Választási plakátok: zöld út az AB–tól


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Alkotmánybíróság a Kúria választási plakátok villanyoszlopon való elhelyezését engedélyező Kvk.II.37.307/2014/3. számú végzése ellen benyújtott alkotmányjogi panaszt elutasította.


Az ügy előzménye

A Kúria előtt zajló eljárást megalapozó körülményeket korábbi elemzésünkben részletesen bemutattuk. Az indítványozó az Alkotmánybíróságtól a Kúria hivatkozott döntésének megsemmisítését kérte.

A korábbi eljárásban az Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottsága (továbbiakban: OEVB) határozata értelmében az érintett egyéni képviselőjelölt jogellenesen helyezte el választási plakátját egy közterületen álló villanyoszlopon. Az OEVB határozatát Nemzeti Választási Bizottság helybenhagyta. A Kúria végzésében kimondta, hogy a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) rendelkezései értelmében a választási plakát kampányidőszakban korlátozás nélkül elhelyezhető, ezért az Nemzeti Választási Bizottság döntését megváltoztatta.

Az indítvány tartalma

Az indítványozó – mint másik jelölőszervezet által támogatott képviselőjelölt – szerint a Ve., valamint a kapcsolódó jogszabályi rendelkezések egyértelmű rendelkezéseket állapítanak meg a választási plakátok elhelyezésével összefüggésben. Álláspontja szerint a Kúria végzésével jogszerűvé tette egy másik képviselőjelölt jogellenes tevékenységét, amivel jelentős előnyt biztosított számára. A végzés sérti az Alaptörvény XXIII. cikk (1) bekezdésében biztosított passzív választójogát, illetve a véleménynyilvánítás szabadságához való jogát [Alaptörvény IX. cikk (1) bekezdés], mivel egyenlőtlen helyzetet teremtett a képviselőjelöltek között. Álláspontja szerint a Kúria végzése következtében kialakult helyzet sérti a jogállamiság elvét, valamint az Alaptörvény 2. cikk (1) bekezdésében foglaltakat (szabad választás elve) is. A jogállamiság elvét sérti az is, hogy Kúria döntése jogbizonytalanságot eredményez. A végzés sérti a törvény előtti egyenlőség [Alaptörvény XV. cikk (1) bekezdés] alkotmányos elvét is, mivel a Kúria – szerinte egyértelmű szabályozási környezettel ellentétesen – teremtett egyenlőtlen helyzetet.

Az Alkotmánybíróság döntése

A testület az indítványt befogadhatónak ítélte, mivel az mind az előírt formai és tartalmi követelményeknek is megfelelt.

Hangsúlyozta, hogy a panasz alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést tartalmaz, mert annak vizsgálatára irányul, hogy a választási kampányeszközök egyike alkalmazásának milyen alkotmányos követelményei vannak az egyes, a panaszban nevesített alapjogokból eredően. A panaszban alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés továbbá az is, hogy a Kúria egymással összhangban nem álló döntései (egy hónappal korábban a Kúria azonos tényállás mellett eltérő végkövetkeztetésre jutott, ennek körülményeiről lásd az alábbi cikket) közül a panasz az időben korábban született, a plakátelhelyezést korlátozó jogértelmezésnek kíván utat nyitni az időben később született kúriai döntéssel szemben.

Mivel alkotmányjogi panaszban csak az Alaptörvényben biztosított jogok sérelmére lehet hivatkozni, ezért az Alkotmánybíróság visszautasította a panasz demokratikus jogállamra, szabad választás elvére és a jogegység biztosítására vonatkozó részét. Így a tényleges vizsgálatot a passzív választójog, a véleményszabadság és a jogegyenlőség sérelme körére korlátozta a testület.

A korábbi alkotmánybírósági döntés során különvéleményt megfogalmazó Paczolay Péter alkotmánybíró, mint az ügy előadó alkotmánybírója, az Ügyrend nyújtotta lehetősége alapján a panasz befogadásáról szóló döntés helyett a panasz érdemi elbírálását tartalmazó határozat-tervezetet terjesztett a testület elé (ennek jelentősége, hogy a korábbi döntés a panaszt 8:7-es arányban az alkotmányos szempontok vizsgálatának mellőzésével utasította el).

Az Alkotmánybíróság az Alaptörvény IX. cikk (1) bekezdése, XV. cikk (1) bekezdése és a XXIII. cikk (1) bekezdése sérelme vonatkozó alkotmányjogi panaszt nem találta megalapozottnak.

Kiemelte: mivel a Kúria kifogásolt határozata nem állapította meg a választási kampány egyik eszközének használatára vonatkozó tiltás fennállását, a döntés következtében valamennyi jelölt azonos, a korábbi kúriai döntésben értelmezetthez képest kiterjesztett jogi feltételekkel használhat választási plakátot, így a döntés a passzív választójogot nem korlátozta. Nem korlátozta továbbá a passzív választójog gyakorlásához kapcsolódó véleménynyilvánítást sem, hiszen a Kúria végzésében személyek közötti különbségtétel nem ismerhető fel, a benne foglalt jogértelmezés nem tesz különbséget képviselőjelöltek között. Hangsúlyozza továbbá, hogy a Kúria támadott végzésében az újonnan felmerült jogi érvek (az AB döntés különvéleményében megfogalmazottak) ismeretében – melyek a korábbi végzésben nem kerültek értékelésre – nem tartja fenn az abban kifejtett álláspontját.

Választójogi kommentárok

Egy kötetben a teljes magyar választójogi joganyag kommentárjai:

– Kommentár az Európai Parlament tagjainak választásáról szóló 2003. évi CXIII. törvényhez
Szerzők: Sári Miklós, Szablics János

– Kommentár a nemzetiségi önkormányzati képviselők választásáról
Szerző: Berta Zsolt

– Kommentár az országgyűlési képviselők választásáról szóló 2011. évi CCIII. törvényhez
Szerzők: Berta Zsolt, Cserny Ákos, Sári Miklós, Szablics János

– Kommentár a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló 2010. évi L. törvényhez
Szerző: Berta Zsolt

– Kommentár a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvényhez
Szerzők: Berta Zsolt, Péteri Attila

A műveket szerkesztette: Cserny Ákos
A műveket lektorálta: Pálffy Ilona

Kiemelte továbbá, hogy az Alkotmánybíróság jogköre a bírói döntések az alkotmányossági ellenőrizés szempontjából a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség vizsgálatára és kiküszöbölésére korlátozódik, ezért tartózkodik attól, hogy a bíróságok felülbírálati jogköréhez tartozó, szakjogi vagy kizárólag törvényértelmezési kérdésekben állást foglaljon.

Az alkotmányjogi panasz értelmének, és az Alkotmánybíróság feladatának félreértését eredményezné, ha az Alkotmánybíróság – hasonlóan egy rendes bírósági felülvizsgálati fórumhoz – a bírósági döntések korlátlan felülvizsgálatát végezné pusztán azért, mert egy téves döntés érintheti a sérelmet szenvedett fél alapvető jogait. Az eljárás lefolytatása, a tényállás megállapítása és értékelése, az alkalmazandó jog meghatározása és annak az értelmezése kizárólag a rendes bíróság feladata.  Mindezek alapján az indítványt elutasította.

Dienes-Oehm Egon alkotmánybíró különvéleménye

Álláspontja szerint a közúti közlekedés rendjéről szóló törvénynek (a továbbiakban: Kkt.) és végrehajtási rendeletének (a továbbiakban: Rendelet) szabályai a választási eljárás időszakára vonatkozóan is irányadóak, az azokban meghatározott tilalmaknak és korlátozásoknak a választási eljárásban is érvényesülniük kell. A Kkt. szerinte szintén védelmez alapvető jogot, az Alaptörvény II. cikkében oltalmazott emberi életet, amely nyilvánvalóan nem függeszthető fel a kampányidőszakban sem. Úgy ítélte meg, hogy a jelenlegihez hasonló ügyben első alkalommal hozott kúriai döntés a jogilag helytálló.

A Kkt., a Rendelet és a Ve. viszonyában fennálló összhang hiánya a jogosult által kezdeményezett utólagos normakontroll keretében oldható fel. Mindezek alapján az Alkotmánybíróságnak a kúriai végzést meg kellett volna semmisítenie.

Salamon László alkotmánybíró különvéleménye

Álláspontja szerint annak következtében, hogy a Kúria ugyanazon választási folyamat során ugyanazon jogkérdésben ellentétes álláspontot foglalt el, olyan helyzet keletkezett, mely szerint sérti a jelöltek közötti esélyegyenlőség elvét, mivel így hátrányba kerültek azok a jelöltek, akik a Kúria korábbi jogértelmezését tiszteletben tartották, és a kampányban tartózkodtak a korábbi jogértelmezéssel jogellenesnek minősített magatartástól. Ezek alapján a vizsgálat tárgyát az kellett volna, hogy képezze, hogy az esélyegyenlőség sérelme megalapozhatja-e alkotmányjogi panasz eredményes érvényesítését. Mivel ehhez az kell, hogy a bírói döntés következtében az indítványozó Alaptörvényben biztosított joga sérüljön és a hatályos alkotmányos szabályozás a képviselőjelöltek esélyegyenlőséghez való jogát expressis verbis nem deklarálja, így a további kérdés az, hogy az esélyegyenlőséghez való jog tekinthető-e az indítványban említett három alapjog (passzív választójog, véleménynyilvánítási szabadság, jogegyenlőség joga) valamelyike részének, illetve levezethető-e ezek egyikéből. Ehhez a különvéleményhez csatlakozott Balsai István alkotmánybíró is.

Szívós Mária alkotmánybíró különvéleménye

A bírónő kiemelte, hogy a Kkt. módosításához fűzött miniszteri indokolás szerint a Kúria döntésében is megjelölt helyek módosításának célja a lakott területen kívüli és belüli szabályozás markánsabb elválasztása, és a lakott területen belüli kvázi abszolút tilalom kimondása. Ezek alapján választási időszakban a Ve. rendelkezésein kívül más törvény is alkalmazandó a plakátok elhelyezésére. Függetlenül attól, hogy a Rendelet alaptörvény-ellenes módon terjesztette-e ki hatályát a választási plakátokra vagy sem, a Kúriának döntése meghozatalakor az Alaptörvény 28. cikke alapján a jogszabályok szövegét elsősorban azok céljával és az Alaptörvénnyel összhangban kell értelmezni. A Ve. és a Kkt. vizsgált szakaszainak a józan észnek és közjónak megfelelő értelmezéséből álláspontja szerint egyértelműen az következik, hogy a választási plakátokra is kiterjed a villanyoszlopon való elhelyezés tilalma. Az ezzel ellentétes értelmezés pedig megalapozza az alapjogsérelmet.
Véleménye szerint az indítványozó és azok a képviselőjelöltek, akik a Nemzeti Választási Bizottság következetes gyakorlata és a Kúria korábbi döntése alapján tartózkodtak a villanyoszlopokon való plakátelhelyezéstől, hátrányos helyzetbe kerültek ahhoz a jelölthöz képest, aki a tiltásra vonatkozó gyakorlat ellenére a villanyoszlopokra helyezte saját plakátjait. A helyzet nem intézhető el és nem is orvosolható azzal, hogy a Kúria jogértelmezése nem tesz különbséget képviselőjelöltek között.

Érvként hozza fel továbbá, hogy mivel a Ve. értelmében a plakátot úgy kell elhelyezni, hogy az ne fedje más jelölt vagy jelölő szervezet plakátját, és a Kúriai döntés eredményeként azon képviselőjelöltek, akik eddig jogszerű magatartást kívántak tanúsítani, olyan helyzetbe kerültek, hogy véleménynyilvánítási jogukat már csak korlátozottan tudják gyakorolni (ugyanis a plakát kiragasztásához rendelkezésre álló felületek száma véges).

Az ismertetett döntés (3065/2014. (III. 26.) AB határozat) az Alkotmánybíróság honlapján jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.