést kezdeményezni, ha olyan tényt vagy körülményt észlel, illetőleg hoznak tudomására, amely rendőri beavatkozást igényel. Ennek során – egyebek közt – a testi épséghez fűződő személyiségi jogot korlátozhatja [Rtv. 17. § (1) bek.]. A jogszabály egyidejűleg rögzíti a szükségesség és arányosság követelményeit is, amelyek az adott helyzethez mérten behatárolják a lehetséges intézkedéseket, végrehajtásuk módját. Az Rtv. 15. § (1) bekezdése kimondja, hogy a rendőri intézkedés – így az Rtv. 59. §-ában szabályozott tömegoszlatás és a 47. §-a szerinti testi kényszer alkalmazása – nem okozhat olyan hátrányt, amely nyilvánvalóan nem áll arányban az intézkedés törvényes céljával (arányosság követelménye). A rendőrség szolgálati szabályzatáról szóló 62/2007. (XII. 23.) IRM rendelet 57. § (2) bekezdése szerint pedig a rendőr a kényszerítő eszköz alkalmazása során a testi épséghez fűződő jogokat köteles tiszteletben tartani és a testi épséget csak a legszükségesebb mértékben veszélyeztetheti (szükségesség követelménye). A két rendelkezés összevetéséből az állapítható meg, hogy a rendőrség intézkedése csak a legszükségesebb mértékben korlátozhatja az eljárás alá vont személy személyiségi jogait és csak olyan módon, amely arányban áll a másik fél magatartásával. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az Rtv. 17. §-a szerint az általános felhatalmazás a kényszerítő eszközök alkalmazására a helyzethez – a szükségességhez, arányossághoz – mérten behatárolt, azaz nem jelent automatikus, általános mentességet az esetenként elkövetett jogsértések alól. Az Rtv. 48. §-a a bilincselést is mint lehetőséget rögzíti, ami arra utal, hogy a rendőrnek minden egyes alkalommal a konkrét elkövetői magatartás és az adott körülmények figyelembe vétele mellett, mérlegelve kell döntenie arról, hogy alkalmaz-e ilyen kényszerítő eszközt.

A per adataiból megállapítható, hogy a felperes aktív ellenszegülő magatartást nem tanúsított, a rendőrökre nem támadt rá, magatartása a passzív ellenállás határait nem lépte túl – az ezekre vonatkozó elsőfokú ítéleti ténymegállapításokat az alperes sem tette vitássá a másodfokú eljárás során –, ezért vele szemben a végrehajtott bilincselési mód, és a gumibot használata szükségtelen és aránytalan kényszerítő eszköz alkalmazásnak tekinthető. Ahogy azt az elsőfokú bíróság is megállapította, a gumibot használatának jogszabályi feltételei sem álltak fenn a felperessel szemben. Ennek következtében az aránytalanul súlyos intézkedéssel, amely sérüléseket is okozott, az alperes megsértette a felperes testi épséghez, emberi méltósághoz fűződő személyiségi jogait, ezért a felperes az általános polgári jogi felelősségi szabályok alapján igényelhet kártérítést [Ptk. 84. § (1) bek. e) pontja].

A Ptk. 355. § (4) bekezdése szerint kártérítés címén a károkozó körülmény folytán azt a kárpótlást és költséget kell megtéríteni, amely a károsultat ért vagyoni és nem vagyoni hátrány csökkentéséhez vagy kiküszöböléséhez szükséges. A Pp. 163. § (3) bekezdése alapján külön bizonyítás nélkül is elfogadható olyan hátrány bekövetkezése, amely köztudomású ténynek tekinthető. A bírói gyakorlat köztudomású tényként kezeli, hogy egy adott személynek a vele szemben jogosulatlanul alkalmazott szabadságkorlátozás és a fellépő rendőr szükségtelen, aránytalan kényszerintézkedése olyan hátrányt okoz, amelynek kompenzálására a nem vagyoni kártérés indokolt, mivel nyilvánvaló módon kedvezőtlenül érinti életminőségét, társadalmi megítélését. A nem vagyoni kártérítés mértékének ahhoz kell igazodnia, hogy a személyiségi jogsértés milyen mértékű kedvezőtlen változást idézett elő a jogsérelmet szenvedett félnél, mennyiben hatott ki társadalmi megítélésére. Ebben a körben a jogsértés tárgyi súlyát, a sérelem időpontját, a kialakult bírói gyakorlatot és a bekövetkezett hátrányokat kell értékelni.

A felperes esetében a káresemény időpontjakori értékviszonyokon és elszenvedett sérülésein túl értékelni kellett, hogy azok indokolatlanul súlyos fizikai kényszerrel, félelmet keltő módon következtek be, továbbá elvezetése azt a látszatot keltette a televíziónézők számára, hogy a rendőri intézkedéssel szemben ellenszegült, ezért került sor vele szemben – sérüléseket is okozó – kényszerintézkedésekre. Mindezek a felperesnek okozott fizikai sérüléseken, lelki megterhelést jelentő – nyilvánvaló – félelmen túl társadalmi megítélését is negatív irányban befolyásolták. Nem hagyható azonban figyelmen kívül – ellentétben a kereseti előadással –, hogy a felperesnek a helyszínen jól hallható felszólításokból tudnia kellett, a demonstráció helyszínét el kell hagynia. Ennek ellenére a felszólításoknak nem tett eleget, a passzív ellenállást tanúsítók között maradt lánya távozásáig, ez a magatartása pedig olyan károsulti közrehatásnak tekinthető, amely a nem vagyoni kártérítés összegének meghatározása körében csökkentő tényezőként értékelendő, kármegosztás alkalmazásának nincs helye. Mindezeket mérlegelve 400 000 Ft nem vagyoni kártérítés jelent megfelelő mértékű kompenzációt az alperesi jogsértéssel szemben.

A kifejtettekre tekintettel az ítélőtábla a Pp. 252. § (3) bekezdése alapján az elsőfokú bíróság ítéletét részben megváltoztatta, és az alperest a rendelkező részben írt mértékű nem vagyoni kártérítés és a kár bekövetkeztétől a kifizetésig járó késedelmi kamatai (Ptk. 360. §, 301. §) megfizetésére kötelezte, míg egyebekben az elsőfokú ítéletet helybenhagyta.

 

Az ismertetett döntés-kivonat teljes verziója (Fővárosi Ítélőtábla 17. Pf. 20 562/2013.) a Bírósági Döntések Tára folyóirat 2014/5. számában 68. szám alatt jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.