Kúria: terítéken az első félév munkája


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Kúria jogegységi funkciója révén iránymutatásai a magyar jogrendszer részévé váltak, lehetővé téve, hogy a polgárok jobban eligazodhassanak a hatályos jogban. A joggyakorlat-elemző csoportok tematikáját a Kúria elnöke határozza meg, idén eddig hét témában született összefoglaló vélemény.


Darák Péter, a Kúria elnöke július 7-én délelőtt sajtóreggeli keretében tájékoztatta a média képviselőit a legfőbb bírói fórum első félévi tevékenységéről. A Múzeum Kávéházbeli sajtótájékoztatón a Kúria elnöke mellett az egyes kollégiumok vezetői és az elnökhelyettes is szót kapott.

Darák Péter, a Kúria elnöke

Az egyik kiemelt téma a tényleges életfogytiglani szabadságvesztés – közismertebb nevén a TÉSZ – problematikája volt, mely Európát is megjárta. Ezzel a kérdéssel jogegységi határozat is foglalkozott, mivel az Emberi Jogok Európai Bírósága döntésében kimondta, hogy 40 év elteltével kötelező a felülvizsgálat, ugyanis az európai emberi jogi egyezménynek a kínzást, embertelen, megalázó bánásmódot tiltó rendelkezésébe ütközik az olyan életfogytiglani büntetés, amely esetében az elítélt nem tudhatja, mikor kerülhet sor büntetése felülvizsgálatára, továbbá, hogy ehhez milyen feltételeknek kell megfelelnie. (Grád András, a strasbourgi emberi jogi bíráskodásról szóló kézikönyvében kitér arra, hogy a bíróság gyakorlatának megfelelően az embertelen bánásmódnak el kell érnie egy minimális szintet ahhoz, hogy a 3. cikk hatálya alá tartozzon. Ennek a minimum szintnek a meghatározásakor az eset összes körülményeit figyelembe veszik: a kifogásolt bánásmód időtartamát, annak fizikai és mentális hatásait, továbbá az áldozat nemét és egészségi állapotát is. Az államnak biztosítania kell, hogy a fogva tartási körülmények ne sértsék az emberi méltóságot és a büntetés végrehajtása ne okozzon a szükségesnél nagyobb szenvedést. Érdekes megállapítása a bíróságnak, miszerint a megalázás szándékának hiánya nem zárja ki a jogsértés megállapítását – a szerk.)

Visszatérve a jogegységi határozatra, ennek értelmében, bár továbbra is lehet alkalmazni a tényleges életfogytiglani szabadságvesztést hazánkban, mivel ez a jogintézmény az alkotmányos jogrend részét képezi, de a strasbourgi döntés következtében a tényleges életfogytiglanra ítéltek esetében 40 év után, majd ezt követően kétévente rendszeresen lesz lehetőség felülvizsgálatra, s ennek megfelelően feltételes szabadságra is bocsátható az elítélt. Az emberi jogi bíróság egy másik magyar üggyel kapcsolatos döntése szerint a feltételes szabadságra bocsátás legkorábbi időpontjának 40 évben történő meghatározása nem egyezménysértő.

A sajtótájékoztató többek között érintette a Kúria jogegységi funkcióját, melynek értelmében a testület iránymutatásai a magyar jogrendszer részévé váltak. Ennek köszönhetően lehetővé teszik, hogy a polgárok jobban eligazodhassanak a hatályos jogban. Az eseti döntések, az elvi bírósági határozatok és a jogegységi döntések mellett egyre fontosabb szerepet tölt be a joggyakorlat-elemzés. A bírósági joggyakorlat-elemző csoport feladata – a jogszabály alapján – az ítélkezési gyakorlat vizsgálata. Az elemezési tárgyköröket évente a Kúria elnöke határozza meg. A bírósági joggyakorlat-elemző csoport a vizsgálat eredményéről összefoglaló véleményt készít. Az idei első felében az alábbi témákban született összefoglaló vélemény:
–    a kölcsönszerződéseknél az érvénytelenség jogkövetkezményeinek alkalmazhatóságáról;
–    a „párhuzamosan” megindított szerződés érvénytelenségének megállapításáról és a végrehajtás megszüntetése (korlátozása) iránti perekről;
–    a szakértői bizonyításról a bírósági eljárásban;
–    a felmondásokról és azonnali hatályú felmondások gyakorlatáról;
–    a közigazgatási bírságokról;
–    a bírósági eljárásban a védői jogokról;
–    a kisajátítási perek gyakorlatáról.

A Kúria épülete

A sajtóreggelin kitértek az eljárásjogi kodifikációt érintő kérdésekre, valamint szóba kerültek a Kúria nemzetközi kapcsolatai is.

A népszavazási ügyekkel összefüggésben az érintett, közigazgatási kollégium vezetője, Kalas Tibor kifejtette, hogy ezen a területen az eljárás sikerességének a kulcsa a népszavazásra feltenni szándékozott kérdés helyes megfogalmazása. Ha ez hiányzik, akkor a jogorvoslati szűrökön nem jut át. A közigazgatási bíráskodás átalakítása is felmerült: az önálló eljárási szabályozás és a jelenleg hiányzó, köztes fellebbezési fórum, a közigazgatási felső bíróság létrehozása elengedhetetlen.

Bírósági Döntések Tára

A folyóirat egyfelől publikációs fórumot kíván biztosítani a megyei, illetve az ítélőtáblai döntések számára, másfelől azzal, hogy a mértékadó bírósági döntések közül válogat, a jogalkalmazás egységességét kívánja támogatni.

További információ és megrendelés >>

A Kúria elnökhelyettese, Kónya István megemlítette azt a jogegységi döntést, melynek értelmében a másodfokú bíróság elsőfokú határozatot hatályon kívül helyező és az elsőfokú bíróságot új eljárásra utasító végzése ellen a legfőbb ügyész az ügy elhúzódásának elkerülése érdekében jogorvoslatot jelenthet be. Utalt továbbá arra is, hogy a bíróság jogerős és törvényes döntése ellen a legfőbb ügyész a Kúriánál jogorvoslatot nyújthat be a törvényesség érdekében azzal a feltétellel, hogy a megtámadott döntéssel szemben más jogorvoslattal nem lehet élni.

A polgári kollégium vezetője, Wellmann György a devizahiteles ügyekről számolt be, míg Székely Ákos, a büntető kollégium vezetője kitért azokra az atrocitásokra, melyek az eljáró bírókat érik. Ezek hátterében az a cél áll, hogy az érintett bíró ne tudja befejezni az ügyet. Az ilyen jellegű megnyilvánulások sajnos elszaporodtak az elmúlt időszakban.

A bírákat ért támadásokról
Korábban Bárd Károly is foglalkozott a pártatlan bíróhoz való jog kapcsán a bírákat ért támadásokkal (Bárd Károly: Emberi jogok és büntető igazságszolgáltatás Európában. A tisztességes eljárás büntetőügyekben – emberijog-dogmatikai értekezés). A nemzetközi egyezmények bár fontosnak tartják, és kiemelt helyen említik a véleménynyilvánítás szabadságának jogát, a bíróságok tekintélyének védelme viszont olykor indokolja, hogy ezt a jogosultságot korlátozzák. Az Alkotmánybíróság korábbi határozatai ugyanakkor kimondják, hogy a hivatalos személyekkel és a közszereplőkkel szembeni gyalázkodások esetében magasabb a tűrési szint. Bárd Károly említett könyvében kitér arra a kérdésre, miszerint vajon a bírák esetében lehetséges-e, hogy eltérjenek a többi hivatalos személlyel és a közszereplőkkel szemben megállapított védelmi szinttől? A 36/1994. (VI. 24.) AB-határozatban megemlített lehetőség ugyanis, miszerint a kormány és a közhivatalt betöltők helyzetüknél fogva más módon is tudnak választ adni az őket ért kritikákra, a bírák esetében nem lehetséges.

Az Európai Emberi Jogi Egyezmény szerint nemcsak és kizárólag a jó hírnév védelme érdekében korlátozható a véleménynyilvánítás szabadsága, hanem a bíróságok tekintélyének és pártatlanságának fenntartása is indok lehet.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.