Kedvezőbb lesz a magyarországi hitelezők helyzete


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Igazságügyi Minisztérium a hitelezők követeléseinek végrehajtásával kapcsolatos jogszabályok módosítását tervezi, mert Magyarország a számukra kedvezőtlen jogi környezet miatt már számos külföldi és belföldi kritikát kapott. Ezért a törvénymódosítások alapvető célja a hitelezők – azon belül is a bankok – helyzetének erősítése lesz. Olyan alapvető jogszabályokat fognak módosítani, mint a Polgári Törvénykönyv, a végrehajtási törvény és a csődtörvény.


Új végrehajtási törvény

Rendkívül sok kritika érte a hitelezőknek biztosított jogok elégtelen voltát a bírósági végrehajtási eljárásban. A számos szabályozási koncepció közül még nem lehet biztosan tudni, hogy melyik megoldás ver majd gyökeret az új végrehajtási törvényben. A legtöbb kritika azt emeli ki, hogy a hitelezőknek gyakorlatilag nincs befolyásuk a bírósági végrehajtási eljárás menetére annak ellenére, hogy az eljárás az ő követelésük érvényesítését célozza. A hitelezők jogkörének erősítése egy olyan közös elv, amelyet valamennyi elképzelés magáévá tett; a különböző javaslatok már ezen elvi alapon indulnak el más-más irányba. Egyes javaslatok bevezetése jelenleg inkább tűnik szürreálisnak (pl. hitelezők szabad végrehajtó-választási joga), de a legtöbb javaslat a jelenlegi végrehajtási szabályok közé is beilleszthető lenne. Eszerint például a biztosított követeléssel rendelkező hitelezők befolyással bírhatnának az adós vagyonának értékesítésére, hitelezők több információt kapnának az adós elérhető vagyonáról.

Csődtörvény reformja

A hitelezői pozíció erősítése nemcsak a végrehajtási, de a csőd- és felszámolási eljárásban is kívánatos lenne. Ezt a csődtörvény alapos átalakításával kívánja majd kezelni a jogalkotó. A csődeljárásra vonatkozó javaslatok szerint, a hitelezőket is fel kellene jogosítani az eljárás kezdeményezésre, mivel a jelenlegi szabályok alapján csak az adós kérhet csődvédelmet. Ez bizonyos hitelezők érdekét is védené, akiknek nem érdeke illetőleg célja az adós felszámolása, mivel az adós tovább működésétől nagyobb megtérülést várhatnak. Az ilyen hitelező így meg tudja védeni az adósát attól, hogy más hitelezők indítsanak felszámolási eljárást.

Változásfigyeltetés

Ne maradjon le!

Használja Változásfigyeltetés szolgáltatásunkat az Önt érdeklő jogszabályok, jogterületek és tárgyszavak figyeltetésére!

Megrendelés >>

A csődeljárásban a hitelezőknek megadnák a jogot, hogy az adós reorganizációs tervét véleményezhessék vagy helyette egy másik változatot készíthessenek. Az adóst köteleznék továbbá arra, hogy a csődeljárás megindítása iránti kérelemmel együtt nyújtsa be a reorganizációs tervet is. Ezen javaslatok célja, hogy a csődeljárás gyorsabban folyjon le.

Az adós vagyonának felszámolása során kívánatos a hitelezőknek erősebb hatásköröket biztosítani. Különösen igaz ez a biztosítékkal rendelkező hitelezőkre. A pontos elképzelés még nem látott napvilágot, de a hitelezői hatáskör kiterjedhet az árverésbe való nagyobb beleszólásra vagy akár arra is, hogy a biztosított követeléssel rendelkező hitelezők saját maguk is értékesíthessék a biztosítékul szolgáló vagyontárgyat.

Hitelszerződés átruházása

A Polgári Törvénykönyv jelenleg hatályos szabálya alapján, melynek megváltozása várható, amikor a bank egy hitelszerződést egy másik banknak kíván eladni a hitelszerződés biztosítékai (pl. zálogjog vagy kezesség) megszűnnek függetlenül attól, hogy a biztosítékot nyújtó fél (a zálogkötelezett vagy a kezes) beleegyezett–e a hitelszerződés átruházásába vagy sem. Ez a szabály lehetetlenné teszi a bankok számára, hogy vevőt találjanak, hiszen a vevők az ilyen hiteleket a megfelelő biztosítékok nélkül szereznék meg.

A tervezett módosítás értelmében a biztosítékok nem szűnnének meg a hitelszerződés átruházásakor, továbbá a biztosítékot nyújtó fél beleegyezése nem lenne szükséges, ha a bank ruházza át a hitelszerződését egy másik hitelezőre. Ez jelentősen megkönnyíteni a bankok számára, hogy megtisztítsák portfolióikat a nem teljesítő, de még fel nem mondott hiteleiktől.

Konklúzió

Amennyiben a fenti ötletek és tervek megvalósulnak, bizonyosan pozitív hatással lesznek a bankok helyzetére Magyarországon. A kérdés azonban nem az, hogy ezek a jogalkotói tervek és ötletek sikeresen jutnak–e át a magyar jogalkotás útvesztőjén, hanem hogy úgy kerülnek–e megvalósításra, hogy azok valóban képesek lesznek betölteni feladatukat.


Kapcsolódó cikkek

2024. november 12.

A fizetési meghagyásos eljárás perré alakulása esetén megtartandó különös kézbesítési szabályok

A gazdasági életben gyakran előfordul, hogy valamelyik fél a szerződésben vállalt kötelezettségének nem tud eleget tenni, esetleg szerződésen kívül kárt okoz, amire tekintettel a másik fél a tartozás kiegyenlítésére jogi lépésekhez kénytelen folyamodni. A pénztartozások esetében a fizetési meghagyásos eljárás hatékony eszközként szolgáltathat a teljesítés előlendítése érdekében.

2024. november 11.

Jogszabályfigyelő 2024 – 45. hét

E heti összeállításunkban a kormányzati igazgatási szünetről, a DÁP tv. végrehajtási rendeleteiről, egy földforgalmi ügyben született jogegységi határozatról és az Alaptörvény egységes szerkezetű szövegének a kihirdetéséről olvashatnak. A 2024/109–111. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok közül válogattunk.

2024. november 11.

Munkaviszonyban létrehozott szellemi alkotások – mítosz és valóság

„A munkáltató minden, a munkavállaló által létrehozott szellemi alkotás jogát megszerzi, a jogszerzés ellenértékét a munkavállaló alapbére tartalmazza.” Sokak számára ismerős lehet ez a mondat. Rövid, nem vet fel további kérdéseket, mindenki ezt használja, eddig sem volt ebből jogvita és hasonló érvek sorakoztathatók fel mellette, de vajon tényleg jó ez így? A válasz az, hogy nem, de van megoldás.