Az EU Tőkepiaci Uniója – Az Európai Bizottság szakértői csoportot hozott létre a fenntartható finanszírozás stratégiájának kidolgozására


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2016. október 28-án az Európai Bizottság egy, a fenntartható finanszírozással foglalkozó szakértői csoport felállításáról határozott. Az EU Tőkepiaci Uniója („TPU”) keretén belül a fenntartható finanszírozás egy, az Európai Bizottság alapvető célkitűzései közül.


Háttér

Az Európai Bizottság 2015 év elején mutatta be a tervet, hogy egy egységes tőkepiacon keresztül kívánja elősegíteni a finanszírozás ösztönzését és a növekedést Európa szerte. A tervet a tőkepiaci unióról szóló zöldkönyv kibocsátásával illetve egy külön erre a célra létrehozott weboldallal tették nyilvánossá. 

[multibox]

A TPU egy olyan keretrendszer, amely alatt különféle területeken, különböző jogalkotási kezdeményezések kerülhetnek megalkotásra. A TPU középpontjában a prospektus rendszer azon változása fog állni, ami elősegíti, és kevésbé teszi költségessé a kis- és középvállalkozások tőkebevonását. Mindemellett azonban számos más területet is lefed majd, így például a hosszú távú és fenntartható befektetéseket, az infrastruktúra finanszírozást, az értékpapírosítást, az alternatív finanszírozási forrásokat (pl. kockázati tőkebefektetés vagy a közösségi finanszírozás), a fizetésképtelenségi és a társasági jogot, illetve az adójogot is. Ez egy közép- és hosszú távú projekt, ám néhány kulcsfontosságú intézkedés már várhatóan 2017-ben megvalósul.  

Fenntartható befektetés – a TPU központi prioritása

A TPU részeként, az Európai Bizottság felismerte a reformok szükségességét a tiszta technológiák és azok alkalmazásának területén a fenntartható finanszírozás/befektetés támogatására, ezáltal hozzájárulva az alacsony szén-dioxid kibocsátású és éghajlatváltozásra rugalmasan reagáló gazdaság létrehozásához. Az Európai Bizottság fenntartható befektetés alatt azt érti, hogy a befektetési döntés során a környezeti és szociális szempontokat is figyelembe veszik, és amellyel ösztönözni kívánják az intézményi befektetőket a fenntartható befektetési irányelvek alkalmazására.    

A szakértői csoport felállítása

A 2016. október 28-i sajtóközleményben az Európai Bizottság ismételten hangsúlyozta a tőkepiacok és a magánforrások döntő szerepét a fenntartható technológiák, alkalmazások és infrastruktúra területén történő beruházások mobilizálásában. Kiindulásként az Európai Bizottság bejelentette, hogy egy szakértői csoportot („Szakértői Csoport”) állít fel a fenntartható beruházáshoz kapcsolódó átfogó európai stratégia létrehozására, a fenntarthatóságnak az EU pénzügyi politikájába történő integrálása érdekében. A Szakértői Csoport 20 vezető szakértőből fog állni, akiket a civil társadalomból, az üzleti szférából és más nem állami intézményekből választanak.     

A Szakértői Csoport munkaprogramja és a várt eredmények

A Szakértői Csoport 2017 januárjában fogja elkezdeni a munkáját, amit két szakaszban fog végrehajtani:

Első szakasz – az azonosítás és értékelés szakasza: ebben a szakaszban a Szakértői Csoport az alábbiak azonosítására fog koncentrálni:

  • a fenntartható finanszírozás legfontosabb piaci szegmensei (pl. a zöld pénzügyi termékek, mint amilyenek a zöld kötvények és zöld hitelek, garanciák és tanácsadási szolgáltatások) és ezen termékek fejlesztésében részt vevő vagy azért felelős szereplők;
  • a potenciális akadályok (pl. annak meghatározása egy általánosan elfogadható definíció keretében, hogy mi tekinthető fenntarthatónak vagy zöldnek);
  • a hatékony és fenntartható pénzügyi irányelvek megvalósításához szükséges szabályozó eszközök (pl. információ közzététel, kockázat kezelés, a fenntartható vagy zöld beruházások számviteli és szabályozói tőkekövetelményei); és
  • az EU pénzügyi rendszerének bizonyos kockázatai, amelyek a szén-dioxidot kibocsátó eszközökkel szembeni kitettségből erednek és ennek a kitettségnek az enyhítésére szolgáló eszközök feltárása (pl. a pénzügyi szektor stressz-tesztje segítségével.
[htmlbox Jogászvilág_hírlevél]

Második szakasz – a fejlesztési szakasz: az első szakasz megállapításai alapján a második szakasz egy átfogó szakpolitikai menetrendet készít, meghatározva:

  • olyan ajánlásokat, amelyek a meghatározott kihívások pénzügyi irányelvek általi kezeléséről szólnak;
  • a cselekvések fontossági sorrendjét rövid- és hosszú távú perspektívában;
  • a szinergiákat az állami finanszírozású fejlesztésekkel;
  • azokat a területeket, ahol további munka szükséges illetve azon javaslatokat, amik a legfontosabb ajánlások előmozdítását célozzák. 

Az EU szakpolitika lehetséges reformjának átfogó jelentését a Szakértői Csoport előreláthatólag 2017 végén nyújtja át az Európai Bizottságnak, de emellett egy korábbi, közbenső jelentés is várható. Mindkét dokumentum a nyilvánosság számára is elérhető lesz.

 

A cikk a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda szakmai tartalma.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.

2024. május 27.

EUB-ítélet a gyanúsítottak jogaira vonatkozó tájékoztatásról

A gyanúsítottaknak vagy a megvádolt személyeknek a büntetőeljárás során biztosítandó, az eljárási jogaikra vonatkozó tájékoztatási kötelezettség értelmezésével kapcsolatos nemzeti és uniós szabályozás összevetését tette meg az EU Bírósága.