„Szakaszhatárok” az új büntetőeljárásban – I.


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az alábbiakban az új büntetőeljárási törvény áttekintésének részeként a nyomozás új szerepét és az eljárási szakaszok egymáshoz való viszonyát ismertetjük. A törvény a vádirat legalapvetőbb tartalmi elemeit az érdemi elbírálás körébe emeli, így a jogbiztonság érdekében a vádló felelősségét erősíti, ugyanakkor az egyazon cselekmény miatti ismételt vádemelések lehetőségét megszünteti. Az új Be. strukturális jelentőségű újítása a bíróság tényállás-tisztázási kötelezettségének újragondolása.


A nyomozás és a bírósági eljárás egymáshoz való viszonya régóta vita tárgyát képezi. Az 1973. évi I. törvény értelmében mindkét szakasz az igazság megállapítása szempontjából egyenrangú volt, vagyis a megismerést tekintve a nyomozást, bár előzetes eljárási szerepét sohasem kérdőjelezték meg, mégis önállónak tekintették. Az eljárási szakaszok egyenrangúságának elmélete értelmében mind a nyomozás, mind a tárgyalás egymástól függetlenül, önállóan is képes biztosítani, hogy a valóság megismerhető legyen.

A nyomozási szakasz a fentieken túlmenően egyfajta szűrő szerepet is betöltött. Ugyanis abban az esetben, ha a nyomozás folyamán összegyűjtött bizonyítékok azt támasztották alá, hogy a terhelt nem követte el a bűncselekményt (avagy az általa megvalósított cselekmény nem volt bűncselekmény, továbbá, ha nem volt bizonyítható, hogy ő követte el, vagy amit elkövetett, az nem volt bűncselekmény), akkor az eljárást már az előzetes eljárásban megszüntették, ahogy ezt ma is teszik.

Elvileg tehát nem tettek különbséget a két eljárási szakasz megismerési képességének szempontjából. A hétköznapok gyakorlata viszont ezt sohasem igazolta, ugyanis teljesen másképpen működött és működik ma is a nyomozás és a bírósági eljárás. Az előzetes eljárásban az elsődleges cél ugyanis ma is a felderítés, majd ezt követi a bizonyítékok megszerzése.

[htmlbox be_jogszabalytukor]

Az 1998. évi XIX., azaz a hatályos büntetőeljárási törvény (Be.) értelmében megszűnt az eljárási szakaszok egyenértékűségének elmélete. A nyomozásnak már nem lenne feladata a tényállás alapos és hiánytalan feltárása, hanem sokkal inkább a vád előkészítése, a bizonyítékok tárgyalásra való összegyűjtése. A jelenleg is hatályos Be. szerint a nyomozás ura az ügyész, aki a vádemelés feltételeinek megállapítása végett nyomoz, vagy nyomoztat. A nyomozóhatóság feladata pedig, hogy az ügyészi rendelkezés alapján a nyomozási cselekményeket elvégezze.

Az új Be., vagyis a 2017. évi XC. törvény a büntetőügyekben eljáró hatóságok közötti kompetencia-elosztás terén megint változtatott: nem tartja meg a hatályos Be.-ben szabályozott, nyomozással kapcsolatos rendelkezéseket, de nem is tér vissza a hatályost megelőző korábbi jogszabályhoz, az 1973. évi I. törvényhez, mely az eljárási szakaszok egyenértékűségének elméletét vallotta.

2018-tól, az új jogszabály hatályba lépésétől a nyomozás bár megtartja előzetes eljárási szerepét, ugyanakkor megváltozik mint egységes szakasz, és a Be. két fő részre osztja azt: felderítésre és vizsgálatra. Mindkét alszakaszban a jogalkotó világosan elhatárolja a felelősségi köröket és az ehhez kapcsolódó eszközrendszereket az ügyészség és a nyomozóhatóság között, így a kompetenciaelosztás terén is változtatás történik.

A nyomozás e két szakasza közötti cezúrát – főszabály szerint – a terhelt bekapcsolódása jelenti, hiszen más típusú feladatokat és kompetenciát követel meg egy ismeretlen bűncselekmény feltárása, mint egy megalapozottan gyanúsítható személy büntetőjogi felelősségének vizsgálata.

Felderítés

A felderítés viszonylag kötetlen formával az adatok − nem elsődlegesen a bizonyítási eszközök − gyűjtésére koncentrál. Az e körben rendelkezésre álló nagyobb szakismeret és apparátus miatt ez a szakasz a nyomozóhatóság és az ügyészség relációjában a felügyeletre jellemző ügyészi jogosítványokkal jellemezhető.

A felderíthetőség Finszter Géza szerint arra ad választ, hogy milyen feltételek mellett juthat egy büntetendő cselekmény a hatóságok tudomására, és milyen műveletek szükségesek ahhoz, hogy a hatóság sikerrel tárja fel e cselekmény valamennyi mozzanatát.

A bizonyíthatóság már azt jelzi, hogy melyek lesznek majd a bírósági tárgyaláson a felhasználható bizonyítékok, ez már a vizsgálat szakasza.

Vizsgálat

A felderítéssel szemben a vizsgálat, tényleges ügyészi irányítás mellett, a konkrét személlyel szembeni vádemelés eldöntéséhez szükséges bizonyítási eszközök beszerzését jelenti. Ez a „kétszeres bizonyítás” visszaszorítására irányuló jogalkotói törekvést is tükrözi. E koherens szabályozás megteremti a lehetőségét a tömegesen előforduló, egyszerűbb megítélésű ügyek hatékonyabb, gyorsabb elintézésének, a bonyolult ügyek – megfelelő ügyészi kontroll melletti – eredményesebb lefolytatásának.

Az új Be. emellett a nyomozás vizsgálati szakaszába integrálja a hatályos Be. vádemelési szakaszát azért, hogy az érdemi döntés meghozatalára, illetve az elterelő intézmények igénybevételére korábban is sor kerülhessen. Az új rendszer következménye, hogy eredménytelen elterelés esetén a nyomozás folytatására is lehetőség nyílik.

Vádemelési szakasz

Az új törvény a garanciák megtartása mellett jelentősen egyszerűsíti a vádirattal szemben megfogalmazott formai és tartalmi előírások rendszerét. A törvényes vádként szereplő formális elvárásokat felváltja a vád érdemi vizsgálata, így az alapvető tartalmi követelményeknek nem megfelelő vádat már nem a hatályos rendszernek megfelelő formális megszüntetés követi. A törvény ezzel a vádirat legalapvetőbb tartalmi elemeit az érdemi elbírálás körébe emeli, így a jogbiztonság érdekében a vádló felelősségét erősíti, ugyanakkor az ugyanazon cselekmény miatti ismételt vádemelések lehetőségét megszünteti.

Bírósági szakasz

A bíróság eljárásának formái továbbra is a tárgyalás, a nyilvános ülés, az ülés és a tanácsülés. A bíróság tárgyalást tart, ha a vádlott büntetőjogi felelősségének megállapítására bizonyítást vesznek fel.

Az új Be. strukturális jelentőségű újítása a bíróság tényállás-tisztázási kötelezettségének újragondolása. A vegyes rendszer megőrzése mellett az akkuzatórius jegyek erősödni fognak a következő évtől azzal, hogy az eljárásnak a szereplők aktívabb tevékenységén keresztül kell az igazságot kiderítenie. Megmarad az elv, miszerint a döntéseket ezentúl is a valósághű tényállásra kell alapoznia a bíróságnak. Abból a szempontból viszont változás történik, hogy a bíróság nem kötelezhető a tényállás hivatalból való felderítésére. A tényállást az indítványok keretei között kell tisztáznia. Ez az új megoldás azt is jelenti majd, hogy a jövőben a bíróság döntése nem lehet megalapozatlan amiatt, hogy ügyészi indítvány hiányában hivatalból nem szerzett be bizonyítási eszközt.

[htmlbox karteritesi_jog]

Látszólag tehát az új Be. mind a kompetenciaelosztás, mind az eljárási szakaszok egymáshoz való viszonya tekintetében változtatásokat hajt végre. Olyan változtatásokat, amelyek minden korábbi büntetőeljárási kódexhez képest látszólag újításokat jelentenek. De csak látszólag, mert a hétköznapok jogalkalmazásában ez mégsem jelent majd változtatást, hiszen a jogalkotó akarata ellenére 2003-ig sem volt a két szakasz ismeretelméleti szempontból egyenértékű, és a nyomozás sohasem volt egységes szakasz. A gyakorlatban mindig elkülönült egymástól a felderítés és a vizsgálat. 2003 után sem lett egyértelműen az ügyész a nyomozás teljes ura. A felderítés szakaszában semmiképpen sem.

Már az 1973. évi I.-es törvény idején és a mostani, még hatályos Be. alatt is úgy működött/működik a nyomozásbeli megismerés, hogy különbség volt és van nyomozási és felderítési verzió között.

Finszter Géza szerint „a nyomozási verzió a bűncselekmény egészét vagy annak valamely részét megmagyarázó feltételes logikai ítélet, a nyomozási tervvel szoros kölcsönhatásban álló taktikai eszköz, amelynek segítségével meghatározható a büntetőeljárásban a bizonyítás tárgya, valamint a bizonyító tények és a bizonyítékforrások köre.” Ehhez képest a felderítési verzió annyival szélesebb, amennyiben nem csupán a múltban bekövetkezett bűncselekmény-gyanúval kapcsolatos feltételezéseket foglalja magában, hanem tartalmazza a jelenre vonatkozó helyzetértékelést és a jövőre irányuló prognózist. Erre tekintettel lehetséges megtervezni és megvalósítani a felderítés adott ügyben legcélravezetőbb módszertanát. Ezt pedig módszertani verziónak nevezzük.

(Finszter Géza: A kriminalisztika elmélete és a praxis a büntetőeljárási reform tükrében. Összefoglalás. Lásd: users.atw.hu/be/letoltes/Krimjegyzet.doc)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.