Az Egyesült Királyságba tartó légiutasok járhatnak rosszul a Brexittel


Az EU attól tart, hogy a bonyolult szabályozás miatt a légitársaságok megtagadhatják az Egyesült Királyságba tartó gépekre a beszállást az Egyesült Királyságban letelepedett státusszal uniós állampolgároktól.


Aggodalmak merültek fel azzal kapcsolatban, hogy az Egyesült Királyságban élő uniós állampolgárokat nem engedik fel az országba tartó járatokra, mivel az új brit szabályok a személyazonosító igazolványokkal és útlevelekkel kapcsolatban nem egyértelműek.

Október 1-jétől azok az uniós polgárok, akik nem jogosultak a Brexitet követően az Egyesült Királyságban élni, nem használhatják az EU, az EGT vagy a svájci személyi igazolványukat az Egyesült Királyságba való belépéshez.

Ez azt jelenti, hogy a Brexit utáni bevándorlási szabályok értelmében az Egyesült Királyságban letelepedett státusszal nem rendelkező uniós polgároknak rövid látogatáshoz vagy vízumkérelemhez útlevelet kell bemutatniuk.

Az Egyesült Királyságban letelepedettek 2025 -ig továbbra is használhatják a személyi igazolványukat. Brüsszel attól tart, hogy a légitársaságok megkülönböztetést alkalmaznak a beszállókapuknál, mert az Egyesült Királyság nem adott ki a Brexit óta az Egyesült Királyságban élő uniós polgároknak fizikai tartózkodási okmányokat. Ehelyett a légitársaságoknak be kell jelentkezniük egy kormányzati webhelyre, és ellenőrizniük kell az utas által a telefonján vagy laptopján létrehozott QR kódot, amellyel igazolható a letelepedett státusz.

Szintén aggodalmát fejezte ki az EU amiatt az Egyesült Királyság – EU állampolgári jogokkal foglalkozó szakbizottságának múlt heti ülésén elhangzottak miatt, amelyben részt vettek az Európai Bizottság és az Egyesült Királyság kormányának tisztviselői. Attól tartanak ugyanis, hogy a légitársaságok nem fogadják el az eu-s állampolgárok személyazonosító igazolványait, mert nem fogják megérteni az Egyesült Királyság új tartózkodási rendszerének összetettségét.

„Az Egyesült Királyságban nagyon világos, hogy mik a szabályok, de attól tartunk, hogy a légitársaságok nincsenek tisztában a szabályokkal” – fogalmazott egy uniós diplomata. Míg az EU-tagállamok egyszerű tartózkodási jogot nyújtottak a brit állampolgároknak, az Egyesült Királyság úgy döntött, hogy az uniós polgárokat három csoportba sorolja: letelepedés előtti státuszt, státuszt biztosít azon eu-s állampolgároknak, akik kevesebb, mint öt éve élnek az Egyesült Királyságban, illetve letelepedett státuszt azoknak, akik már legalább öt éve élnek az Egyesült Királyságnban. Van egy további kategória, amelyben 450.000 eu-s állampolgár tartozik. Ez a kategória azokat az uniós polgárokat foglalja magában, akik még várnak a belügyminisztérium döntésére, hogy igazolást kapjanak a tartózkodásuk jogszerűségéről.

Az uniós polgárok jogaiért kampányolók is aggódnak. „Számos bejelentést kaptunk arról, hogy a légitársaságok egyszerűen nem értik a brit tartózkodási rendszert, mivel nem férnek hozzá ahhoz a speciális portálhoz, amelyet a Border Force használ, hogy automatikusan elérhessék az utas státuszát.

„A szabályok október 1 -jei változása csak tovább bonyolítja a rendszert a légitársaságok számára” – tette hozzá Luke Piper, a the3million politikai vezetője. Egy uniós forrás megjegyezte, hogy „a légitársaságok kötelesek megfelelni a tagállamok beléptetési feltételeinek”, és kártérítési felelősségük lehet, ha tévesen megtagadják azon uniós polgárok beszállítását, akik érvényes személyazonosító igazolvánnyal rendelkeznek.

A Ryanair elmondta, hogy készen áll a változásra, és hogy „az Egyesült Királyságban tartózkodási státusszal rendelkező utasok, köztük a jogszerűen tartózkodó EU állampolgárok számára továbbra is engedélyezik az Egyesült Királyságba személyazonosító igazolvánnyal történő beutazást”.

A British Airwayst, az Iberiat és a Vuelinget, valamint az IATA-t is kérdezték, de egyelőre nem érkezett válasz.

Az EU más kérdéseket is felvetett az ülésen, például a letelepedési előtti státuszú személyek jogainak elvesztését, „ha nem kérnek letelepedett státuszt az előzetesen letelepedett státuszuk lejárta előtt”.

Az EU aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a Belügyminisztérium 450.000 uniós polgárnak még mindig nem adta ki a letelepedettségi igazolást.

Az Egyesült Királyság viszont azt nehezményezte, hogy „a brit állampolgárok továbbra is nehézségeket tapasztalnak az ellátásokhoz és szolgáltatásokhoz való hozzáférés során az EU-ban”.

A belügyminisztérium szóvivője szerint: „A brit közvélemény többször megszavazta a szabad mozgás megszüntetését és a bevándorlási rendszerünk feletti ellenőrzés visszavételét. A személyazonosító igazolvánnyal történő beutazás megszüntetése teljesíti ezt a kötelezettségvállalást, és azt jelenti, hogy az EU-s, az EGT és a svájci állampolgárokra ugyanazok a szigorúbb belépési szabályok vonatkoznak, mint a világ többi részéről érkező utazók.

Ezek az azonosítás bizonytalan formája, és október 1 -jétől fokozatosan megszüntetjük őket. „Közel egy évig folyamatosan tájékoztattuk az érintetteket a változásokról, és széles körben együttműködtünk a lakossággal és az iparral, beleértve a fuvarozókat is, hogy lehetővé tegyük az a felkészülést.”

(theguardian.com)




Kapcsolódó cikkek

2022. május 11.

Az európai öröklési bizonyítvány joghatásai, a hiteles másolat érvényessége

A szerző az alábbi cikkében az Európai Unió Bíróságának az U. E, H. C., mint két magánszemély és a Vorarlberger Landes‑ und Hypothekenbank ügyben[1] hozott ítéletét ismerteti, ami az európai öröklési bizonyítvány joghatásainak és a dokumentum hiteles másolata érvényességének kérdésében született.

2022. május 4.

Magyarországon a harmadik legrosszabb a sajtószabadság helyzete az uniós tagállamok közül

A média ellenőrzés alatt tartása, erősödő ellenségesség az újságírók irányában, Görögország mélyrepülése – ezek a legaggasztóbb jelenségek Európában a Riporterek Határok Nélkül (RSF) kedden közzétett, a sajtószabadságról szóló, legfrissebb jelentése szerint. A világ 180 országát a sajtószabadság szempontjából rangsoroló index középmezőnyében van Magyarország, a 85. helyen, ez az uniós tagállamok közül a harmadik legrosszabb helyezés.