Mit várunk az új Ptk.-tól?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Intéztem egy rövid körkérdést az ismerős ügyvéd kollégáknak, elég érdekes válaszok születtek. Ki-ki a szakterületéhez mérten írt néhány sort, vagy bekezdést a témához, lássuk a röpke közvélemény-kutatás eredményét.


A legnagyobb elvárás a személyhez fűződő jogokkal volt kapcsolatos, ez a fejezet több kollégának csalódást okozott.

Egy általános jogi ügyekkel foglalkozó kol­léga a következő rövid véleménnyel bír, amelyben kitér a rendőrfotók kitakarásának problémájára is:

Én azt vártam, hogy ésszerűsödik sok szoci megmaradt csökevény. Ez például az örök­lési jogban elég jó lett. Ugyanakkor rettegek a bennmaradt bombáktól. Gondolok itt az elévülés új szabályozására, ami szerintem amúgy alkotmányellenes.

Ver a víz a hatályba léptető rendelkezések kuszasága miatt, no meg attól, hogy bár a Gt.-t beletolták, de az átalakulást különszedték. Plusz eléggé fázom attól, hogy nem marad kógens a cégjog.

Remek alkalom lett volna pár előremutató intézkedést beleemelni, például a jogszabállyal okozott kár fogalmát, amin Sólyom dolgozott és hála a törvénygyárnak, lenne is helye az alkalmazásának. De nem… A rendőrök kitakarása érthetetlen. A sérelemdíjnak mondjuk örülök.

Nézzük, mit mond egy kisebbségi jogvédelemre szakosodott jogász:

A közösség megsértésének szabályai aggályosak, egyrészt önkényesen emel ki társa­dalmi csoportokat („a véleménynyilvánítás szabadsága nem irányulhat a magyar nemzet, a nemzeti, etnikai, faji vagy vallási közösségek megsértésére sem”), az egyes sérülékeny csoportok közt érthetetlen különbséget tesz (például LMBT kisebbség – Leszbikusok, Melegek, Biszexuálisok és Transzneműek – tagjait nem nevesíti, pedig a romák és zsidóság mellett a legsérülékenyebb csoport). Nem lehet tudni, milyen oka van a többség megvédésének, amikor a magyarság nem áldozata jellemzően verbális támadásnak, lévén nem vulnerábilis kisebbség.

A tényállásban a szankcionálandó cselekmény megfogalmazása homályos és tauto­logikus: mert a „súlyosan sértő vagy kifeje­zésmódjában indokolatlanul bántó jog­sérelem” esetén engedi a perlekedést, ami egyszerűen nem írja körül a szankcionálandó magatartást. (Az a jogsértő, ami … jogsérelem).

A következő válasz egy kifejezetten sajtó­perekre szakosodott kollégától származik:

Az új polgári törvénykönyv személyiségi jogi fejezete inkább csalódást keltő, egy­értelműen visszalépésként értékelhető a 2009. évi CXX. törvényben foglalt szabályokhoz képest. Ha az 1959. évi IV. törvényt, a még hatályos polgári törvénykönyv sze­mélyiségi jogi részével hasonlítjuk össze, ­akkor  pedig felemás az összkép.
A kialakult bírói gyakorlatra reflektál a ­személyiségi jogok korlátozhatósága a közéleti szereplők esetében. A korlátozhatóság feltételrendszere azonban nehezen vagy ­egyáltalán nem értelmezhető. A bírói gya­korlatot tükrözi a jóhírnév és a becsület szétválasztása. Előbbi a tényközlésekkel megvalósított személyiségi jogsértésekkel, utóbbi a jogsértő véleményekkel szemben védi a ­személyiségi jogot. A képmásra, hangfel­vételre vonatkozó rendelkezések is vitatha­tóak. Talán szerencsésebb a hatályos Ptk. fogalmazása, amely általánosan a visszaélést ­tilalmazza, nem kizárólag az engedély nélküli készítést és felhasználást, mint azt az új Ptk. teszi. Az új szabályok életidegennek tűnnek, különösen a sajtó szemszögéből.

A személyiségi jogsértés jogkövetkezményei megtartják a régi Ptk.-ból már ismerteket egy kivétellel: talán az egyetlen pozitív fejlemény, hogy a közérdekű bírság kikerült a személyiségi jogsértés jogkövetkezményei közül. Megjelennek azonban újabbak: a személyiségi jogsértéssel elért vagyoni előnynek a sértett részére átengedése és a ­sérelemdíj.  A sérelemdíj a nem vagyoni kár­térítés helyére lép, de a normaszöveg sok ­vitára fog még okot adni. Nagy kérdés, hogy automatikus-e ez a jogkövetkezmény, minden személyiségi jogsértés esetén jár vajon valamekkora összeg?

A gyűlöletbeszéd tilalmát a jogkövet­kezmények között tartalmazza az új Ptk. Az utolsó pillanatban az elfogadás előtt beerőszakolt rendelkezések aligha állják ki majd az alkotmányosság próbáját, amúgy is tel­jesen rendszeridegennek és végiggondolatlannak, diszkriminatívnek tűnik a jogalkotó megoldása. Félő, hogy a gyűlöletbeszéd perek elöntik a bíróságokat. Aggályos az ügyész fellépésének lehetősége a közérdekbe üt­köző személyiségi jogsértések esetében. Félő, hogy a közhatalmat gyakorlók ily módon ingyen ­intézhetik majd költséghatékonyan a sajtó, vagy egymás elleni pereiket.

A 2009-ben elfogadott, de hatályba nem lépett Ptk.-val összehasonlítva látható igazán, milyen lehetőséget hagyott ki a jogal­kotó. Hiányzik a New York Times szabály, azaz a sajtó számára a jóhiszemű tévedés jogának biztosítása, a híresztelésekkel összefüggő objektív sajtójogi felelősség feloldása, a hi­vatalos eljárásokról való tudósítás joga. A ­hatályba nem lépett új Ptk. ezeket a ren­delkezéseket tartalmazta. Ezekkel oldható lett volna a nemzetközi ­összehasonlításban is példátlanul szigorú ­objektív sajtójogi fe­lelősség.

Az új Ptk. a szerződésen kívüli kártérí­tésre vonatkozó egyes rendelkezései is vi­tathatóak. Ilyenek a felelősségáthárító sza­bályok a vezető tisztségviselő, a jogi személy tagja és a munkavállaló esetében. A vezető tisztségviselő és a munkavállalóval szem­beni kártérítési követelés ráadásul az álta­lános elévülési időn belül bármikor érvényesíthető. Ha a jogalkotó ilyen szélesre tárta a kártérítés átvitelének lehetőségét, illendő lett volna rövidebb, jogvesztő igényérvényesítési határidőket meghatározni.
A családjogi rendelkezések nem tükrözik a mai magyar valóságot, a személyi­ségi jogra vonatkozó új rendelkezések mellett leg­inkább itt érhető tetten a po­litikai indítta­tású kontárkodás.

Ugyanaz, mint fent, kicsit rövidebben:

Én különösebb változást a sajtóra nézve nem látok, a sérelemdíj nyilván kavarni fog az elején, de végül nagyon más nem lesz szerintem a gyakorlat, mint a nem vagyoni kárnál volt.

Az ÚJ Jogtár bemutatja: Ügyvédreggeli 2014.         Készüljünk együtt a Ptk. jelentős változásaira!

2014. 03. 28.:  A hibás teljesítés megváltozott szabályai és új intézményei – Dr. Lévayné Dr. Fazekas Judit

2014. 04. 04.:  A kontraktuális kárfelelősség szabályai az új ptk.-ban – Dr. Lábady Tamás

2014. 04. 25.:  Engedményezés, tartozásátvállalás, jogátruházás, szerződés átruházás – Dr. Gárdos Péter

2014. 05. 30.:  Kft. változások és az új Ptk – Dr. Kisfaludi András

2014. 06. 27.:  Új cégjogi szabályok – Dr. Hámori Andrea

2014. 09. 12.:  Újdonságok a polgári perjog területén – Dr. Sántha Ágnes

2014. 10. 03.:  Vállalkozási szerződések – Dr. Barta Judit

2014. 11. 07.:   Vezető tisztségviselők felelőssége az új Ptk.-ban – Dr. Gárdos Péter

2014. 12. 05.:   Adásvételi szerződések – Dr. Kisfaludi András

Az egyes előadásokra külön-külön is jelentkezhet!

Helyszín: Hilton Budapest Westend, 1062 Budapest Váci út 1-3.

Bővebb információk és a teljes előadássorozatra jelentkezés itt

Egy társasági jogra szakosodott kolléganő a következő észrevételeket tette:

1. Általánosságban nekem tetszik a disz­pozitív szabályozási megközelítés, mivel sokkal nagyobb teret enged a felek szerződéses szabadságának (és az egyes jogászok szakmai megközelítésének is). Ebből eredően adott pontoknál lényegesen szűkszavúbban fogalmaz, ami viszont helyenként igényelne némi magyará­zatot.
Például a közelmúltban el kellett oszlatnom egy félreértést: egy kolléga úgy értelmezte a szöveget, hogy a vezető tisztségvi­selőket csak határozott időre választhatják. Viszont ezt annak az általános rendelkezésnek a fényében kell értelmezni, hogy:
Új Ptk. 3:4. § (2) A jogi személy tagjai, illetve alapítói az egymás közötti és a jogi személyhez fűződő viszonyuk, valamint a jogi személy szervezetének és működésének szabályozása során a létesítő okiratban – a (3) bekezdésben foglaltak kivételével – eltérhetnek e törvénynek a jogi személyekre vonatkozó szabá­lyaitól.
Ugyanígy, az igazgatóság/felügyelőbizottság tagjai nyilván nem csak 3 személyből állhatnak. Utóbbi esetben talán szerencsésebb lett volna beleírni, hogy „legalább”.

2. A legfőbb szerv határozathoza­talából ­kizártak köre bővült.

Új Ptk. 3:19. § (2) A határozat meghozatalakor nem szavazhat az,
a) akit a határozat kötelezettség vagy felelősség alól mentesít vagy a jogi személy terhére másfajta előnyben ré­szesít;
b) akivel a határozat szerint szerződést kell kötni;
c) aki ellen a határozat alapján pert kell indítani;
d) akinek olyan hozzátartozója érdekelt a döntésben, aki a jogi személynek nem tagja vagy alapítója;
e) aki a döntésben érdekelt más szervezettel többségi befolyáson alapuló kapcsolatban áll; vagy
f) aki egyébként személyesen érdekelt a döntésben.

Itt különösen az f) pont igényel majd némi magyarázatot. Például egy cég alapítója nem hozhat határozatot arról, hogy ő legyen a vezető tisztségviselő is, mert mondjuk személyesen érdekelt a döntésben?

3. További újítás, hogy a vezető tisztség­viselők képviseleti joga mindig önálló. A Ptk. egyáltalán nem utal együttes cégképvise­leti jogra, pedig szerintem az egyáltalán nem ­ritka a cégeknél.

ÚJ Ptk. 3:29. § [A jogi személy törvényes képvi­selete](1) A jogi személy törvényes képviseletét a vezető tisztségviselő látja el.
(2) A vezető tisztségviselő képviseleti jogát önállóan gyakorolja.
(3) A vezető tisztségviselő köteles a jogi személy jogszabályban előírt adatait a nyilvántartó bíróságnak bejelenteni.

Ha ez tényleg így lesz, akkor várhatóan megszaporodnak azok a belső szabályok, amelyek ugyan harmadik személyek felé nem hatályosak, de a vezető tisztségviselő fele­lősségét megalapozzák.

4. Fontosnak találtam, hogy a kft. esetében alapesetben az elővásárlási jogot csak a pénzszolgáltatás ellenében történő átru­házás esetére szabályozza. Ez alapján úgy ­tűnik, hogy ha a vételár 0 Ft, avagy nem pénz szolgáltatása, nincs elővásárlási jog?

Új Ptk. 3:167. § (2) A pénzszolgáltatás ellenében átruházni kívánt üzletrész megszerzésére a többi tag, a társaság vagy a társaság által ­kijelölt személy – ebben a sorrendben – az elővásárlási jogra vonatkozó rendelkezések megfelelő alkalmazásával másokat meg­előzően jogosult. E jog átruházása semmis. Az üzletrész másokat megelőző megszerzé­sére irányuló jog a tagokat üzletrészeik egymáshoz viszonyított mértéke szerint, ará­nyosan illeti meg.

5. Viszont lehet, hogy a vezető tisztségvi­selők mögöttes felelősségéről szóló ren­delkezést (ami nem a jogi személyeknél van, hanem a végén, a kárfelelősségi részben) nem is úgy kell érteni, ahogy arról mostanában írnak. Az alábbi rendelkezésről van szó:

Ptk. 6:541. § [Felelősség a vezető tisztségvi­selő károkozásáért]Ha a jogi személy vezető tisztségviselője e jogviszonyával összefüggésben harmadik személynek kárt okoz, a károsulttal szemben a vezető tisztségviselő a jogi személlyel egyetemlegesen felel.

Állítólag ezt mindenki félreérti, és a ren­delkezés megoldása a fejezet címében rejlik, ami: LXIX. Fejezet – Felelősség más személy által okozott kárért.

Természetesen a fenti vélemények egy szűk körű mintavételen alapulnak, különben is a puding próbája az evés, majd egy év múlva újra megfuttatjuk a kérdést: mi a tapasztalat az új Ptk. alkalmazásával kapcsolatban?


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.