Jogszabályfigyelő 2024 – 26. hét
Alábbi cikkünkben a 2024/68–70. számú Magyar Közlönyökben megjelent szakmai újdonságok közül válogattunk.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A Kúria Önkormányzati Tanácsához 2021. októberétől 23 ügyben érkezett a Kormányhivataltól indítvány különböző Pest Megyei településeken a helyi közutak használatára helyi rendeletben előírt fizetési kötelezettség miatt.
Az indítványok elbírálása során az Önkormányzati Tanácsnak először abban a kérdésben kellett döntenie, hogy jogosultak-e a helyi önkormányzatok a tulajdonukban álló helyi közutak használatát behajtási engedélyhez kötni.
A helyi közutak fenntartása a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény értelmében a településüzemeltetés körébe tartozó helyi önkormányzati feladat. A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (Kkt.) alapján a helyi közutak kezelője a helyi önkormányzat (vagy e célra alapított költségvetési szerv, illetve 100%-os önkormányzati tulajdoni részesedéssel rendelkező gazdálkodó szervezet). A Kkt. alapján megállapítható volt, hogy az önkormányzati jogalkotó a törvényi keretek között alkothat erre nézve szabályokat, így a helyi közút fenntartása és üzemeltetése körében a járművek súlya alapján korlátozhatja az adott utakra történő behajtást és engedélyhez kötheti a közút használatát.
Ezt követően abban a jogkérdésben kellett a Kúria Önkormányzati Tanácsának állást foglalnia, hogy jogosult-e az önkormányzat a közút használatához kapcsolódó engedély kiadását díjfizetéstől függővé tenni.
A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény ide vonatkozó rendelkezései szerint fizetési kötelezettséget előírni, a fizetésre kötelezettek körét, a fizetési kötelezettség mértékét, a kedvezmények, mentességek körét és mértékét megállapítani kizárólag törvényben, vagy törvény felhatalmazása alapján önkormányzati rendeletben lehet. Kifejezett törvényi felhatalmazás hiányában az érintett helyi önkormányzat fizetési kötelezettséget nem írhat elő. Díjfizetési kötelezettség megállapítására a Kkt. két területen ad felhatalmazást: országos közutak közlekedési célú használata, illetve a közutak nem közlekedési célú használata esetében. E felhatalmazás címzettjei a kormány, illetve a közlekedésért felelős miniszter. Az út használatán alapuló fizetési kötelezettség megállapítására tehát a Kkt. nem ad felhatalmazást a helyi önkormányzatoknak, a helyi közutak tekintetében sem.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa a támadott önkormányzati rendeletek vizsgálata során tehát megállapította, hogy a helyi önkormányzat a törvényi keretek között, a helyi közút fenntartása és üzemeltetése körében a közút használatát engedélyhez kötheti, ugyanakkor az engedély kiadását törvényi felhatalmazás hiányában nem teheti fizetési kötelezettségtől függővé. Az Önkormányzati Tanács a fentiek szerint a más jogszabályba ütköző rendeleti szabályokat megsemmisítette, az erről szóló határozatait a Magyar Közlönyben és a Kúria honlapján folyamatosan teszi közzé.
Alábbi cikkünkben a 2024/68–70. számú Magyar Közlönyökben megjelent szakmai újdonságok közül válogattunk.
Az ingatlan-nyilvántartás szerint magántulajdonú telek a települési önkormányzat helyi adó rendelete alapján telekadó tárgya lehet – a Kúria eseti döntése.
Hetedik alkalommal rendezte meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a keretei között működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) az Alternatív Vitarendezési Konferenciát 2024. júniusában. A rendezvényen neves hazai és külföldi szakemberek mutatták be, hogy a kibercsalások milyen kihívások elé állítják az alternatív vitarendezés szereplőit.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!