Kihez fordulhatunk, ha a MÁV elutasítja panaszunkat?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az utas által a vasúti személyszállítással kapcsolatban előterjesztett panasz alapján a békéltető testület előtt megindult eljárás fogyasztói jogvitának minősül, amelynek elbírálására a békéltető testület hatáskörrel rendelkezik – a Kúria eseti döntése.


Ami a tényállást illeti, egy utas a feleségével és kutyájával kívánt Budapestről Törökszentmiklósra vonatozni. Az utazáshoz megfizette az élőállat szállításának viteldíját is. A jegyellenőr azonban arról tájékoztatta, hogy kutya nem utazhat első osztályon, ezért az utas a feleségével együtt átült a másodosztályra, majd két héttel később panaszt nyújtott be a vasúttársaság felperesnél. A kárigényét elutasították, mivel a menetdíj-különbözet visszatérítésére csak akkor kerülhetett volna sor, ha a jegyvizsgálótól igazolást kér az utas. Ezt követően az alperesi békéltető testülethez fordult, amely ajánlásával a felperest 4280 forint megfizetésére kötelezte.

Az első- másodfokú eljárás

A felperes álláspontja szerint vasúti személyszállítást igénybe vevő személy panaszának elbírálása a Nemzeti Közlekedési Hatóság kizárólagos hatáskörébe tartozik, ezért az ügyben a békéltető testület nem járhat el. A békéltető testület nem vonta kétségbe, hogy a vonatkozó jogszabályok eljáró igazgatási szervként a Nemzeti Közlekedési Hatóságot nevesítik, ugyanakkor álláspontja szerint ez nem jelent kizárólagos hatáskört az utas panaszának elbírálására. A fogyasztóvédelmi törvény ugyanis általános jelleggel utalja a békéltető testület hatáskörébe a fogyasztó és a vállalkozás közötti, a termék minőségével, biztonságosságával, a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával, a szolgáltatás minőségével, továbbá a felek közötti szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügy (fogyasztói jogvita) bírósági eljáráson kívüli rendezését (18. § ).

Míg az elsőfokú bíróság az alperes ajánlását hatályon kívül helyezte, a másodfokú bíróság megváltoztatta az elsőfokú ítéletet, és a keresetet elutasította. Álláspontja szerin a Ptk. szabályai szerint az utas fogyasztónak minősül, ezért sérelmei orvoslására párhuzamos jogorvoslati lehetőségek állnak rendelkezésére. Panasszal fordulhat mind a vasúti igazgatási szervhez, mind pedig fogyasztói jogvita rendezése miatt a békéltető testülethez, ezért a vasúti igazgatási szerv nem rendelkezhet kizárólagos hatáskörrel.

A felülvizsgálati kérelem tartalma

A vasúti társaság amellett érvelt, hogy a fogyasztóvédelmi törvényhez képest az ágazati szabályok speciális rendelkezéseket tartalmaznak, amelyek megalapozzák a Nemzeti Közlekedési Hatóság kizárólagos hatáskörét.

A Kúria megállapításai

Az Európai Uniós jogi kötelezettség annyit ír csak elő, hogy a vasúti személyszállítást igénybe vevő utasok jogairól és kötelezettségeiről szóló EK rendelet megsértése miatt minden utas panaszt nyújthat be a kijelölt megfelelő szervhez vagy valamely tagállam által kijelölt bármely más megfelelő szervhez, amiket a tagállamoknak kell kijelölnie. A magyar vasúti törvény szerint az utasok jogaira vonatkozó jogszabályi rendelkezések vasúti társaságok általi megtartásának (például a rendelet szabályainak megtartásának) felügyeletére a vasúti igazgatási szerv, vagyis a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogosult. Ha az utas a hatóságnál él panasszal, akkor a hatóság az eljárásban hatósági jogkörrel rendelkezik, és megteheti a szükséges intézkedéseket az utast megillető jogok megóvása érdekében.

A Kúria azonban felhívta a figyelmet, hogy az EK-rendelet előírásai alapján, a végrehajtása során nemcsak egy kizárólagos hatáskörrel rendelkező igazgatási szerv, hanem több szervezet is kijelölhető. Meglátása szerint mivel az utas a polgári jog szabályai szerint fogyasztónak minősül, az általa kezdeményezett eljárás pedig fogyasztói jogvitának, aminek bírósági eljáráson kívüli rendezése a békéltető testület hatáskörébe tartozik, ezért a testület hatáskörrel rendelkezik az utas egyéni jogsérelmének orvoslására. Az ítélőtábla döntését megerősítve mondta ki a Kúria, hogy az utasnak mint fogyasztónak párhuzamos lehetőségei vannak az elszenvedett sérelmei orvoslására, panasszal fordulhat a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz és a békéltető testülethez is. A hatóság hatósági intézkedést tehet, a békéltető testület pedig a fogyasztói jogsérelem rendezése érdekében adhat ki ajánlást.

Mindezek alapján a Kúria a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta.

Az ismertetett döntés (Kúria Pfv. V. 20.716/2014.) a Kúriai Döntések 2015/6. számában 193. szám alatt jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.