Törvényjavaslat a pénzügyi intézmények fogyasztói kölcsönszerződéseivel összefüggő, valamint egyéb magánjogi tárgyú törvények módosításáról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az igazságügyi miniszter 2015. február 13-án, pénteken nyújtotta be a pénzügyi intézmények fogyasztói kölcsönszerződéseivel összefüggő, valamint egyéb magánjogi tárgyú törvények módosításáról szóló, T/3117. számú törvényjavaslatát.


Az Országgyűlés február 16-ai, hétfői ülésén döntött arról, hogy a törvényjavaslatot kivételes eljárásban tárgyalja. A kivételes eljárás eredményként képviselői módosító javaslatok benyújtására a kivételes eljárást elrendelő döntés meghozatalát követő három órában volt lehetőség. Nem meglepő, hogy módosító javaslat benyújtására nem került sor. A törvényjavaslat zárószavazására már február 20-án sor kerül.

Az alábbiakban áttekintjük a törvényjavaslat főbb rendelkezéseit.

Az Fhtv. módosítása

Az Fhtv. 2015. február 1-jétől új 21/A–21/B. §-sal egészült ki. E rendelkezések rögzítették, hogy deviza alapú hitelek esetén a szerződéskötést megelőzően a hitelező köteles kockázatfeltáró nyilatkozatot aláíratni a fogyasztóval, valamint meghatározták, hogy a folyósításra és a törlesztésre milyen árfolyamon kerül sor.

A szabályozás több problémát is felvetett. Egyrészt az Fhtv. 2. § (4) bekezdése úgy rendelkezett, hogy e szabályok jelzáloghitel és pénzügyi lízing esetén nem alkalmazandóak, amelyet semmilyen jogpolitikai szempont nem támasztott alá. Másrészt pedig az Fhtv. 34. §-a a kockázatfeltáró nyilatkozatra vonatkozóan is úgy rendelkezett, hogy az Fhtv. e rendelkezését a már megkötött szerződésekre is alkalmazni kell. Tekintettel arra, hogy a rendelkezés a szerződéskötést megelőző tájékoztatásra vonatkozott, már megkötött szerződések esetén a követelmény nyilvánvalóan nem teljesíthető, nem pótolható.

A módosítás mindkét hibát korrigálja: az Fhtv. 2. § (4) bekezdésének módosításával egyértelművé teszi, hogy a 21/A.–21/B. §-ok jelzálogkölcsön és pénzügyi lízing esetén is alkalmazandóak, valamint az Fhtv. 34. § módosításával rögzíti, hogy az Fhtv. 21/A. §-a már megkötött szerződésekre nem alkalmazandó.

A tervezett szabályozás a helyes cél ellenére is problematikus, hiszen az Fhtv. 34. §-a azt határozta meg, hogy az Fhtv.-nek a 2010. évi XCVI. törvénnyel meghatározott rendelkezései mikortól alkalmazandóak. Ez a rendelkezés visszamenőlegesen nem változtatható meg. Vélhetően azonban a gyakorlat – az egyértelmű jogalkotói szándékra tekintettel – erre az elméleti problémára nem lesz tekintettel.

A Ptké. módosítása

A törvényjavaslat sajnálatos módon a Ptké.-t is módosítja. A módosítás – annak tartalmától függetlenül – két szempontból is problematikus. A Ptké. azt határozza meg, hogy melyik magánjogi jogviszonyokra melyik kódexet kell alkalmazni. E szabályok utóbb nem írhatóak felül, hiszen e szabályok 2014. március 15-étől folyamatosan hatályosulnak. További probléma, hogy a Ptké. – a korábbi szabályozással szakítva – nem tartalmaz értelmező normákat, kizárólag a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény hatálybalépésével összefüggő átmeneti és felhatalmazó rendelkezéseket rögzíti. Ennek oka: a jogalkotó el kívánta kerülni, hogy a Ptk. módosítására utóbb a Ptké.-n keresztül kerüljön sor. A most meghatározott értelmező rendelkezések ezzel a célkitűzéssel szakítanak.

A törvényjavaslat módosítja a Ptké. 12. §-át. A módosítás egyértelművé teszi, hogy nincs szükség a létesítő okirat módosítására pusztán amiatt, mert az általános hivatkozásként a Gt. rendelkezéseire utalt. Kkt. és bt. esetén nincs szükség a létesítő okirat módosítására kizárólag annak érdekében sem, hogy a létesítő okirat a társaság vezető tisztségviselőjét ügyvezetőként nevesítse. Ha azonban a létesítő okirat egyéb okból módosul, a társaság köteles ezt a változást is azon átvezetni. Hasonló rendelkezést rögzít a törvényjavaslat szövetkezetek esetére is.

Lényeges változást hoz ugyanakkor a Ptké. 49. §-ának módosítása. A módosítás a keretbiztosítéki zálogjog és a különvált zálogjog problémáját kívánja kezelni. Az Igazságügyi Minisztérium 2014 októberében állásfoglalást adott ki, amelyben azt vizsgálta, hogy a régi Ptk. alapján megkötött keretszerződések alapján az új Ptk. alapján megkötött szerződésekből fakadó követeléseket biztosítja-e a zálogjog, ha a régi Ptk. alapján megkötött zálogszerződés úgy rendelkezik, hogy azok a keretszerződések alapján keletkező egyedi szerződésekből eredő követelések biztosítékaként szolgálnak. Az Igazságügyi Minisztérium álláspontja szerint a kérdésre a válasz: nem, aminek alátámasztásaként arra hivatkoztak, hogy a hitel és a zálogjog jogi egységet alkot.

Az Igazságügyi Minisztérium válasza véleményünk szerint hibás volt, hiszen a hitel és a zálogjog nem alkot „jogi egységet”. Nincs például semmi akadálya annak, hogy egy régi hitelszerződés biztosítékául ma az új Ptk. alapján alapítsanak zálogjogot, ahogy annak sincs akadálya, hogy a régi hitelszerződést az új Ptk. hatálya alá helyezzék, és ez nem érinti a régi Ptk. alapján megalapított zálogjogot. E körben csupán az kellene, hogy relevanciával bírjon, hogy miként van megfogalmazva a zálogszerződésben a biztosított követelések köre. Semmi akadálya nincs annak, hogy a régi Ptk. alapján alapított zálogjog kiterjedjen az új Ptk. alapján nyújtott hitelekre, feltéve, hogy a zálogszerződés a biztosított követelések körét úgy határozza meg, hogy abba ezek a hitelek is beleférnek.

Az Igazságügyi Minisztérium állásfoglalása komoly bizonytalanságot okozott a bankszektorban, hiszen számos pénzügyi intézmény biztosítéki struktúrájának alapjait megkérdőjelezte. A jogalkotó vélhetően észlelte a korábbi álláspontjának tévességét, ezért a Ptké. módosításával azt rögzíti a törvényjavaslat, hogy a Ptk. hatálybalépése előtt, a korábban hatályos zálogjogi szabályok alapján kötött zálogszerződéssel létrejött keretbiztosítéki zálogjog szolgálhat olyan követelések biztosítékául, amelyek már a Ptk. hatálybalépése után kötött szerződésekből származnak.

E módosításhoz kapcsolódóan a törvényjavaslat azt is biztosítja, hogy a régi Ptk. alapján kötött zálogszerződéssel létrejött járulékos jelzálogjogok a Ptk. hatálybalépését követően felhasználhatók legyenek refinanszírozási célra a különvált zálogjogra vonatkozó szabályok alkalmazásával. A törvényjavaslat indokolása szerint e változtatás minden érintett számára kedvező: „A zálogkötelezettet legfeljebb abból érheti hátrány, hogy a különvált zálogjog jogosultja a Ptk. rendelkezései alapján már erre irányuló megállapodás hiányában is, pusztán a törvény rendelkezése alapján a zálogjogának bírósági végrehajtáson kívüli érvényesítését választhatná, ezért a módosítás ennek lehetőségét arra az esetre korlátozza, amikor a bírósági végrehajtáson kívüli érvényesítésre már az eredeti zálogjogosult is jogosult volt, vagy ha a zálogtárgyból való kielégítés e módjában a zálogkötelezettel a különvált zálogjog jogosultja megállapodott.” Arra azonban a törvényjavaslat nem ad választ, hogy a bírósági végrehajtáson kívüli érvényesítésről való megállapodás feltételeire a régi vagy az új Ptk. irányadó-e, így egyértelműen az sem válaszolható meg, hogy a bírósági végrehajtáson kívüli érvényesítés módjára milyen szabályok lesznek irányadóak.

Végül pedig új fejezettel egészíti ki a törvényjavaslat a Ptké.-t. A Ptké. új 52/A. §-a a kamat körében határoz meg értelmező szabály. A miniszteri indokolás szerint a módosítás célja annak egyértelművé tétele, hogy a kamatfizetés csak pozitív tartalmú pénzszolgáltatásként értelmezhető. Ezért a Ptké. azt rögzíti, hogy ha a tartozás a kamatfeltételek változása következtében kamatmentessé vagy negatív kamatozásúvá válna, a pénztartozást – a felek erre vonatkozó kifejezett eltérő rendelkezése hiányában – 0.01%-os kamattal kamatozóként kell értelmezni mindaddig, amíg a kamat ezt a mértéket meg nem haladja. A rendelkezés értelemszerűen nem a Ptké.-be tartozó kérdés, hiszen nem átmeneti rendelkezést tartalmaz. Ennek megfelelően rögzíti a módosítás, hogy ezt a rendelkezést nem csak a Ptk. hatálybalépésekor fennállt jogviszonyból eredő kamatfizetési kötelezettséggel érintett pénztartozás kamatfeltételeinek változása esetén, hanem a Ptk. hatálybalépését követően létrejött jogviszonyból eredő pénztartozás tekintetében is alkalmazni kell.

A Hpt. módosítása

A Ptké. kamatra vonatkozó szabályával összhangban módosul a Hpt. is. A Hpt. új 280. §-a azt rögzítené, hogy a nem természetes személlyel kötött betétszerződésben – a Ptk. 6:390. § (1) bekezdésének rendelkezéseitől eltérően – a betét összege után 0%-os vagy negatív előjelű kamat is kiköthető. Negatív előjelű kamat alkalmazása esetén a visszafizetendő pénzösszeg a negatív előjelű kamatlábnak megfelelő mértékben csökken. A törvény miniszteri indokolása szerint fontos, hogy „a bankok a hazai szabályok szerint is kiköthessenek, illetve érvényesíthessenek negatív előjelű kamatot, de kizárólag abban az esetben, ha a betétes nem természetes személy.” A módosítás megfogalmazása ugyanakkor pontatlan, hiszen a Ptk. szabályozásának diszpozitivitására tekintettel szükségtelen annak külön kimondása, hogy – a Ptk. 6:390. § (1) bekezdésétől eltérően – negatív kamat is kiköthető. E helyett azt lett volna szükséges kimondani, hogy fogyasztói jogviszonyokban az ilyen kikötések semmisek.

A jogegységi és az elszámolási törvény módosítása

A jogegységi törvényt úgy módosította az elszámolási törvény, hogy a jogegységi törvény 4. §-ában megfogalmazott vélelemmel szemben a forint alapú és a deviza kölcsönszerződések esetén a 2010. november 26-át követően közzétett ÁSZF-ek, vagy a korábbi ÁSZF-ek 2010. november 26-át követően közzétett módosításai vonatkozásában nem kell vélelmezni a 4. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezésre figyelemmel a szerződéses kikötés tisztességtelenségét. Erre tekintettel azonban a Felügyelet a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény szerinti eljárásokat folytathatja le, és 2015. február 14. és február 28. között hivatalból közérdekű keresettel pert indíthat; a határidő jogvesztő. A törvényjavaslat a keresetindítási határidőn jelentősen változtat: február 28. helyett április 30-ig jogosult benyújtani a közérdekű keresetet a Felügyelet. Az új határidő ráadásul nem jogvesztő: meghatározott esetekben a Felügyelet ezt követően is jogosult a keresetlevél benyújtására.

Az elszámolási törvény több rendelkezést tartalmaz, amelyek célja, hogy lehetőség szerint ne legyen szükség a közérdekű perekre. Az elszámolási törvény rögzíti, hogy a pénzügyi intézmény köteles a törvényjavaslat hatálybalépését követő 30 napon belül a Felügyelethez benyújtani az egyoldalú szerződésmódosításra vonatkozó ÁSZF-einek a törvényjavaslat mellékletében meghatározott formátumban összeállított kivonatát. E kötelezettség nem terheli a pénzügyi intézményt azon időszakokra, amelyekben az egyoldalú szerződésmódosítás jogával nem élt.

Nem nyújthat be továbbá a Felügyelet közérdekű keresetet, ha a pénzügyi intézmény vállalja, hogy az egyoldalú szerződésmódosítás ellenére önként elszámol a fogyasztókkal az elszámolási törvény szabályai szerint. A pénzügyi intézmény erről írásban, közjegyzői okiratba foglaltan köteles nyilatkozni. A nyilatkozat megtételére a keresetlevél közléséig van lehetőség.

A törvényjavaslat pontosítja továbbá a közérdekű perek eljárási szabályait, meghatározva például a perújítás szabályait.

Mindezek alapján az várható, hogy a Felügyelet csupán néhány pénzügyi intézménnyel szemben fog közérdekű keresetet indítani, és – az adatszolgáltatásra nyitva álló 30 napos határidőre tekintettel – e keresetek benyújtása sem várható március vége előtt.

dr. Gárdos Péter Ph.D.

 

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

Az ítélet kiegészítése

Az ítélet kiegészítésének hivatalból csak akkor van helye, ha a bíróság érdemi döntésében nem rendelkezett olyan kérdésről, amelyről a jogszabály értelmében hivatalból kötelező – a Kúria eseti döntése.

2024. július 19.

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe, hanem csak azok, amelyek a jogosult megélhetését, ellátását szolgálják. A lakás bérbeadásának hiányából eredő elmaradt vagyoni előny nem tartozik ebbe a körbe függetlenül attól, hogy a jövőben rendszeresen felmerülő károk megtérítésének módjaként a bíróság járadékot is meghatározhat – a Kúria eseti döntése.