Jogszabályfigyelő 2024 – 44. hét
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az alábbi cikkünkben a 145-149. számú Magyar Közlönyök legfontosabb újdonságait foglaljuk össze.
Tartalom:
Parlament előtt a közigazgatási rendtartás és a közigazgatási perrendtartás
Közérdekű adat-szolgáltás költségtérítése
Online pénztárgépek – határidő hosszabbítás
Parlament előtt a közigazgatási rendtartás és a közigazgatási perrendtartás
Szeptember 23-án került a parlament elé az általános közigazgatási rendtartásról szóló T/12233. és a közigazgatási perrendtartásról szóló T/12234. számú törvényjavaslat. Mindkét jogszabály elfogadására még ebben az évben sor kerül a jelenlegi tervek szerint, a hatálybalépés tervezett dátuma pedig egységesen 2018. január elseje.
A felgyorsult társadalmi és technológiai fejlődés, valamint az egymást váltó kormányok eltérő szemlélete miatt a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) nem tudott a hatósági eljárások kiérlelődött törvényi alapjává válni, a koherenciája meggyengült, és végül valamiféle „ügyintézői kézikönyvvé” vált. Ezzel párhuzamosan egyre több eljárás kikerült a Ket. hatálya alól, gyakorlattá vált az ún. „mögöttes” jogszabályként való alkalmazása, ami megkérdőjelezte a Ket. átfogóan általános jellegét. Emellett a közigazgatási szervezetrendszer átalakításának folyamata és az uniós követelményeknek való megfelelés folytán is szükségessé vált egy közigazgatási rendtartás megalkotása – derül ki a törvénytervezet miniszteri indokolásából.
Jelentős újításként fogható fel, hogy a „Javaslat terjedelmében jóval rövidebb, mint az utóbbi években jelentősen felduzzadt Ket. szabályrendszere, és kifejezetten az egyszerűségre, közérthetőségre és tömörségre törekszik”. Csak a közös, minden eljárásban alkalmazandó eljárási szabályokat tartalmazza majd, a „különbségek” meghatározása az ágazati eljárási jogszabályok feladata lesz. A szabálysértési eljárás, a választási eljárás, a menekültügyi és idegenrendészeti, valamint az állampolgársági eljárás, továbbá az adóigazgatási eljárás kerül ki csupán a közigazgatási rendtartás hatálya alól.
Jogpolitikai szempontból jelentős újításnak tekinti a javaslat előterjesztője a sommás és az automatikus döntéshozatali eljárást, illetve olyan speciális eljárásforma bevezetését, amely a tényleges egyablakos eljárási metódust segítené elő, egy „fő” hatóság kijelölésével, amely az egyéb, érintett további hatóságoktól beszerzi vagy elősegíti az ügyfél kérelmének teljesítéséhez szükséges hatósági döntéseket – olvasható a miniszteri indokolásban. Az általános 60 napos ügyintézési határidő alatt pedig „minden határidő-számítási mód esetén” el kell jutni a döntésig.
A közigazgatási bíráskodás új rendszerére tekintettel jelentősen módosulna a jogorvoslati rendszer. Ezt jelenti, hogy a javaslat „főszabállyá teszi a bírósághoz való közvetlen fordulás lehetőségét (kizárva a fellebbezést), és kivételes esetekben teszi lehetővé a perlést megelőzően a fellebbezést magasabb szintű közigazgatási hatósághoz.” A keresetlevél alapján ugyanakkor az érintett hatóság maga is „orvosolhatja a törvénysértő döntést”.
A tervezet a közigazgatási végrehajtás gyakorlati tapasztalatai alapján nem tartalmaz részletes végrehajtási szabályokat, a bírósági végrehajtásról szóló törvényt tekinti háttérjogszabálynak. Kiemelendő ugyanakkor, hogy az állami adóhatóság lesz az általános, végrehajtást foganatosító szerv.
Jelentős média-érdeklődés övezte a másik szóban forgó javaslatnak, a közigazgatási perrendtartásról szóló törvénynek ez előkészítését. A javaslatot előterjesztő Igazságügyi Minisztérium általános indokolásban szereplő álláspontja szerint a jogrendszer a közigazgatási pert csupán egy különös polgári pernek tekintette annak ellenére, hogy az európai országok többségének van közigazgatási perjogi törvénye. Az egyik legfontosabb változásként értékeli az előterjesztő a bírói út kiszélesítését a közigazgatási jogorvoslati rendszer fentiekben említett átalakítása keretében, illetőleg azzal együtt. Újításnak tekintendő továbbá, hogy a közigazgatási nemperes eljárások helyett a perrendtartás megalkotja az egyszerűsített perek, illetve egyéb különös bírósági eljárások szabályait, továbbá a jelentősebb, bonyolultabb ügyeket magasabb szintű bíróságokhoz telepíti első fokon és általánossá válik a tanácsban történő bíráskodás. Kiemelendő az is, hogy a közigazgatási peres ügyekben ugyancsak megújul a jogorvoslati rendszer, a fellebbezés mellett perújításra, felülvizsgálati eljárásra és alkotmányjogi panasz előterjesztésére is sor kerülhet, így főszabályként háromfokú, kivételesen pedig négyfokú lesz az eljárás a közigazgatási rendtartásban biztosított jogorvoslati lehetőségek függvényében.
[htmlbox Változásfigyeltetés]Közérdekű adat-szolgáltás költségtérítése
A közérdekű adat szolgáltatása iránti igény teljesítésével kapcsolatban az adathordozó költségét, az adathordozó kézbesítésének a költségét, továbbá az adatigénylés teljesítésével összefüggő munkaerő-ráfordítás költségét kell megtéríteni az erről szóló alábbi kormányrendelet szerinti mértékben.
Joganyag: 301/2016. (IX. 30.) Korm. rendelet a közérdekű adat iránti igény teljesítéséért megállapítható költségtérítés mértékéről
Módosítja: –
Megjelent: MK. 2016/149. (IX. 30.)
Hatályos: 2016. 10. 15.
Megjegyzés: új jogszabály
Online pénztárgépek – határidő hosszabbítás
A pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet módosítása következtében 2017. január 1-jét követően kizárólag a 9/2016. (III. 25.) NGM rendelet által megállapított követelményeknek megfelelő pénztárgép helyezhető üzembe.
Ez azt jelenti, hogy a korábbi szeptember végi időpont helyett egységesen 2017. január 1-jétől lesz kötelező az online pénztárgépek használata – derül ki a Nemzetgazdasági Minisztérium sajtóanyagából, a pénztárgép használatára újonnan kötelezettek köre azonban nem változik.
Joganyag: pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet
Módosítja: 36/2016. (IX. 27.) NGM rendelet
Megjelent: MK. 2016/146. (IX. 27.)
Hatályos: 2016.09.28., 2017. 01. 01.
Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!