EU-s kiberbiztonsági előírások – Világelső jogi aktus születhet


A kiberrezilienciáról szóló jogszabály: az EU Tanácsa és az Európai Parlament tárgyalói ideiglenes megállapodásra jutottak a digitális termékek biztonsági követelményeiről, az úgynevezett a kiberrezilienciáról szóló jogszabály tervezetéről. Az Európai Bizottság üdvözli a politikai megállapodást.

A Tanács elnöksége és az Európai Parlament tárgyalói ideiglenes megállapodásra jutottak a digitális elemeket tartalmazó termékekre vonatkozó kiberbiztonsági követelményekről szóló jogszabályjavaslatról, amelynek célja annak szavatolása, hogy a forgalomba hozott termékek, például a csatlakoztatott otthoni kamerák, hűtőszekrények, televíziók és játékok biztonságosak legyenek (a kiberrezilienciáról szóló jogszabály) – írja az egov.hu portál decemberi hírlevelében.

A (…) megállapodás mérföldkövet jelent a biztonságos és védett európai digitális egységes piac felé vezető úton. Ha az EU-ban értékesítik őket, a csatlakoztatott eszközöknek meg kell felelniük a kiberbiztonság alapszintjének, biztosítandó a vállalkozások és a fogyasztók kiberfenyegetésekkel szembeni megfelelő védelmét. A kiberrezilienciáról szóló jogszabály hatályba lépésével éppen ezt fogja szavatolni – fogalmazott José Luis Escrivá, Spanyolország digitális transzformációért felelős minisztere.

Az új rendelet főbb célkitűzései

Az új jogszabály kiberbiztonsági követelményeket vezet be EU-szerte a hardver- és szoftvertermékek tervezésére, fejlesztésére, gyártására és forgalomba hozatalára vonatkozóan annak elkerülése érdekében, hogy az uniós tagállamok különböző jogszabályaiból eredő követelmények között átfedések alakuljanak ki.

A rendelet minden olyan termékre alkalmazandó lesz, amely közvetlenül vagy közvetve csatlakozik egy másik eszközhöz vagy egy hálózathoz. Néhány kivételt is meghatároz olyan termékek – például orvos- és repüléstechnikai eszközök, termékek és az autók – vonatkozásában, amelyekre vonatkozóan a hatályos uniós szabályokban már szerepelnek kiberbiztonsági követelmények.

A javaslat célja, hogy pótolja a hiányosságokat, tisztázza a hatályos kiberbiztonsági jogszabályokkal fennálló kapcsolatokat és e jogszabályokat koherensebbé tegye, szavatolva, hogy a digitális elemeket tartalmazó – például a dolgok internetéhez (IoT) tartozó – termékek az ellátási lánc egészében és teljes életciklusuk során biztonságosak legyenek.

Végezetül a rendelet azt is lehetővé teszi majd a fogyasztók számára, hogy a digitális elemeket tartalmazó termékek kiválasztásakor és használatakor figyelembe vegyék a kiberbiztonság szempontját, mivel megkönnyíti számukra annak megállapítását, hogy mely hardver- és szoftvertermékek rendelkeznek megfelelő kiberbiztonsági jellemzőkkel.

Előzmények

A csatlakoztatott eszközök kiberbiztonságáról szóló, 2020. december 2-ai következtetéseiben a Tanács hangsúlyozta, fontos felmérni, szükség van-e horizontális jogszabályra annak érdekében, hogy szabályozott legyen a csatlakoztatott eszközök összes releváns kiberbiztonsági szempontja, például az elérhetőség, az integritás, a bizalmas jelleg, valamint a forgalomba-hozatali feltételek meghatározása.

A kiberrezilienciáról szóló jogszabályt elsőként Ursula von der Leyen, a Bizottság elnöke jelentette be az unió helyzetéről szóló 2021 szeptemberi beszédében, majd az Európai Unió kiberbiztonsági helyzetének javításáról szóló, 2022. május 23-ai tanácsi következtetésekben is szóba került, felszólítva a Bizottságot, hogy 2022 végéig tegyen javaslatot a csatlakoztatott eszközök tekintetében alkalmazandó közös kiberbiztonsági követelményekre. A Bizottság 2022. szeptember 15-én benyújtotta ez irányú javaslatát, amely kiegészíti majd a már meglévő uniós kiberbiztonsági keretet.

Megmaradt a bizottsági javaslat fő irányvonala

Az ideiglenes megállapodás szerinti szöveg a következők tekintetében megegyezik a bizottsági javaslat általános irányvonalával:

  • a megfelelésért való felelősség egyensúlyát átalakító szabályok a gyártók vonatkozásában, melyeknek teljesíteniük kell bizonyos olyan követelményeket, mint a kiberbiztonsági kockázatértékelés rendelkezésre bocsátása, a megfelelőségi nyilatkozatok kiállítása, valamint az illetékes hatóságokkal való együttműködés
  • a gyártók által bevezetendő sebezhetőségkezelési eljárások a digitális termékek kiberbiztonságának szavatolása érdekében, valamint a gazdasági szereplőkre, például az importőrökre és a forgalmazókra vonatkozó kötelezettségek az említett eljárásokkal kapcsolatban
  • olyan intézkedések, amelyek javítják a hardver- és szoftvertermékek biztonságának átláthatóságát a fogyasztók és az üzleti felhasználók számára
  • a szabályok érvényesítését szolgáló piacfelügyeleti keret.

A társjogalkotók általi legfontosabb módosítások

Mindazonáltal a társjogalkotók megállapodtak a bizottsági javaslat egyes részeinek kiigazításáról, főként a következők tekintetében:

  • a javasolt jogszabály hatálya: egyszerűsödött az új rendelet hatálya alá tartozó digitális termékek besorolásának módszertana
  • a termékek várható élettartamának a gyártók általi meghatározása: míg az alapelv továbbra is az, hogy a támogatási időszaknak a digitális termék várható élettartamával kell megegyeznie, a rendelet megjelöl egy legalább ötéves támogatási időszakot, kivéve azokat a termékeket, amelyek ennél várhatóan rövidebb ideig lesznek használatban
  • az aktívan kihasznált sebezhetőségek vagy biztonsági események tekintetében fennálló jelentéstételi kötelezettségek: először az illetékes nemzeti hatóságokat kell majd értesíteni, ugyanakkor megerősítették az Európai Uniós Kiberbiztonsági Ügynökség (ENISA) szerepét
  • az új előírások három évvel a jogszabály hatálybalépését követően válnak alkalmazandóvá, ami elegendő időt biztosít arra, hogy a gyártók alkalmazkodni tudjanak az új követelményekhez
  • megállapodás született további a kis- és mikrovállalkozásokat célzó támogató intézkedésekről, többek között kifejezetten e vállalkozásoknak szánt tájékoztatási és képzési tevékenységekről, valamint a tesztelési és megfelelőségértékelési eljárásokhoz nyújtott támogatásról.

Az elmúlt évben a szoftverellátási lánccal összefüggő támadások száma megháromszorozódott, és nap mint nap esnek kiberbűnözők áldozatául kisvállalkozások és olyan kritikus intézmények, mint a kórházak (Képünk illusztráció)

A következő lépések                                                        

Az ideiglenes megállapodás után ezekben a hetekben szakértői szinten folytatódik a munka a részletek véglegesítésére. Ezután a spanyol elnökség jóváhagyásra benyújtja majd a kompromisszumos szöveget a tagállamok képviselőinek (Coreper). Mindkét intézménynek meg kell erősítenie a teljes szöveget, melynek a társjogalkotók általi hivatalos elfogadás előtt jogász-nyelvészi ellenőrzésen is át kell esnie.

A megállapodást tehát az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak is jóvá kell hagynia; a kiberrezilienciáról szóló jogszabály a Hivatalos Lapban történt kihirdetése utáni 20. napon lép hatályba, de a hardver- és szoftvertermékek gyártóinak, importőreinek és forgalmazóinak 36 hónap áll rendelkezésükre, hogy alkalmazkodjanak az új követelményekhez. Kivételt jelent a gyártók incidensekkel és sebezhetőségekkel kapcsolatos jelentéstételi kötelezettsége, amire szigorúbb, 21 hónapos türelmi idő vonatkozik.

A Bizottság üdvözli a megállapodást

Az Európai Bizottság üdvözli az Európai Parlament és a Tanács között létrejött, a kiberrezilienciáról szóló jogszabályról politikai megállapodást. A jogszabály az első ilyen jellegű jogi aktus a világon, és unió-szerte javítani fogja a digitális termékekkel kapcsolatos kiberbiztonság szintjét a fogyasztók és a vállalkozások számára. Kötelező, arányos kiberbiztonsági követelményeket ír elő minden hardver és szoftver esetében, a babamonitoroktól kezdve az okosórákon és a számítógépes játékokon át a tűzfalakig és az útválasztókig bezárólag– derül ki az egov.hu portál egy másik hírleveléből.

A kiberbiztonság az Európai Bizottság egyik legfőbb prioritása. A kiberrezilienciáról szóló jogszabály a 2020-as uniós kiberbiztonsági stratégiára és a biztonsági unióra vonatkozó EU-s stratégiára épül, kiegészíti a meglévő jogszabályokat, különösen a 2022-ben elfogadott NIS 2 keretet.

Az új rendelet értelmében az uniós piacon forgalomba hozott összes terméknek kiberbiztonságosnak kell lennie. Ez kulcsfontosságú lépés a kiberbűnözők és más rosszindulatú szereplők jelentette növekvő fenyegetés elleni küzdelemben. Mindennek pedig azért van jelentősége, mivel az elmúlt évben a szoftverellátási lánccal összefüggő támadások száma megháromszorozódott, és nap mint nap esnek kiberbűnözők áldozatául kisvállalkozások és olyan kritikus intézmények, mint a kórházak. 11 másodpercenként ér egy szervezetet zsarolóvírusos támadás, aminek a becsült költsége évente 20 milliárd eurót tesz ki. Csak 2021-ben a kiberbűnözők mintegy 10 millió elosztott szolgáltatásmegtagadási (DDoS) támadást indítottak feltört eszközökről világszerte, amivel weboldalakat és online szolgáltatásokat tettek hozzáférhetetlenné a felhasználók számára.

A kiberrezilienciáról szóló jogszabály hatálybalépése után a szoftver- és hardvertermékeken fel lesz tüntetve a CE-jelölés, amely jelzi, hogy azok megfelelnek a rendelet követelményeinek, ezért értékesíthetők az EU-ban. A jogszabály emellett kötelezi a gyártókat arra, hogy a vásárlás után több éven át, megfelelő időben biztosítsanak biztonsági frissítéseket a fogyasztók számára. A támogatási időszaknak tükröznie kell a termékek várható felhasználási idejét.

Ezekkel az intézkedésekkel a felhasználók tájékozottabb és biztonságosabb döntést hozzanak.

Az eredeti két cikk itt és itt is elolvasható.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 9.

Olaszországban jogvita lett a strandolásból

Az olasz tengerpart elképzelhetetlenek strandfürdők nélkül. Az önkormányzatok évtizedekig átláthatatlanul adták ki az üzemeltetési jogokat, megsértve az uniós versenyjogot. A következőkben a szerző egy bizarr jogi és politikai vitát tár a Jogászvilág olvasói elé.

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.