Nemzetközi konferencia a bírói tanácsokról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az igazságszolgáltatás függetlensége jogállami alapérték és alapkövetelmény. A bírói függetlenség intézményi megoldásai országonként változatos képet mutatnak, melyben az igazságügyi vagy bírói tanácsok eltérő súllyal szerepelnek. Ezzel a kérdéskörrel foglalkozó nemzetközi kerekasztal beszélgetést szervezett a Velencei Bizottság a római La Sapienza és a Barcelonai Egyetemmel együttműködésben, „A bírói tanácsok kialakítása a kortárs kihívásoknak megfelelően” címmel. A részben jelenléti, részben online részvétellel, 2022. március 21-22-én szervezett konferencián – a témakör kiemelt fontosságára tekintettel – a Kúria is képviseltette magát.

A szakmai fórum célja az igazságügyi igazgatás nemzeti modelljeinek áttekintése volt. A kerekasztal beszélgetésen több mint tíz európai ország (köztük Dánia, Franciaország, Olaszország, Lengyelország, Spanyolország, valamint dél-európai országok) jogtudósai, az igazságügyi szervezetek bíró és nem bíró tagjai, egyesületek, különböző hatóságok, nemzetközi szervezetek és szakértői testületek képviselői vettek részt. A bírói tanácsok működésével kapcsolatos nemzeti tapasztalatok mellett az európai standardok és ajánlások áttekintését és elemzését is elvégezték a résztvevők.

A közelmúlt nemzeti tapasztalataira és az európai intézmények ezen a területen végzett munkájára építve a konferencia résztvevői további javaslatokat fogalmaztak meg a bírói tanácsok összetételére, mandátumára vonatkozóan. A szakmai párbeszéd főbb megállapításai és ajánlásai a következők voltak:

igazságszolgáltatás függetlensége

  • Az igazságügyi igazgatásban sokféleség uralkodik, nem lehet egységes modellről beszélni. Ugyanígy számos minta létezik a bírói tanácsok feladatait illetően is, amelyek magukban foglalhatják a bírák kiválasztásával, karrierjével, fegyelmi ügyeivel, képzésével, a bíróságok igazgatásával és költségvetésével kapcsolatos hatáskörök összességét vagy ezek kombinációját, de ezek lehetnek tanácsadó (véleményező) jellegűek is.
  • Különbség van a hatalommegosztást erős hagyományként alkalmazó országok és azok között, ahol a bírói függetlenség törékeny.
  • A bírói tanácsokra vonatkozó normáknak a végső célt: az igazságszolgáltatás függetlenségének védelmét és erősítését kell biztosítaniuk, ugyanakkor egyedi megoldásokat kell kínálni az egyes államok szabályozási környezetéhez.
  • A bírói tanácsnak létrehozásakor meg kell felelnie a vonatkozó nemzetközi standardoknak, de lényeges, hogy ezek a standardok inkább paramétereket, nem pedig szigorú szabályokat határoznak meg. A további fontos európai standardok közé tartoznak az Európa Tanács Miniszteri Bizottságának ajánlásai, a CCJE és a Velencei Bizottság véleményei, a GRECO jelentései és ajánlásai.
  • Az Emberi Jogok Európai Bírósága a közelmúltban a tisztességes eljáráshoz való jog alapján a bírói függetlenség intézményi vonatkozásaira összpontosított. Az igazságszolgáltatás függetlensége ugyanakkor együtt jár annak számonkérhetőségével, ami a jogállamiság megvalósítását szolgálja.
  • Lényeges megállapításként merült föl, hogy a bírói tanácsoknak kerülniük kell a korporativizmust és a politikai véleménynyilvánítást. Az igazságügyi tanácsban a nem bíró tagok jelenléte kulcsfontosságú a korporativizmus mérséklése, a demokratikus legitimitáció biztosítása, valamint a testület és az igazságszolgáltatás egészének elszámoltathatósága szempontjából.
  • Minél több jogkört ruháznak egy bírói tanácsra, annál nagyobbnak kell lennie az elszámoltathatóságának is, és annál több garanciát kell biztosítani. A túl széles jogkörök azonban megnövekedett nyomáshoz vezetnek, ami veszélyeztetheti a függetlenséget.
  • Az Európa Tanács Miniszteri Bizottsága ajánlása szerint a tanács „tagjainak legalább a fele” társai által megválasztott bíró legyen.
  • A bírói tanácsoknak biztosítaniuk kell a tisztességes és átlátható döntéshozatalt és döntéseket megfelelően indokolniuk kell.

A Kúria amint azt részvétele a nemzetközi kerekasztal programjában is jelzi, kiemelten kezeli az igazságszolgáltatás függetlenségének és pártatlanságának kérdését és folyamatosan vizsgálja az intézményi garanciák történeti gyökereit és jelenkori helyzetét. Ezért a Kúria Werbőczy István Országbíró Kutatóintézete idén tavasszal önálló kutatásit indít ebben a tárgykörben. A kutatások eredményeinek összegzésére és bemutatására a tervek szerint az év második felében, tudományos konferencia keretében kerül majd sor.

A római konferencia záró megállapításai teljes terjedelemben.

(kuria-birosag.hu)




Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.