Téves felhatalmazás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az önkormányzati rendelet bevezetőjében pontosan meg kell jelölni, hogy a helyhatóság milyen törvényi felhatalmazás alapján alkotta meg rendeletét. Eredeti jogalkotói jogkör esetén az Alaptörvény 32. cikkének (2) bekezdésére kell hivatkozni – a Kúria egyedi döntése.


Ami a tényállást illeti, Csenyéte Község Önkormányzatának képviselő-testülete – a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 45. § (6) bekezdése alapján – rendeletet alkotott a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésére vonatkozóan, ám ennek során felhatalmazást adó rendelkezésként nem az idézett vízgazdálkodási, hanem a hulladékgazdálkodási törvényre hivatkozott. Az önkormányzat a rendelet bevezetőjében megjelölte továbbá az Alaptörvény 32. cikkét is. Ezért az illetékes kormányhivatal törvényességi felhívással élt az önkormányzat ellen.

A kormányhivatal indítványa

A kormányhivatal álláspontja szerint – hivatkozva a jogszabály-szerkesztési szabályokra – az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésére, mint az önkormányzat jogalkotó hatáskörét megállapító rendelkezésre akkor lehet hivatkozni, ha a képviselő-testület a rendeletet eredeti jogalkotói hatáskörében alkotja meg. A nem eredeti jogalkotói hatáskörben megalkotandó rendelet esetében pedig a bevezető részben mindig pontosan kell megjelölni a felhatalmazást adó jogszabályi rendelkezést, amit az önkormányzat nem tett meg. A kormányhivatal hangsúlyozta, a végrehajtási jelleggel megalkotott helyhatósági rendelet esetében a felhatalmazó jogszabály megjelölése érvényességi kellék. Mivel a jogalkotási törvény alapján nem lehet módosítani a rendelet bevezető részét, ezért a kormányhivatal szerint az önkormányzat a törvénysértést csak a rendelet hatályon kívül helyezésével és új jogszabály megalkotásával tudja megszüntetni.

Eredeti jogalkotói jogkörben alkotott rendelet esetén az önkormányzatnak az Alaptörvény 32. cikkének (2) bekezdésére kell hivatkoznia

Ezen túlmenően a kormányhivatal sérelmezte, hogy a rendelet eltérő fogalmat használ a vízgazdálkodási törvényhez képest, ez pedig értelmezési nehézséget okoz, megtévesztő, és ezáltal sérti a jogbiztonságot.

Csenyéte község az indítványra állásfoglalást nem terjesztett elő.

A Kúria megállapításai

Maga az Alaptörvény kétféleképpen szabályozza az önkormányzatok rendeletalkotási jogkörét: feladatkörében eljárva a helyi önkormányzat törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, illetve törvényben kapott felhatalmazás alapján önkormányzati rendeletet alkot [32. cikk (2) bekezdés]. Erre a rendelkezésre azonban csak akkor kell az önkormányzati rendeletek bevezetőjében hivatkozni, ha a helyhatóság eredeti jogalkotói jogkörében jár el, míg a nem eredeti jogalkotói hatáskörben megalkotni tervezett rendelet bevezető részében a jogszabály egyes rendelkezéseinek a megalkotásához szükséges valamennyi olyan felhatalmazó rendelkezést megállapító jogszabályi rendelkezést kell egyértelműen megjelölni, amely alapján a jogszabályt kiadják. A Kúria szerint mindez az önkormányzati rendeletalkotás fontos garanciája, hiszen ez alapján lehet eldönteni, hogy az önkormányzati rendelet igazodik-e a felhatalmazó jogszabály által elérendő célhoz, tárgyhoz és keretekhez.

Jóllehet a hulladékgazdálkodási törvény is ad felhatalmazást önkormányzati rendelet megalkotására, de a kifogásolt, a szennyvízkezeléssel kapcsolatos közszolgáltatás önkormányzati szabályozására nem a hulladékgazdálkodási törvény rendelkezései az irányadóak, e tárgyban nem a hulladékgazdálkodási törvény ad felhatalmazást, hanem a vízgazdálkodási törvény.

A Kúria szerint, mivel az önkormányzati rendelet bevezető része olyan törvényre utal, amely az adott tárgyban nem ad számára felhatalmazást önkormányzati rendeleti szabályozásra, ezért a jogszabály törvénysértő. Az Alaptörvényre való hivatkozással kapcsolatban az a Kúria álláspontja, hogy az Alaptörvény e rendelkezésére való általános utalás – ahogy a rossz törvényi hivatkozás is – jogbizonytalanságot eredményez. Mivel az önkormányzati rendeletek bevezetője nem módosítható, ezért megalapozottnak találta a Kúria a kormányhivatal álláspontját, miszerint a jogszabálysértést csak új önkormányzati rendelet megalkotásával lehet orvosolni.

Bírósági Döntések Tára

A folyóirat egyfelől publikációs fórumot kíván biztosítani a megyei, illetve az ítélőtáblai döntések számára, másfelől azzal, hogy a mértékadó bírósági döntések közül válogat, a jogalkalmazás egységességét kívánja támogatni.

További információ és megrendelés >>

Mindezek mellett a Kúria a rendelet tartalmi törvényellenességét is megállapította. A vízgazdálkodási törvény a nem közművel elvezetett háztartási szennyvíz begyűjtésére vonatkozó közszolgáltatás körében több tárgykört is megjelöl az önkormányzati szabályozást illetően, a rendelet azonban számos ponton hiányos (nem tartalmazta például a közszolgáltató megnevezését, az ártalmatlanítás céljából történő átadási helyet, a közszolgáltatásra vonatkozó szerződés egyes tartalmi elemeit, az alkalmazható díj legmagasabb mértékét).

Mindezek alapján a Kúria mind formai, mind tartalmi törvényellenesség miatt az önkormányzati rendelet egészét megsemmisítette.

Az ismertetett döntés (Kúria Köf. 5032/2014.) a Kúriai Döntések 2015/7. számában K.28. szám alatt jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.